۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 308755

قدس انلاین: یکی از شبهاتی که متاسفانه از سال های پس از غیبت امام زمان (عج) تا حال متناوبا مطرح می گردد پیرامون دلیل شناخت امام زمان (عج) می باشد، چرا که گروه های معاند با بحث نمودن در باب این که ایشان در غیبت می باشند، هرگونه شناخت در راه این امام همام را منتفی می دانند، اما غافل از این می باشند که این شناخت دارای ثمرات فراوانی می باشد.

آثار شناخت امام زمان (عج)

جلوگیری از انحرافات و گمراهی ها

تاریخ شهادت می دهد انسانهایی که امام خود را شناختند و دست در دست او قرار دادند و سرسپرده اوامر و نواهی ایشان شدند به خیر و سعادت نایل گشته اند. در این باره  امام موسی بن جعفر (ع) می فرمایند: امام حجت بندگان است هر که او را رها کند، گمراه می شود و هر که همراه او باشد نجات می یابد و رستگار می گردد.

همچنین در روایتی دیگر است که زراره از امام صادق (ع) پرسید: اگر در دوران غیبت ولی و حجت خدا قرار گرفتم چه کنم؟ حضرت او را توصیه می فرمایند همواره این دعا را قرائت کن: اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِيَّكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي‏‏؛ خدايا ! خودت را به من بشناسان كه اگر تو را نشناسم، نمي‌توانم نسبت به پيامبرت شناخت پيدا كنم. خدايا! پيامبرت را به من بشناسان كه اگر پيامبرت را نشناسم حجت ‌ات را نخواهم شناخت. خدايا! حجت خودت را به من معرفي كن كه اگر حجتت را نشناسم در دينم گمراه مي‌شوم.

جلوگیری از بطلان عمل

ثمره دیگری که بر شناخت امام عصر (عج) می تواند مترتب باشد این است که عمل انسان از بین نمی رود. پرواضح است که قبولی اعمال در گرو پذیرفتن ولایت و منصب امامان معصوم است. در این راستا امام باقر (ع) به زراره می فرماید: اسلام بر پنج چیز بنا نهاده شده است: «نماز، زکات، حج، روزه، ولایت».  زراره عرض کرد: کدام یک از آنها برتر است؟

امام فرمود: ولایت، زیرا کلید، حاکم و راهنمای آنها است اگر مردی شب تا صبح به نماز و روز خود را به روزه سپری کند و تمام ثروت خود را صدقه دهد و همه ساله حج برود اما ولی خدا را نشناخته باشد تا از او پیروی نماید و تمام کارهایش به راهنمایی او نباشد، هرگز نزد خداوند اجر و ثوابی ندارد و از اهل ایمان نخواهد بود.

رسیدن به حیات معنوی

وقتی انسان به وجود امام خویش عارف شد به ماء معین دست پیدا کرده است و ثمره وصول به این عرفان، رسیدن به حیات معنوی است، همانگونه که رسول اکرم (ص) می فرمایند: ای مردم هر کس بخواهد در زندگی همانند من باشد و همانند من از دنیا برود ولایت علی (علیه السلام) را بپذیرد و از امامان پس از او پیروی نماید.

نهایت آرزوی هر کسی این است که مانند پیامبر (ص) زندگی کند و مانند پیامبر (ص) از دنیا برود و به این آرزو وقتی می توان رسید که طبق فرمایش نبی مکرم اسلام (ص) عارف به ولایت ائمه معصومین (ع) شد.

رهایی از مرگ جاهلیت

در روایات فراوانی که مورد پذیرش شیعه و اهل سنت است تصریح گردیده، که هر کس امام زمان خود را نشناسد، به مرگ جاهلیت از دینا می رود.  در این باره امام باقر (ع) فرموده اند: هر کس بمیرد و امامی نداشته باشد مرگ او مرگ جاهلیت است و هیچ کسی در این جهت معذور نیست تا امام خود را بشناسد. منظور از مرگ جاهلیت این است که مانند افرادی که پیش از اسلام، در حال شرک و کفر مردند، از دنیا خواهد رفت.

در همین راستا پیامبر (ص) می فرمایند: «مَن اَنکَر القائم مِن وَلدی فی زمانِ غَیبَتِهِ فَماتَ، فَقَد ماتَ میتَه جاهلیهَ؛ هرکسی منکر قائم از فرزندانم شود در زمان غیبتش و در همان حال بمیرد، قطعا به مرگ جاهلیت مرده است.

منابع:

1ـ شیخ علی کورانی. معجم احادیث امام مهدی (ع)، ج4: 148.

2ـ شیخ صدوق. کمال الدین، ج2: 342، 412.

3ـ کلینی. اصول کافی، ج2: 301.

4ـ شهرآشوب. مناقب آل ابی طالب، ج1: 301.

*سید جعفر موسوی نسب. پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان (عج)، ج1: 62- 65.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.