مدتی است اخبار ضد و نقیضی از کشور تاجیکستان در خصوص بروز بحثها و اختلافهای بین دولت و حزب نهضت اسلامی تاجیکستان ، ...

 تاجیکستان  و تهدید  گروه‌های تروریستی

 از بسته شدن دفتر مرکزی این حزب در دوشنبه تا درگیری و دو حمله مسلحانه یک گروه تروریستی در این کشور منتشر می‌شود.

موضوع بررسی و تجدید نظر در مورد فعالیت حزب نهضت اسلامی تاجیکستان که تنها حزب رسمی اسلامی در منطقه آسیای میانه به شمار می‌رود، در سال 2003 با درخواست رئیس وقت این حزب، آقای عبدا... نوری به رئیس جمهور این کشور پیشنهاد شد که آقای رحمان در آن زمان بررسی این موضوع را ضروری ندانست. اما همیشه این مسأله مطرح بود با توجه به اینکه بیش از 90 درصد جمعیت تاجیکستان مسلمانند و سازماندهی فعالیتهای مذهبی در این کشور به کمیته دین و شورای علمای اسلامی سپرده شده، تا چه حد وجود یک حزب اسلامی در این کشور ضرورت دارد؟!

از طرفی در انتخابات اخیر پارلمان این کشور نیز حزب نهضت اسلامی که پیشتر صاحب دو کرسی در پارلمان بود، نتوانست حد نصاب لازم را از میان هواداران خود به دست آورد و از ورود به پارلمان بازماند. از طرفی دیگر اظهار نظرهای متفاوت مسؤولان ارشد این حزب و اختلاف نظرهای آنها و استعفای برخی رهبران این حزب در ماه‌های اخیر از آشفتگی درون سازمانی این حزب حکایت دارد و طبق منابع خبری رسمی، جمعی از اعضا و رهبران این حزب از جمله معاون اول رئیس حزب نهضت اسلامی اعلام کرده که آماده اعمال تغییرات در فعالیت و حتی حذف کلمه «اسلام» از نام حزب هستند.

یکی از انتقادهای نگران کننده‌ای که در سال اخیر نسبت به عملکرد این حزب مطرح بوده و از طرف رهبران آن بی پاسخ مانده، نداشتن موضعگیری شفاف و محکومیت فعالیت «داعش» و یا صادر نکردن فتوایی در خصوص جلوگیری از پیوستن جوانان به این گروه بوده و این درحالی است که بیش از یکصد نفر تاجیک از جمله رئیس سابق پلیس دوشنبه به صف تروریستها در عراق و سوریه پیوسته‌اند. رئیس جمهور تاجیکستان بارها با حمایت و قدردانی از علمای مذهبی و استفاده از تعالیم و توصیه‌های اسلامی در سخنرانی هایش و حفظ ارتباط با علمای اسلام، بخصوص مقام معظم رهبری، همواره برای تقویت اسلام و جلوگیری از اختلافهای مذهبی تلاش کرده تا آنجا که برای پیشگیری از ترویج وهابیت و گروه‌های تکفیری، سال 2009 میلادی را در این کشور به نام سال «امام اعظم» نامگذاری و محدودیتهایی برای فعالیتهای مذهبی در این کشور مقرر کرد. در هفته، گذشته نیز دستور تعلیق موقت فعالیت دفتر حزب نهضت اسلامی در دوشنبه توسط وزارت عدلیه جمهوری تاجیکستان به منظور جلوگیری از روند فعالیتهای  غیرقانونی این حزب تا زمان تعیین تکلیف آن از طرف اعضا و رهبران حزب و دولت این کشور صادر شد.

روز چهار سپتامبر به دنبال دو حمله مسلحانه جداگانه به ساختمان وزارت دفاع این کشور در شهر دوشنبه و حمله دیگر به مرکز فرماندهی پلیس شهر وحدت با فرماندهی عبدالحلیم نظرزاده، معاون وزیر دفاع این کشور حدود 50 نفر کشته و زخمی شدند. امامعلی رحمان، رئیس جمهور این کشور یک روز بعد از وقوع این حادثه، ضمن سفر به شهر وحدت و ملاقات با مردم این شهر، از همه افراد مسلح خواست تا تسلیم شوند و به مردم وعده داد، همه  عوامل این گروه نزد قانون محاکمه خواهند شد.

تا لحظه تنظیم این یادداشت برادر سرکرده این گروه به همراه 32 نفر دیگر از افراد مسلح خود را تسلیم کرده و طی چند مرحله درگیری، فرمانده عملیات حادثه تروریستی وحدت و 9 تن دیگر از سرکردگان این گروه بازداشت شده اند.

امروز که همه شاهد آن هستیم دولت‌های غربی با تشکیل و حمایت از گروه‌های تکفیری در منطقه و کشورهای اسلامی، سعی در خدشه‌دار کردن چهره اسلام و ایجاد تفرقه بین مسلمانان دارند، باید رهبران کشورهای مسلمان منطقه با تدبیر، هوشیاری و همکاری بیشتر راه‌های نفوذ این گروه‌ها و ترویج افراطی گری در بین جامعه را مسدود کنند.

*   کارشناس حوزه آسیای میانه

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک دوست IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    1 2
    با سلام در مورد تحلیل فوق که گذاشته اید چند دنکته قابل تامل است و آن این که حزب نهضت اسلامی همچنانان در تاجیکستان دارای بیشترین هوادار می باشد، دوم این که این حزب بعد ازانتخابات تشریفاتی تحت فشارهای بی مورد دولت تاجیکستان قرار گرفت و پس از آن بود که تعدادی از اعضای آن با فشار دولت استعفا کردندمورد سوم تا کنون هیچ یک از رهبران این حزب خواهان حذف اسم اسلام نبوده اند و بارها رهبران حزب نهضت اسلامی داعش را یک گروه تروریستی خواند و از جوانان تاجیک خواسته اند تا وارد این گروههای افراطی نشوند مطلبی که دوست ما در این رسانه زده به دو علت برمی گردد یا ایشان یک طرفدار دولت تاجیکستان است و یا اینکه ایشان فقط هیچ چیز از سیاست نمی داند که لازم است در سایتهای مختلف فارسی و یا روسی منطقه مرور کند تا با مطالب آشنا شود
  • مریم IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    1 2
    به نظر میرسه تحلیلتون از اتفاقات تاجیکستان خیلی از روی آگاهی در مورد شرایط این منطقه نباشه چون بارها حزب نهضت تو بیانیه هاش داعش رو گروه تروریستی دانسته و دولت تاجیکستان هم سختگیریهای بی موردی علیه این حزب داره، ضمنا این حزب تنها حزب اسلامیه منطقه است با توجه به اینکه بیشتر از 90 درصد مردم تاجیکستان مسلمانند به نظر من این مطلب خیلی جانبدارانه نسبت به حکومت تاجیکستان نوشته شده است.