قدس آنلاین_مصطفی لعل شاطری: پژوهشگر برتر کتاب سال رضوی به خبرنگار ما گفت: یکی از نکاتی که امروزه نیاز طرح های پژوهشی محسوب می شود، نزدیک سازی روابط دانشگاه ها و مراکز اسنادی است.

باید محققین به سراغ مراکز اسنادی بروند!

به گزارش قدس انلاین، حسن امیرزاده نویسنده کتاب «زیارت و زائران علی بن موسی الرضا(ع) (آستان قدس در دوران قاجار)» ضمن اشاره به تحقیقات بسیار اندک تاریخی در زمینه زائرین آستان امام رضا (ع) از سوی محققین و پژوهشگران بیان داشت: متاسفانه در حوزه پژوهش در زمینه تاریخچه رجوع زائرین و توضیحاتی درباره چگونگی زیارت در قرون گوناگون، کتب بسیار اندکی به نگارش درآمده است و تنها تعداد اندکی مقاله به صورت گذرا این مهم را مورد بررسی قرار داده اند، که این خود جای تامل و حمایت های گسترده ای دارد.

وی افزود: بی شک بررسی تاریخچه زائرین و زیارت از دوره صفویه تا کنون با تکیه بر اسناد و مدارک موجود کاربردهای گسترده ای در شهر مشهد خواهد داشت. چنانکه با بررسی مشکلات و کمبودهای ذکر شده در متون تاریخی می توان به رفع آن به ویژه در حوزه خدمت رسانی شهری پرداخت.

امیرزاده به خبرنگار ما گفت: یکی از اموری که می تواند موجب انگیزه و رغبت در میان محققین گردد، بی شک حمایت های مالی است. چراکه امروزه محققین بعضا از روی علاقه و وابستگی های معنوی به این امر اقدام می کنند ولی به دلیل دغدغه های اقتصادی در نیمه راه از فعالیت باز می مانند.

وی ضمن اشاره به غفلت نسبت به اسناد موجود در مراکز آرشیوی از جمله آستانقدس رضوی از سوی محققین اذعان داشت: متاسفانه یکی از اموری که باید به آن توجهی ویژه داشت، بحث بهره گیری از اسناد به ویژه در حوزه حریم رضوی و شهر مشهد است. اما از آنجایی که بعضا مراکز دانشگاهی استفاده از کتب را بر اسناد ارجحیت می دهند، شاهد عدم بهره مندی شایسته از سندهای معتبر در آثار پژوهشی می باشیم.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که امروزه نیاز طرح های پژوهشی محسوب می شود، نزدیک سازی روابط دانشگاه ها و مراکز اسنادی است. به این معنا که می باید زمینه های آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با مراکز اسنادی فراهم گردد، که بی شک ثمره ی آن خلق آثاری نوین و فارغ از موازی کاری خواهد بود.

عکس: علی کریمی رستگار

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.