دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها بر رعایت اخلاق حرفه ای و تقوای رسانه ای احزاب در همه ایام به خصوص انتخابات تاکید کرد و گفت: اگر برخی اعمال رسانه ها ادامه یابد و مجبور شویم به عنوان آخرین راه حل، از ضمانت اجرای قضایی استفاده خواهیم کرد.

اگر مجبور شویم علیه برخی رسانه ها شکایت می کنیم/تلاش عده ای برای ایجاد شکاف بین اصلاح طلبان و دولت

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین محسن رهامی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: هیچ یک از اصلاح طلبان معتقد به اقدام قضایی نسبت به مطبوعات نیستند .

وی با بیان این که در پرونده های متعدد وکیل مدافع رسانه ها و خبرنگاران بوده ام و امیدوارم با تذکر کتبی این گونه رفتارها اصلاح شود، ادامه داد: معتقدیم روش هایی که درگذشته برای تعطیلی روزنامه ها صورت می گرفت، درست نبوده است .
دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها اضافه کرد: تاکنون نسبت به انتشار خلاف واقع سخنانم نیز اقدام قضایی نکرده ام و امیدوارم هیچ موقع کارم به شکایت نکشد .
رهامی اضافه کرد: آسیب اقدامات قضایی فقط به اصلاح طلبان نمی رسد بلکه به همه طیف ها خواهد رسید، برای همه محدودیت هایی فراهم می کند و آسیب پذیری رسانه ها را افزایش خواهد داد .
وی تصریح کرد: معتقد هستیم رسانه ها برای خارج شدن از استرس و رعایت اصول حرفه ای باید آزاد و به دور از تعقیب قضایی باشند اما بعضی ازرسانه ها نیز از سعه صدر افراد به شکل نادرستی استفاده می کنند.

** بین احراز صلاحیت و رد صلاحیت تفاوت وجود دارد
دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها درباره نقش شورای نگهبان در حضور حداکثری و جلوگیری از ورود افراد ناشایست به انتخابات نیز گفت: شورای نگهبان و اعمال اختیارات قانونی آن از حیث نظارت و جلوگیری از ورود افراد ناشایست به حیطه انتخابات نقش اثر گذار و مهمی در نشاط سیاسی دارد .
رهامی با اشاره به این که اجرای انتخابات با وزارت کشور است، افزود: شورای نگهبان مرجع تظلم خواهی افرادی است که رد صلاحیت شده اند تا از تخلف هیات های اجرایی و مجریان انتخابات جلوگیری کند .
وی با بیان این که در سال های گذشته عملکرد شورای نگهبان به نوعی انتخاب را دو مرحله ای کرده است، ادامه داد: به نظر بعضی از اعضای محترم شورای نگهبان آن ها باید صلاحیت کاندیداها را احراز کنند درصورتی که بین احراز و رد صلاحیت تفاوت وجود دارد.
این فعال سیاسی افزود: در واقع شورای نگهبان بر کار هیات های اجرایی نظارت دارد که اگر افراد ناصالحی را تایید کرده باشند یا افراد صالحی را رد کرده باشند با توجه مدارک و مستندات موجود از وقوع خلاف جلوگیری کنند .
رهامی با اشاره به این که احراز صلاحیت با هیات های اجرایی است که تشخیص می دهند فرد صلاحیت و شرایط نمایندگی را دارد یا ندارد، اظهارداشت: اما اگر احراز صلاحیت برعهده شورای نگهبان گذاشته شود تا از بین کاندیداها افرادی را احراز صلاحیت و انتخاب کند، سپس مردم از بین انتخاب شده ها نماینده خود را انتخاب کنند، این امر در واقع به معنی انتخابات دو مرحله ای خواهد بود.
وی تاکید کرد: دستگاه های اجرایی و نظارتی باید تلاش کنند تا مردم اعتماد کنند که خواسته های آ ن ها برای رسیدن به هدف صحیح گردش آزاد قدرت در جامعه تنها از طریق انتخابات و صندوق های رای انجام می شود و این اطمینان فقط با سخنرانی و مصاحبه مسئولان اجرایی و نظارتی حل نخواهد شد بلکه در عمل باید این اعتماد سازی و اطمینان فراهم شود.
دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها گفت: اگر به این موضوع توجه نشود و مردم به انتخابات بی اعتماد شوند، نظام پشتوانه محکم مردمی را بتدریج از دست خواهد داد.

** احزاب از ابزارهای توسعه دموکراسی وبنای جمهوریت هستند
رهامی درباره نقش احزاب نیز اظهار داشت: از لوازم مهم توسعه سیاسی و تعمیق مردم سالاری و تکمیل بنای جمهوریت وجود احزاب و فعالیت تمام عیار و مسئولانه آن ها است .
وی افزود: احزاب در آموزش سیاسی مردم و تربیت نیروهای سیاسی و اجتماعی نقش موثری دارند و هیچ کشوری نیست که دارای نظام جمهوری مبتنی بر دموکراسی باشد اما احزاب فعال در آن وجود نداشته باشند.
دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها تصریح کرد: وقتی افراد با برنامه های یک حزب وارد انتخابات می شوند، پاسخگو خواهند بود و اگر نماینده ای به وظایف قانونی خود عمل نکند، حزب جایگاه و اعتبارخود را از دست خواهد داد.
رهامی تصریح کرد: دولت یازدهم در بازگشایی خانه احزاب گام های موثری برداشت اما هنوز احزاب برای رسیدن به اجرای نقش اساسی خود فاصله دارند و بسیاری از تصمیمات سیاسی به دور از چشم احزاب و به صورت تصمیم شخصی ونشست های محفل فردی اخذ می شود.

** همسو با سیاست های اصلاح طلبان حرکت می کنیم
دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها درباره برنامه و استراتژی انجمن در انتخابات آتی گفت : این انجمن به عنوان فراگیرترین تشکل دانشگاهی کشور در مجموعه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات عمل می کند و شورای مزبور نیز در مجموعه جریان اصلاحات قرار می گیرد بنابراین ، سیاست کلان آن همسو با سیاست کلی اصلاح طلبان کشور خواهد بود .
رهامی افزود: انجمن تنها یک تشکل سیاسی نیست و متشکل از اعضای هیات علمی برجسته و باسابقه دانشگاه ها است که خود را متعهد به اساسنامه انجمن می دانند و از دهه 60 و در زمان حضرت امام خمینی )س( فعالیت خود را آغاز کرده که در ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی وسیاسی به فعالیت می پردازد.
وی اظهارداشت: این تشکل با داشتن نیروهای مجرب، متعهد و متخصص توانایی آن را دارد که نیاز مجلس آتی را برای تشکیل یک مجلس متخصص و صاحب نظر تامین کند هرچند سایر احزاب نیز نامزدهای خود را معرفی خواهند کرد .
دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها خاطر نشان کرد: در انتخابات آینده به دنبال افرادی متعهد ومتخصص خواهیم بود اما این افراد کمتر در صحنه تبلیغات حضور می یابند، چرا که وقتی در صحنه ای پول و تبلیغات حرف اول را می زند نمی توانیم انسان های شایسته در طراز مرحوم دکتر کاتوزیان و مرحوم دکتر گرجی را به صحنه بیاوریم .

**اصلاح طلبان با دولت یازدهم شرط وشروطی نداشتند
رهامی درباره برخی اظهارات مبنی بر سهم خواهی اصلاح طلبان از دولت تدبیر و امید هم گفت: حمایت اصلاح طلبان در سال 92 معنایش سهم خواهی نیست و هیچ قرارداد شفاهی و کتبی با دولت یازدهم نبستیم که به اصلاح طلبان سهمی داده شود .
وی افزود: البته عقبه بسیار قوی و پرنفوذی از نیروهای اصلاح طلب ومعتدل از آقای دکتر روحانی در انتخابات 92 حمایت کرد ، اصولگرایان نیز کاندیداهای خود را داشتند بنابراین آرای روحانی شامل نیروهای اصلاح طلب و بخشی از آن آرای نیروهای میانه رو و معتدل بوده است.
دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها با بیان این که اصلاح طلبان هیچ شرط و شروطی با دولت یازدهم نداشته اند، ادامه داد: هیچ گاه در مقام سهم خواهی نبوده ایم و تلاش کردیم تا افراد شایسته، توانا و با درایت وارد کابینه شوند .
رهامی با اشاره به این که درهمه کشورها اگر احزاب با هم در انتخابات همکاری کنند و یک حزب به تنهایی موفق به کسب آرای اکثریت نشود، قواعد مربوط به ائتلاف اجرا می شود که وزرا و مسئولان از احزاب مختلف ائتلافی انتخاب شوند اما در ایران چنین چیزی واقع نشده است .

** تلاش برای ایجاد اختلاف میان دولت واصلاح طلبان
این فعال اصلاح طلب ادامه داد: منظور از طرح بعضی مسایل تفرقه برانگیز که با تحریف سخنان اصلاح طلبان صورت می گیرد در جهت تلاش برای ایجاد شکاف بین دولت واصلاح طلبان صورت می گیرد اما با توجه به آگاهی و رشد مردم و شناخت آن ها از این نوع رسانه ها جای نگرانی جدی نیست .
دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها با اشاره به سخنرانی خود در استان ایلام افزود: برخی رسانه ها سخنرانی بنده را در خصوص حمایت از دولت روحانی به گونه ای انعکاس دادند که کاملا برعکس آن چیزی بود که ایراد شده بود و بخش هایی از آن کاملا از بخش اصلی تفکیک و در جهت ایجاد تفرقه بهره برداری شده بود.
رهامی خطاب به رسانه ها تصریح کرد: در همه ایام به خصوص ایام انتخابات رسانه ها باید اخلاق حرفه ای را رعایت کنند و با اطلاع رسانی دقیق و به موقع، افکار عمومی را آگاه سازند .
وی اضافه کرد: در همین سخنرانی اخیر اینجانب در یاسوج نیز یکی از سایت های جریان افراطی سخنان اینجانب را در خصوص ضرورت انتخاب افراد شایسته برای مجلس آینده را نا مناسب و خلاف واقع منعکس کرد بنحوی که بعضی از نمایندگان آن را متوجه خودشان دانسته و به شکل نامناسبی در صدد پاسخگویی برآمدند در حالی که این بخش ازصحبت های من به هیچ وجه ناظر به مجلس فعلی نبوده و متوجه انتخابات اسفند 94 بود.
دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها یادآور شد: اتفاقاً در همین سخنرانی، اینجانب بر ضرورت حفظ حرمت کلیه ارکان نظام از جمله مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم تاکید کردم و لازم است آقایان قبل از هرگونه اظهار نظری متن سخنرانی را به دقت ملاحظه کنند.
رهامی با اشاره به این که برای جلب اعتماد مردم به رسانه های داخلی باید اخبار واقعی را منتشر کنیم، افزود: ممکن است خبری برد تبلیغاتی داشته باشد و موجب اختلاف داخلی شود اما پس از تکذیب و روشن شدن واقعیت، اعتماد مردم به آن رسانه سلب خواهد شد .
دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها تصریح کرد: درآستانه انتخابات حفظ و آرامش روانی جامعه برای برگزاری یک انتخاب صحیح ضروری است تا شکافی بین نیروهای وفادار به نظام پیش نیاید چرا که حمایت از اساس نظام و ارکان آن از جمله دولت خدمتگزار وظیفه مشترک همه جریان های سیاسی وفادار به کشور و انقلاب است .

** دولت و شورای نگهبان از ایجاد فضای تبلیغات غیر واقعی جلوگیری کنند
دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها درباره چگونگی جلوگیری ورود پول های کثیف به انتخابات نیز گفت : مهمترین راهکار برای این موضوع تبلیغات از طریق احزاب است چرا که احزاب طبق قانون مکلف هستند دفاتر رسمی و قانونی برای منابع درآمدی خود را به مراجع ذیربط ارایه دهند .
رهامی افزود: اگر احزاب در یک حوزه فعالیت انتخاباتی برعهده نداشته باشند، باید این رویه از طریق ستادهای تبلیغاتی کاندیداها اعمال شود و دولت و شورای نگهبان نقش اساسی در جلوگیری از بروز فضای غیر واقعی و ورود پول های کثیف در تبلیغات دارند.

** فضای عمومی را با تعامل به سمت آرامش هدایت کنیم
وی درباره فضای فعلی انتخابات اظهار داشت: در حال حاضر فضای انتخابات مناسب است و تشکل ها در حال فعالیت هستند و باید تلاش کرد تا این فضا به سمت آرامش هدایت شود .
دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها اضافه کرد: موضوعاتی همچون مساله ای که در شیراز برای آقای دکتر مطهری پیش آمد ، آرامش سیاسی جامعه را برهم می زند به همین منظور در تلاش هستیم تا با تعامل با همه مسئولان و جناح های مختلف سیاسی آرامش فضای کشور را افزایش دهیم .
رهامی با بیان این که طرح موضوعاتی از قبیل تهیه لیست هایی برای رد صلاحیت از طریق برخی افراد، اقدامی نادرست است، گفت: افراد نباید به دنبال پیش گویی باشند و فضا را آشفته کنند چرا که در چنین فضایی همه ضرر خواهند کرد .
وی افزود: در برخی از موضوعات وپیش گویی ها، شورای نگهبان با موضع گیری درست از اشاعه آن ها جلوگیری کرد، همان طور که سخنگوی شورای نگهبان نیز پیشتر اعلام کرد مبنا قانون است و باید همگی در جهت اجرای تمام عیار قانون تلاش کنیم .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جوادي IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    واي از روزي كه متهم ، مدعي شود . اين روز ها فضاي رسانه ها انباشته شده از حضور اصلاح طلباني كه روزي آرزوي خروج از نظام را داشتند و امروز آرزوي ورود به مجلس را . افاضات روزمره اين فرصت طلب ها كه از مملكت فقط پول و پست و امكاناتش را مي خواهند در حاليست كه هنوز حافظه مردم از واپسگرايي ها و اهانت هاي بي حد و حساب اين دگر انديشان ،انباشته از خاطرات نا ميمون است . موضوع اهانت به باور هاي ديني و اعتقادي و خادمين نظام كه از طرف اين گروه غربگراي بدون هويت بار ها و بار ها باعث حتي بازداشت آنها شد ،چيزي نيست كه از ياد ها و خاطره ها حذف شود اين آقا و ساير همپالكي هايشان بدانند عرصه سياست ايران ديگر جاي آنها نيست مگر توبه كنند . آنهم توبه عملي نه از روي خدعه .