معاون دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر میانگین فاصله ازدواج تا تولد فرزند در کشور، حدود سه و نیم سال می باشد و باید این فاصله کاهش یابد.

۳.۵ سال میانگین فاصله ازدواج تا تولد فرزند در کشور

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، "محمد اسلامی " در نخستین همایش تبیین سیاست های کلی جمعیت در راستای ارتقاء نرخ باروری کلی مبتنی بر سلامت مادر و کودک در ارومیه اظهار کرد: بر اساس بررسی های صورت گرفته در برنامه ششم توسعه جمعیت 75 میلیونی ایران تا پایان سال 99 به 84 میلیون و 120 هزار نفر می رسد.

 

وی برای برخورداری از جمعیت سالم و با ثبات توجه به ابعاد کمی وکیفی ضروری است، گفت: بایستی سیاست های جمعیتی در ابعاد کمی و کیفی توسط دستگاه های اجرایی و سازمان های ذیربط به طور مستمر رصد شود.

 

وجود بیش از 11 میلیون زوج جوان در آستانه ازدواج در کشور

 

به گفته وی، درحال حاضر بیش از 11 میلیون زوج جوان در آستانه ازدواج قرار دارند و بخش قابل توجهی از آنان در حال پشت سر گذاردن سنین مناسب باروری هستند.

 

وی بابیان اینکه سن ازدواج در جوانان 4 تا 6 سال افزایش یافته است، گفت: اگر میانگین سن ازدواج دوسال کاهش پیدا کند نرخ باروری بالاتر از 2 خواهدبود.

 

اسماعیل مطلق تصریح کرد: براساس سرشماری سال 90 میزان باروری کلی در کشور 1.8 و در استان آذربایجان غربی 2 بوده که کمتر از سطح جانشینی است.

 

وی خاطر نشان کرد: بر اساس بررسی های انجام شده سن ازدواج و تاخیر در ازدواج نقش مهمی در کاهش نرخ باروری دارند.

 

مدیرکل دفتر سلامت خانواده وزارت بهداشت با بیان اینکه مقام معظم رهبری بخشی از سیاست های کلی جمعیت را در 15 بند عنوان کردند گفت: 5 بند از سیاست های کلی جمعیت مربوط به وزارت بهداشت ودرمان است و تمامی بررسی های لازم بعد از ابلاغ بندها انجام شده است.

 

وی به مهم ترین چالش ها و پیشنهادات مربوط برای تحقق سیاستهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص جمعیت اشاره کرد و افزود: ارتقاء پویایی، بالندگی، افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، رفع موانع ازدواج، ترویج تشکیل خانواده، افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج های جوان توانمند سازی آنان در جهت تامین هزینه های زندگی در این راستا مورد توجه قرار گیرد.

 

اسماعیل مطلق ادامه داد: همچنین اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به ویژه در دوره بارداری و شیر دهی، پوشش بیمه ای، پرداخت هزینه های زایمان، درمان ناباروری مردان و زنان، تقویت موسسات مربوطه، تقویت بنیان و پایداری خانواده با اصلاح وتکمیل آموزش مهارت های فرزند پروری، تاکید بر آموزش مهارت های زندگی ارتباطی و ارائه خدمات مشاوره ای بر مبنای فرهنگ و ارزش های اسلامی ایرانی بایستی به طور جدی مد نظر قرار گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.