از ابتدای دولت یازدهم روند افزایشی در میزان مالیات و حقوق دولتی برای رسته های مختلف فعالیت های تولیدی در نظر گرفته شده که از همان ابتدا نسبت به آن واکنش هایی به وجود آمد.

نفس به شماره افتاده تولید از مالیات بر ارزش افزوده

به گزارش قدس آنلاین، هم اکنون در بسیاری از صنایع به ویژه واحدهای تولیدی خرد امکان پرداخت مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی وجود ندارد و کار را از توجیه اقتصادی خارج می کند و بسیاری از واحدهای تولیدی از پرداخت این مالیات نالان هستند.

افزون بر این مالیات بر ارزش افزوده اساسا مالیاتی است که بر مصرف گذاشته می شود و باید در صندوق ها از مصرف کننده اخذ شود ولی برای این پرداخت مالیات مردم هیچ گونه آمادگی ندارند و این موضوع تنها تولید را نشانه گرفته است.

در خراسان رضوی این شرایط به مراتب سخت تر از سایر استان ها است زیرا غالب صنایع این منطقه کوچک و متوسط بوده و پرداخت حقوق دولتی برای آنها به ویژه با شرایط کنونی حاکم بر اقتصاد بسیار سخت شده است.

عده ای از تولید کنندگان ادعا دارند که باید مالیات بر ارزش افزوده تولیدات خود را به مراجع دولتی پرداخت کنند در صورتی که مبالغ مربوط به فروش تولیدات آنها گاها تا یک سال پس از تحویل کالا با آنها تسویه می شود در حالی که مالیات آن پرداخت شده و این موضوع در گردش پول واحد تولیدی خلا ایجاد می کند و در این میان بخشی از کالاها نیز از بین رفته که مالیات آنها پرداخت شده و به بیان دیگر تولید در این میان 9 درصد ضرر داشته است.

همچنین این موضوع که بسیاری از تولید کنندگان و واحدهای صنفی فرار مالیاتی انجام می دهند نیز مسئله ای است که تازگی ندارد و لذا تولیدکنندگان با سابقه از برندسازی هراس دارند زیرا این ترس وجود دارد به محض اطلاع رسانی در مورد محصولاتشان دوش سایر همکاران خود که از پرداخت حقوق دولتی فرار می کنند نیز  بر دوش آنها بیفتد و بار هزینه های بی شمار دولت بزرگ شده را به تنهایی در شرایط سخت حاکم بر اقتصاد متحمل شوند.

با شفاف سازی در مورد حساب های بانکی مشکلی نداریم

رئیس انجمن کارخانجات نساجی خراسان رضوی در این زمینه با بیان اینکه هم اکنون دولت برای افزایش درآمد میزان مالیات بر ارزش افزوده پرداختی را افزایش داده، می گوید: این موضوع فشار دوچندانی را  بر مودیان خوش حساب وارد می کند.

ابراهیم دهقان اظهار می کند: هم اکنون افراد زیادی در اصناف خراسان رضوی وجود دارند که به هر ترتیبی از پرداخت مالیات سر باز می زنند و باری که باید آنها هم در کشیدنش سهیم باشند تا چرخ مملکت به گردش در بیاید بر دوش عده ای افتاده که نفس آنها را گرفته است.

وی تصریح می کند: با این شرایط موضوع مالیات بر ارزش افزوده در واقع چالشی بزرگ است که دولت باید برای آن تمهیداتی بیاندیشد زیرا فشار مضاعف این وجه مشکلات زیادی را برای تولید ایجاد کرده و با توجه به شرایط اقتصادی که هم اکنون بر کشور حاکم است هر روز بر تعداد واحدهای تعطیل افزوده می شود.

رئیس انجمن صنفی کارخانجات نساجی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه اداره مالیات خراسان رضوی باید نقاط تاریک مالیاتی را  پیدا کند خاطر نشان می کند: صنایع خراسان رضوی در این زمینه هیچ مشکلی با شفاف سازی حساب ها ندارند زیرا با این اقدام فراریان مالیاتی شناسایی می شوند و دولت می تواند به جای افزایش میزان مالیات برای مودیان خوش حساب میزان درآمد مورد نظر خود را بین تمام افراد تقسیم کند تا شرایط برای تولیدکنندگان خوض حساب بهبود یابد.

مبارزه با فرار مالیاتی

مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان رضوی نیز در همین زمینه با بیان اینکه با شرایط موجود دولت چاره ای به جز افزایش درآمدهای مالیاتی ندارد، می گوید: این افزایش میزان دریافتی ها به معنی اضافه کردن حقوق دولتی برای مودیان فعلی نباید باشد و  در واقع مبنا باید شناسایی فراریان مالیاتی قرار بگیرد.

سید علی شهابی اظهار می کند: هم اکنون نسبت به درآمد در نظر گرفته شده برای 5 ماهه نخست سال جاری 24 درصد عدم وصول اتفاق افتاده و این میزان باید با شناسایی مودیانی که تا کنون در لیست قرار نگرفته اند مرتفع شود.

وی ادامه می دهد: هم اکنون تعداد زیادی از افراد به دلایل مختلف از پرداخت مالیات سر باز می زنند که برای تأمین درآمدهای مورد نیاز دولت باید در لیست های جدید قرار بگیرند و در مورد آنها اقدام جدی به عمل آید.

تولید را از دست ندهیم

راضیه علیرضایی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در مورد همین مسئله با بیان اینکه رقم مالیات بر ارزش افزوده میزانی است که برای برخی از اصناف تولیدی کار را از صرفه اقتصادی خارج می کند، می گوید:  تا کنون درخواست هایی مبنی بر اینکه باید در این میزان تجدید نظر شود به مراجع مربوطه داده شده است.

وی اظهار می کند: روند گرفتن مالیات باید به گونه ای باشد که کشور اساسا تولید را از دست ندهد زیرا به این شکل امکان دارد برخی از واحدهای تولیدی به ویژه واحدهایی که مواد اولیه آنها گران بوده و یا نوع کسب و کار آنها خرد و کوچک است به تعطیلی کشانده شوند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه هر کدام از مشاغل باید به اندازه ویژه و تناسب خاصی مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنند، تصریح می کند: در صورتی که عزمی برای تعدیل میزان مالیات دریافتی وجود داشته باشد می توان با اقدامات کارشناسی تناسب های مربوط به آن را به دست آورد.

علیرضایی ادامه می دهد: همچنین باید در نظر گرفت که مالیات بر ارزش افزوده نوعا مالیاتی برای مصرف است ولی هم اکنون با اینکه این نوع مالیات در قیمت تمام شده کالا اثر می گذارد و برای حل این مشکل باید در فرآیند دریافت آن تجدید نظری صورت بگیرد.

با توجه به موضوعات ذکر شده می توان گفت که باید برای درآمدزایی بیشتر دولت باید این بار سنگین از روی دوش عده ای ویژه به خصوص صنایع خرد برداشته شود زیرا همانگونه که بسیاری از کارشناسان و صاحبان صنایع اذعان دارند صنعت کشور ما بسیار آسیب دیده بوده و باید مدتی به حال خود رها شود تا بتواند خود را بازسازی و ترمیم کند و اخذ مالیات های سنگین در این زمینه کمکی به ارتقا شرایط نمی کند.

شناسایی نقاط کدر مالیاتی و توجه بیشتر به آنها می تواند در این زمینه کمک دهنده دولت باشد و بخشش های مالیاتی می تواند مشوقی مناسب برای تولید بهتر قرار بگیرد تا بتوان با استفاده از این ابزار تولید را از حالت کما و نیمه حان بیرون آورد.

همچنین باید با در نظر گرفتن شرایط صنایع  خراسان رضوی در مورد واحدهای تولیدی این استان که اکثرا کوچک هستند حمایت ویژه ای به عمل آید؛ تا بتوانند در اقتصاد به ویژه در شرایط پسا تحریم وضعیت موجود را ارتقا ببخشند و افزایش میزان مالیات پرداختی با این موضوع منافات دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۹
    0 0
    افزایش مالیات کمر بخش خصوصی را میشکنه اون هم تو شرایط رکود جالب بعصی ارگانا از مالیت معافند وکلی از صنایع ودرامد مختلفا در دست دارند اون وقت توقع داریند بخش خصوصی تو ایران قدرت بگیره وبا اون ارگانا رقابت کنه