قدس آنلاین- تبریز: معاون توسعه و برنامه ریزی شهردار تبریز گفت: برای رسیدن به وضعیتی که بتواند نیاز زیست محیطی شهروندان را رفع کرده و موجب بهبود وضعیت زیستی شهر شود، لازم است که ایستگاههای سنجش فضای سبز را در سطح مناطق عملی کنیم.

سرانه کمتر از ۶ مترمربع، به معنی وضعیت بحرانی در حوزه فضای سبز/ یک ششم محدوده تبریز فضای سبز است

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، محمد ابراهیم رمضانی در بخش مقالات اولین همایش فضای سبز شهری و توسعه پایدار، با عنوان « تحلیل فضایی راهبردی پراکنش فضای سبز کلانشهر تبریز» با بیان این مطلب اظهار داشت: از مجموع 24 هزار هکتار کل محدوده شهر تبریز، حدود 1133 هکتار فضای سبز در محدوده شهر قرار گرفته و فضای سبز حاشیه شهر نیز حدود 2406 هکتار، یعنی دو برابر فضای سبز درون شهری است.

 
وی با مقایسه وضعیت فضای سبز مناطق مختلف شهرداری تبریز گفت: مناطق بحرانی فضای سبز، شامل مناطقی است که سرانه کمتر از 6 مترمربع دارند؛ بر این اساس،  شهرداری منطقه  5 بیشترین و شهرداری های مناطق 1 و 8 کمترین سرانه فضای سبز شهر تبریز را به خود اختصاص داده اند.
 
رمضانی ادامه داد: مناطق دو، سه، چهار، شش و 10، با وضعیت نیمه‌بحرانی در فضای سبز شهر تبریز مواجه‌اند.
 
معاون توسعه و برنامه ریزی شهردار تبریز تعداد پارک های محدوده تبریز را 165 پارک خواند و افزود: این تعداد پارک ها،  پراکنش های متفاوتی را در سطح شهر ایجاد کرده اند که سرانه آن‌ها، در مجموع 2.5 مترمربع برای هر شهروند است.
 
وی اضافه کرد:  شهرداری منطقه 4 بیشترین و شهرداری منطقه8 کمترین تعداد پارک را در شهر تبریز به خود اختصاص داده اند. 
 
افزایش جمعیت و افزایش نیاز فضای سبز، تدوین و اجرای طرح جامع مدیریت فضای سبز، ارتقای سطح دانش و آگاهی کارکنان سازمان پارکها، افزایش مدت زمان واگذاری فضای سبز در پیمان ها، ایجاد سیستم مدیریت متمرکز در بخش فضای سبز، چابک‌سازی سیستم مدیریت فضای سبز و جایگزینی راهبرد خرید خدمت به جای ارایه مستقیم خدمات، از جمله راهکارهای ارایه شده در مقاله معاون توسعه و برنامه ریزی شهردار تبریز بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.