قدس آنلاین: عضو تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران از نظر اقتصادی دچارعقب ماندگی است و اگر همین روند را ادامه دهیم تنها به یک سوم اهداف در چشم انداز خواهیم رسید.

 اقتصاد ایران دچار عقب ماندگی است

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان ، علی آقامحمدی در آیین تجلیل از تعاونی های برتر استان در اتاق بازرگانی اصفهان، با اظهار تاسف از اینکه ایران در زمینه شرکت های بزرگ وضعیت بدی دارد، ادامه داد: بیشتر این شرکت ها دولتی هستند و تعداد شرکت های خصوصی و تعاونی بسیار کم است.

وی با بیان اینکه کشورمان از سال آینده وارد دهه دوم چشم انداز می شود، اظهار داشت: نخستین چشم انداز منطقه ای در سال 70 و در سال 75 نیز نخستین چشم انداز ملی (ایران 1400) تدوین شد.
عضو تشخیص مصلحت نظام  با اشاره به اینکه در  چشم انداز 1404 در منطقه خاورمیانه، قفقاز و آسیای میانه باید رتبه نخست علمی، اقتصادی و نظامی را کسب کنیم، افزود: ایران همچنین در منطقه منا و آسیای جنوب غربی قرار دارد که محور منطقه آسیای جنوب غربی است.  
عضو تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ایران در منطقه کاملا بی ثبات قرار دارد و همه جوامع اطلاعاتی جهانی اظهار دارند که نا امن ترین منطقه خاورمیانه است.
وی با بیان اینکه تمام تغییرات در این منطقه برنامه ریزی شده بود، افزود: تحولات وسیع در این حوزه که به زودی اتفاق خواهد افتاد و تغییر عمده در عربستان سعودی است، تاکید کرد: ایران وقتی می تواند در این منطقه پایدار بماند که هوشیاری داشته و نه فقط خود را بلکه کل منطقه را اداره کند و اگر ایران این مسیر را طراحی نکند، با مشکلات بسیاری روبرو خواهد شد.   

وی با تاکید بر اینکه نیازمند حرکت هایی از سوی تعاونی ها برای سرعت دادن به حرکت و گردش پول هستیم، افزود: از این طریق است که می توانیم منتظر ایجاد شدن تغییرات مثبتی در اقتصاد کشور باشیم.
آقامحمدی با تاکید براینکه دستیابی به رشد اقتصادی شتابان و پایدار نیازمند اصلاحات و تغییر نگرش به بخش تعاون است, گفت: تعاونی ها می توانند مردم را در کنار سایر فعالیت های خود قرار دهند و در صحنه اقتصاد وارد کنند و برای رسیدن به این هدف باید منابع ارزان قیمتی در اختیار تعاونی ها قرار داد همچنین آنها را در شکل گرفتن به صورت تعاونی دانش بنیان یاری کرد چراکه ظرفیت های بزرگی برای سرمایه گذاری در این بخش وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی به این معنی است که در مقابل مخاطرات تحمل پذیر بود، افزود: اقتصادمان باید به گونه ای باشد که اگر ضربه ای به آن وارد شد شدت بگیرد و فرصتی برای رشد و ترقی داشته باشد.
عضو تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: تک تک ما این توان را نداریم و می توان به شکل تعاونی ها به یکدیگر متصل شد تا با همدیگر ضربات را تحمل کرده و سقوط نکنیم و فرصت های از دست رفته را جبران کنیم.
وی از تعاونی ها خواستار هماهنگی اقتصاد خود را با اقتصاد تعاون شد و گفت: استان اصفهان به دلیل ظرفیت های بسیار می تواند الگوی خوبی برای تشکیل تعاونی ها به ویژه در زمینه دانش بنیان باشد و باید اعتراف کرد که اگر اقتصاد اصفهان رونق بگیرد، اقتصاد کشور رونق خواهد افتاد.
آقامحمدی با بیان اینکه منطقه آسیای جنوب غربی 9 درصد تولید ناخالص جهان بر حسب PPP، 6.5 درصد واردات و 7.5 درصد صادرات جهان را دارد، گفت: در سال 2015 دو هزار شرکت بزرگ در جهان ثبت شده که این منطقه تنها حدود پنج درصد تعداد کل شرکت ها را در اختیار دارد.
عضو تشخیص مصلحت نظام گفت: در چشم انداز 1404 باید از لحاظ امنیتی، نظامی، علمی و اقتصادی پیشرفت های زیادی داشته باشیم که اکنون از نظر علمی در جایگاه نخست قرار داریم.
وی وضعیت کشورمان از نظر امنیتی و نظامی در افق چشم انداز را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: اما از نظر اقتصادی عقب ماندگی داریم و اگر همین روند را ادامه دهیم تنها به یک سوم اهداف در چشم انداز خواهیم رسید.
آقامحمدی با اشاره به اینکه حتی اگر در برنامه ششم و هفتم توسعه 8 درصد رشد اقتصادی داشته باشیم نیز تنها به دو سوم اهداف خواهیم رسید، تاکید کرد: برای اینکه به کل اهداف اقتصادی در چشم انداز برسیم به نرخ رشد بالای 11 درصد نیاز داریم.
وی افزود: نرخ رشد اقتصادی کشور در 40 سال گذشته 4.8 درصد بوده و اگر با ساختارهای فعلی بخواهیم ادامه دهیم در همین نرخ حرکت خواهیم کرد این در حالیست که برای رسیدن به نرخ 8 درصدی بسیاری از این ساختارها باید تغییر یابد و  تعاونی ها می توانند برای جبران این فاصله نقش خوبی ایفا کنند.
عضو تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه کشورهای رقیب مانند ترکیه و عربستان رقبای جدی ما هستند، تاکید کرد: اگر موتور اقتصادی راه نیافتد باید منتظر گروه های تکفیری در مرزهای کشورمان باشیم چراکه جنگ اقتصادی مسئله کوچکی نیست.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.