۱۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۴
کد خبر: 307785

انتشار خبر کشته شدن ده ها ‌سرباز اماراتی در یمن که در ائتلاف سعودی - عربی مشارکت دارند، موجی از انتقادها را روانه حکومت این کشور کرده است.

امارات در باتلاق جنگ یمن

 

این اتفاق تأسف‌آور که به گفته کارشناسان سیاسی، در تاریخ 44 ساله نظامی امارات بی‌سابقه بوده، از زوایای مختلف قابل تأمل و بررسی است.

اولین موضوع به دخالت عربستان سعودی و بسترسازی فکری و عقیدتی افراطی در متحدان عرب این کشور بر می گردد، ائتلافی که در بعد فکری و نظامی متحدان این کشور را در باتلاقی ناخواسته فرو برده است. در همین راستا دولت آل سعود با فشار به متحدان خود که شامل امارات، کویت، قطر، بحرین و دیگر دولتهای مستبد منطقه هستند، سعی دارد آتش حکومتهای استبدادی آنان را همچنان روشن  نگه دارد تا سرانجام قیامهای مردمی که دموکراسی‌های دین‌مدارانه برخاسته از بطن ملتها و در قالب ایدئولوژی اسلامی است را سرکوب کند. این در حالی است که روشنفکری عربی در قالب جنبشهای مردمی آزادیخواهانه تبلور یافته و عربستان و متحدان آن همچنان به دنبال کشتار و حتی سرکوب فکری و عقیدتی مردمی هستند در این راستا امارات و قطر با به راه انداختن جنگ به تبعیت از حکام آل سعود، بیشترین اشتباه را مرتکب شده‌اند. اولین اشتباه امارات و متحدان عربی سعودی‌ها، نزول شدید جایگاه آنها نزد افکار عمومی جهان است، به طوری که اکنون امارات و قطر و سایر متحدان سعودی به عنوان متخاصم و مهاجم که علیه مردمی ستمدیده و غیرمسلح اقدام نظامی کرده‌اند، شناخته می‌شوند. دومین مسأله، ضربه شدید به امنیت و ثبات خاورمیانه با به راه انداختن جنگ علیه یمن قابل مشاهده است و به هم‌ریختگی اقتصادی کشورهای مدعی عربی، از بورس گرفته تا کاهش مراودات تجاری و گردشگری گواهی بر این مدعاست.

سومین مسأله نیز که از همه مهمتر جلوه می کند، درگیری طولانی در جنگی است که پایانی برای آن متصور نیست و همین مسأله زمینه سقوط دولتهای دیکتاتور را در آینده‌ای نه چندان دور فراهم کرده است. بنابراین هزینه‌های سنگین آثار این جنگ بزودی در اقتصاد و سیاست منطقه و جهان بیش از پیش نمایان خواهد شد و از همه مهمتر باید منتظر فرو ریختن پایه‌های اقتصادی کشورهای ائتلاف عربی
 بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.