قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و ریاست سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی (سمت) به خبرنگار ما گفت: آثار تحقیقاتی فرهیختگان روحانیت می بایست از نظر نوع نگارش به نحوی باشد که تمامی اقشار و به ویژه دانشگاهیان از آن استقبال نمایند؛ از این رو باید کلامِ نوشتاری موزون و به دور از تکلف باشد.

آشنایی و بهره برداری شایسته از دنیای مجازی برای محققین امری لازم است! /بُت سازی در نویسندگی را باید به فراموشی سپرد/

به گزارش قدس انلاین، حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و ریاست سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی (سمت) با اشاره با آثار گرانسنگی که از عصر صفویه و به همت علامه مجلسی تا کنون مدون گردیده به خبرنگار ما گفت: کار تحقیق بی تردید از سخت ترین امور است، چنانکه برای نگارش هر جمله می بایست دقت و تامل فراوانی را صرف نمود. علاوه بر این محقق در هنگام مطالعه هر نظر می باید مداقه نموده و پروایی نداشته باشد که این سخن نقل قول کدام محقق برجسته است. در این راستا باید بُت سازی در نویسندگی را به فراموشی سپرد. چراکه این امر سدی در برابر پژوهش های نوین خواهد بود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: آثار تحقیقاتی فرهیختگان روحانیت می بایست از نظر نوع نگارش به نحوی باشد که تمامی اقشار و به ویژه دانشگاهیان از آن استقبال نمایند. از این رو باید کلامِ نوشتاری موزون و به دور از تکلف باشد. به عبارتی دیگر نویسنده به مانند یک معمار زبردست باید به نحوی عمل کند که زیبایی نوشتار در سراسر متن آشکار باشد. به نحوی که آثار سعدی خود الگویی برتر در این زمینه محسوب می شود.

وی افزود: در این راستا، نویسندگان می بایست به دستور زبان فارسی به صورت کامل اشراف و تسلط داشته باشند. اما متاسفانه امروزه شاهد این امر هستیم که نکات بسیار مهم دستور زبان فارسی بعضا به وسیله رسانه های جمعی در حال تغییر و ترویج شیوه های غلط است، که این خود زنگ خطری جدی محسوب می شود.

 حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدی ضمن اشاره به معضل تولید آثار تحقیقاتی موازی به خبرنگار ما گفت: سازمان سمت یکی از مراکزی است که با انتشار آثاری فاخر، تاکنون توانسته است مبدل به معیاری در راستای جلوگیری از تولید آثار تکراری گردد. چراکه امروزه بعضا شاهد این هستیم که گاه آثاری به بازار عرضه می شود که تکرار مکررات و فاقد کارآمدی است.

وی همچنین ابراز داشت: در طرح های پژوهشی مبنایی و اعتقادی، می بایست تا حد ممکن به ژرف اندیشی متکی بود. هرچند بسیاری از محققین به این مباحث پرداخته اند، اما کماکان نکات فراوانی برای محققین وجود دارد که می توانند با بررسی آن ها به راهکارهای شایسته ای برای رفع و پاسخگویی به خلاء های فرهنگی موجود دست یابند.

وی افزود: یکی از اموری که امروزه اکثر قریب به اتفاق نویسندگان حوزه علوم اسلامی با آن روبرو هستند، عدم تسلط کافی به سایر زبان ها می باشد. در این راستا آثار تولیدی آنها تنها در محدوده کشور خود باقی خواهد ماند، که این معضلی مهم محسوب می شود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به پیشرفت های دنیای مجازی به خبرنگار ما گفت: امروزه محققین سیره رضوی می بایست امکانات نوین را در راستای اموری تحقیقاتی به کار گیرند. چراکه با گسترش دنیای مجازی می توان به راحتی از کلیه پژوهش های صورت گرفته حتی در دورترین نقاط جهان آگاهی یافت و اکتفا نمودن صرف به کتب، کاری غیر واقعبینانه است. در این راستا نباید با پایگاه های اطلاعاتی ناآشنا بود و تمامی پژوهشگران در هر گروه سنی، می بایست بهره گیری از این مهم را در دستور کار قرار دهند.

عکس: علی کریمی رستگار

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.