قدس آنلاین: راضیه کشاورز - طبق آخرین آمار و اطلاعات در خصوص وضعیت آب شیرین در جهان، حدود ۹۷.۵ درصد از آب‌های دنیا شور، ۲.۵ درصد آب شیرین و فقط یک صدم درصد آب‌های شیرین دنیا قابل بازیافت و دستیابی(تجدیدپذیر) است.

صرفه جویی اصفهانی ها بحران آب را  خنثی کرد

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، از سوی دیگر متوسط میزان بارندگی در دنیا طی یکسال ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیمتر و متوسط بارندگی در آسیا بین ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیمتر، متوسط بارندگی در کشور بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیمتر و در استان اصفهان بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلیمتر اعلام شده است.

بر اساس پیش‌بینی ‌هایی که از سوی مسؤولان امر برای موضوع آب در سال ۲۰۲۵ صورت گرفته اگر مدیریت منابع آب نداشته باشیم، حدود ۴ میلیارد نفر در دنیا دچار کمبود آب شد و حدود ۲.۵ میلیارد نفر نیز در نقاطی زندگی می کنند که شرایط تنش آبی را تجربه می کنند.

در کشور ما سرانه آب تجدید پذیر حدود ۱۳۰ میلیارد مترمکعب است که این سرانه در سال گذشته به ۱۲۰ میلیارد مترمکعب کاهش یافت و نشان از روند رو به افزایش خشکسالی دارد.

سرانه کمتر از ۱۷۰۰ مترمکعب آب برای هر نفر شرایط تنش آبی اعلام شده از این رو استان اصفهان با سرانه کمتر از ۱۰۰۰ مترمکعب نشان از شرایط تنش وارد شرایط بحران آب شده است .

با توجه به گزارشات ارائه شده از سوی وزارت نیرو برای سال جاری، ۵۱۷ شهر در کشور دارای شرایط تنش آبی و برخی استان‌های کشور از جمله اصفهان نیز دارای شرایط بحرانی آب هستند.

به روایت دیگر طبق گزارش های سازمان هواشناسی ، میزان بارندگی در استان اصفهان نسبت به کشور نصف و متوسط بارندگی کشور نسبت به جهان یک سوم است اما در بحث مصرف آب اوضاع بسیار متفاوت است و در صورتی که روند کنونی مصرف آب شرب در کشور ادامه یابد، بحران در منابع آبی شدیدتر می‌شود.

شرایط استان اصفهان در زمینه آب خاص است چرا که خشکی زاینده رود نه تنها بر کشاورزی، صنعت، شرب تأثیر می‌گذارد، بلکه از نظر اجتماعی، روانی و حتی بر میراث فرهنگی و حیات شهر اصفهان تأثیر گذار است.

شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در حال حاضر ۹۳ شهر را تحت پوشش آب شرب، بهداشتی و تصفیه فاضلاب قرار داده است که از این تعداد ۵۰ شهر و ۳۰۰ روستا به طور مستقیم از رودخانه زاینده‌رود آبرسانی می شوند، ضمن اینکه شهرهای یزد و کاشان نیز از رودخانه زاینده‌رود مشروب می‌شوند.

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان در گفتگوی اختصاصی با "قدس آنلاین" اظهارمی کند: براساس استانداردها امروز در کشور وارد مرحله تنش آبي شده‌ايم يعني ميزان سرانه آب تجديد پذير براي هر نفر در سال کمتر از 1700 مترمکعب است.
هاشم اميني ادامه می دهد: اگر در شرايط تنش آبي، سرانه آب تجديد پذير کمتر از يک هزار مترمکعب باشد دچار بحران آب شده‌ايم که استان اصفهان با سرانه 900 مترمکعب وارد اين مرحله بحراني شده است.
وی با اشاره به اين که حدود 85 درصد آب شرب استان اصفهان از حوزه آب‌هاي سطحي يعني زاينده‌رود و 15 درصد آب از چاه‌هاي عميق و قنوات در شهرستان‌هاي استان تأمين مي‌شود، می گوید: سه ميليون و 800 هزار نفر در 93 شهر و 300 روستا از اين منابع آبي بهره‌مندند.
مديرعامل آب و فاضلاب اصفهان، متوسط بارندگي در دنيا را 700 تا 750 ميلي‌متر، در کشور ايران 205 ميلي‌متر و در استان اصفهان 110 ميلي‌متر اعلام و اظهار کرد: سرانه آب تجديد پذير (آب ناشي از بارندگي که در شرب، کشاورزي و صنعت استفاده مي‌شود) 130 ميليارد مترمکعب در سال بوده که امروز به کمتر از 110 ميليارد مترمکعب کاهش‌يافته است.
وي يکي از چالش‌هاي جدي حوزه آب به‌جز کاهش بارندگي را کاهش سفره‌هاي آب زيرزميني به علت برداشت‌هاي غيرمتعارف می داند و اضافه می کند: بيش از 85 حلقه چاه در حوزه آب شرب در استان اصفهان خشک‌شده و بسياري از چاه‌ها از لحاظ کيفي دچار مشکل است.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به کاهش مصرف آب در اين استان با وجود افزايش جمعيت و انشعابات آب اشاره و اظهار می کند: ما سال گذشته حدود 0.8 درصد کاهش مصرف آب داشتيم که نشان‌دهنده همکاري خوب مردم در مديريت مصرف است.
اميني می افزاید: پارسال حدود 30 هزار انشعاب آب افزايش اضافه شد اما کاهش مصرف نيز به دست آمد.
افزايش تعرفه‌اي براي مشترکان پر مصرف

حدود 83.7 درصد مشترکان استان اصفهان تا 20 مترمکعب آب در ماه، 15.4 درصد از 20 تا 40 مترمکعب و حدود 0.9 درصد از 40 مترمکعب به بالا در ماه مصرف مي‌کنند.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان يکي از اقدامات اين شرکت براي جلوگيري از مصرف بي‌رويه آب را اقدامات افزايش تعرفه‌اي براي مشترکان پر مصرف (بالاي 40 مترمکعب) اعلام می کند و می گوید: قيمت فروش هر مترمکعب آب دو هزار و 310 ريال است در حالي که قيمت تمام شده آن حدود پنج هزار ريال است.
وی تصریح می کند: اصفهان و کرمان پارسال وضعيت قرمز داشتند، اما با وجودي که بستر رودخانه خشک بود، با مديريت درست مصرف آب، ما جيره‌بندي و نوبت‌بندي آب در استان نداشتيم.
امینی اظهار اميدواري کرد: امسال که بستر رودخانه زاينده‌رود جاري است به گذراندن تابستان بدون مشکل در استان اصفهان کمک کند.
امینی استفاده از ابزار کاهنده مصرف آب را در اين زمينه مثمر ثمر خوانده و می افزایدد: با اين تجهيزات 30 تا 50 درصد مصرف آب در منازل کاهش مي‌یابد.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان  تاکید می کند: براساس سند جامع آب استان در بخش تأمين، توزيع و مصرف آب ، ابتدا دستگاه‌هاي اجرايي براي آن پيش‌قدم و در مرحله بعدي، مکان‌هاي عمومي مانند هتل‌ها و بيمارستان‌ها دست به کار شدند.
وي يکي از اقدامات شرکت آب و فاضلاب اصفهان براي مديريت بهتر آب را اصلاح شبکه‌هاي فرسوده آب‌رساني عنوان و اضافه می کند: در سه سال گذشته 328 کيلومتر از شبکه‌هاي فرسوده در استان اصلاح شد.
امینی با اشاره به قرارداد اين شرکت با مرکز همکاري‌هاي خاورميانه ژاپن جهت تشخيص نشت آب با استفاده از فناوري‌هاي نوين اظهار می کند: در سال گذشته 150 ليتر بر ثانيه از نشتي‌هاي شبکه آب استان نشت گيري شد.
اميني همچنين با یادآوری راه‌اندازي سامانه مديريت فشار و هوشمند سازي شبکه‌هاي آب توسط اداره آب و فاضلاب اصفهان براي نخستين بار در کشور ، اعلام می کند: ميزان پرت شبکه‌هاي آب‌رساني (آب بدون درآمد( از 30 درصد در سال 1386 به 17.5 درصد در زمان حاضر رسيده است.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان از يک هزار و 770 ميليارد ريال فاينانس چين در شبکه فرسوده فاضلاب اصفهان خبر داد و گفت: با استفاده از اين فاينانس و روش‌هاي نوين به بازسازي و اصلاح شبکه فاضلاب استان مي‌پردازيم.
جداسازي آب شرب و غير شرب در دست مطالعه

موضوع مهم دیگر جداسازی آب شرب از آب بهداشتی است ، مساله ای که  در دنیا شناخته شده است و این موضوع به صورت کلان در کشور جزو ضرورت‌هاست.

آب آشامیدنی فقط ۱۰ درصد مصارف خانگی را شامل می‌شود؛ بنابراین تفکیک آب شرب از آب بهداشتی کاری عقلانی و استراتژیک است.

موضوعی که این روزها از سوی مقامات ارشد وزارت نیرو مورد تاکید قرار گرفته و اجرای آن در مشهد به صورت پایلوت آغاز شده است.

به گفته مسؤولان ، پس از اجرای این طرح به صورت پایلوت در مشهد، پروژه جداسازی آب شرب از بهداشتی در مناطق جنوبی کشور از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، هرمزگان، خراسان جنوبی، بخش‌هایی از استان سمنان و اصفهان اجرا می‌شود.

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان درباره جداسازي آب شرب و غير شرب در شبکه‌هاي آب‌رساني  می گوید: اين اقدام اکنون فقط در شهرستان خور و بيابانک انجام مي‌شود و در چند شهرستان ديگر در دست مطالعه است.
وي تأکيد  می کند: ايجاد تأسيسات جديد براي اين کار سرمايه‌گذاري کلاني مي‌خواهد درحالي‌که تجهيزات فعلي ما مطابق استاندارد جهاني، آب شرب را تأمين مي‌کند و با همين امکانات مي‌توانيم بهترين شرايط را داشته باشيم.
اميني بيلان آب در کشور را 92 درصد در بخش کشاورزي و شش تا هفت درصد در بخش شرب و مابقي در بخش صنعت دانسته و معتقد است شرکت آب و فاضلاب نبايد پاسخگوي بخش کشاورزي باشد.
به گفته وی،  بخش کشاورزي بايد به‌عنوان بخش تأثيرگذار اقدامات لازم را در زمينه مديريت مصرف آب انجام دهد.
 نصب پمپ های مکنده قانونی نباشد برخورد می کنیم

اگر از جمعیت ۴ و نیم میلیون نفری اصفهان هر کسی به اندازه یک و نیم لیتر آب روزانه صرفه‌جویی کند، میزان آب جمع آوری شده به اندازه ۴۰ هزار نفر است.

شرکت آبفای استان اصفهان نیز به منظور پیشگیری از بحران آب در ایام تابستان، مشترکان پرمصرف به ویژه‌ در شهر اصفهان را شناسایی و اخطارهای لازم را به آنها اعلام کرده و هشدار داده است که در صورت عدم رعایت مصرف بهینه آب شرب آنها را قطع می کند کما اینکه در روزهای اخیر سه فقره کارواش پلمپ و ۹۴۱ فقره انشعاب غیر مجاز را شناسایی کرده است.

آبفای اصفهان همچنین از مدیران استان خواسته که فضای سبز خود را با آب شرب آبیاری نکنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اما به نکته مهم دیگری در این راستا اشاره می کند و آن هم نصب پمپ های مکش آب بر روی شبکه های انشعاب آب است .

هاشم امینی به خبرنگار ما گفت: باید به صورت فنی و قانونی باشد تا حقوق شهروندان ضایع و تعدی نشود و در غیر این صورت با متخلفان برخورد خواهد شد؛ اگرچه ابزار قانونی برای برخورد با این افراد و جمع آوری این ابزارها وجود دارد، اما معتقدیم که خود مردم باید این موارد را رعایت کنند.

وی راه اندازی سامانه مدیریت هوشمند توزیع آب در ۱۳۲ نقطه شهر اصفهان برای مدیریت و توزیع عادلانه تر آب را از دیگر اقدامات آبفای استان اصفهان برشمرده و ادامه می دهد: یکی از پروژه های این شرکت، طرح انتقال آب به نقاط مرکزی، غرب و شمال غرب شهر اصفهان است که مشکل کاهش فشار آب در این مناطق را رفع می کند.

بحران آب همچنان در کشور جدی است و کماکان میزان مصرف از تأمین بسیار بالاتر است؛نرخ آب بها در ایران به حدی پایین است که حساسیت مشترکین را بر نمی انگیزد تا الگوی مصرف خود را اصلاح کنند.

اگر قهر طبیعت در سال های اخیر و تغییر شرایط آب و هوائی را هم که انسان مسیب آن است به عوامل فوق اضافه کنیم در می یابیم که بحران آب جدی است .

آنچه پر واضح است اینکه در صورتی که روند کنونی مصرف آب شرب در کشور ادامه یابد، منابع آبی کشور با بحران مواجه می‌شوند ؛ پس بایید قدر این نعمت بزرگ الهی را بدانیم و درحفظ آن بکوشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیرعلی از ایلام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    اصفهانی ها تو همه چی صرفه جو هستند!!!!!