۱۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 308400

مدیر گروه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در دنیا ۹۰ درصد سرطان‌های ریه و ۷۰ درصد بیماری‌های ریوی، به مصرف دخانیات مربوط می‌شود.

سیگار علت ۹۰ درصد سرطان‌های ریه

دکتر «رضا سالاری» در گفت‎وگو باایسنا،اظهار کرد: در گذشته اگر فردی سرفه‌های مزمن داشت، اولین تشخیصی که به ذهن هر کسی می‌رسید، «سل» بود اما امروزه مهم‌ترین علت سرفه‌های مزمن و طولانی، مصرف سیگار و دیگر دخانیات است.

وی خاطرنشان کرد: همه می‌دانند که سیگار باعث سرفه می‌شود‌ اما شاید خیلی‌ها ندانند که سیگار در درازمدت باعث تخریب ریه می‎شود. این تخریب به‌حدی پیشرفت می‌کند که فرد برای ادامه‌ی زندگی خود، نیازمند پیوند ریه می‌شود و بدون کپسول اکسیژن نمی‌تواند زنده بماند و حتی از کوچک‌ترین فعالیت‌های روزمره نیز عاجز می‌شود.

سالاری تصریح کرد: دود سیگار در درازمدت با فلج کردن مژک‌های سلول‌های جدار مجاری تنفسی، باعث افزایش استعداد فرد به بروز عفونت‌های ریوی می‌شود. افرادی که سیگار می‌کشند، زودتر به آنفلوانزا دچار شده و بیماری‌های آنان نیز دیرتر خوب می‌شود. ۹۰ درصد سرطان‌های ریه و ۷۰ درصد بیماری‌های ریوی، به مصرف دخانیات مربوط می‌شود.

مدیر گروه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: سرطان ریه و سیگار احتمال بروز سرطان ریه در سیگاری‌ها، به‌شدت بالاست‌ به‌طوری که در افرادی که تا ۱۴ نخ سیگار در روز می‌کشند، احتمال بروز سرطان ریه، تا ۸ برابر بیش‌تر می‌شود. اگر این تعداد به ۲۵ نخ برسد، احتمال بروز سرطان ریه تا ۲۰ برابر افزایش می‌یابد. خطر مرگ ناشی از سرطان ریه، با افزایش تعداد نخ مصرفی سیگار، افزایش می‌یابد. به‌عبارت دیگر، هرچه فرد تعداد سیگار بیش‌تری بکشد، سرطان ریه در او کشنده‌تر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: احتمال سرطان ریه در زنان سیگاری، ۲۰برابر و در مردان، ۱۰ برابر افراد غیرسیگاری است. این خطر بیش از آن‌که به تعداد نخ سیگار مصرفی وابسته باشد، به مدت مصرف دخانیات مرتبط است. از هر ۱۰۰۰ نفری که به علت سرطان ریه فوت می‌کنند، ۹۰۰ نفرشان سیگاری هستند.

سالاری یادآور: بیماری‌های انسدادی و مزمن ریه‌ی علت اصلی بیماری‌های انسدادی و مزمن ریه، سیگار است، البته عامل‌هایی چون ژنتیک و شغل می‌تواند درجه‌هایی از این بیماری‌ها را ایجاد کند اما علت اصلی، سیگار است. حتی آلودگی نیز تنها می‌تواند تشدیدکننده‌ بیماری باشد و عامل بیماری نیست. این بیماری تا حد زیادی غیرقابل بازگشت است و شامل انواع مختلفی بوده که عمده‌ترین آن، «برونشیت مزمن» و «آمفیزم» است. البته این دو شکل با درجه‌های متفاوت در هر بیمار وجود دارند و یکی بر دیگری غلبه دارد.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: انواع دخانیات مانند سیگار، پیپ، قلیان و سیگار برگ می‌توانند در ایجاد این بیماری مؤثر باشند و تعداد سیگار مصرفی و مدت مصرف، در شدت بیماری تأثیر دارد. تنها درمان اصلی این بیماری، قطع مصرف سیگار است. اگرچه در مواردی، این بیماری غیرقابل بازگشت است اما اگر سیگار زیر ۵۰ سالگی قطع شود، مسیر پیش‌رونده‌ی عوارض، کاهش می‌یابد‌، چون در این سنین، ریه هنوز قدرت و توان بازسازی خود را به‌طور کامل از دست نداده است. نکته‌ قابل توجه این است که این بیماری می‌تواند در افرادی‎که در معرض دود سیگار دیگران هستند نیز‌ ایجاد شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.