قدس آنلاین: مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اطلاعات کنونی صنعت چاپ دقیق و به‌روز نیست و با راه‌اندازی سامانه صنعت چاپ تمامی اطلاعات این حوزه دقیق و به‌روز خواهند شد.

سامانه صنعت چاپ راه‌اندازی می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، محمودرضا برازش شب گذشته در پانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ خراسان رضوی که در سالن آمفی‌تئاتر مؤسسه فرهنگی قدس برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: خراسان رضوی در خیلی از مسائل جایگاه دوم کشور را به خود اختصاص داده و مشهد به لحاظ دو روزنامه سراسری‌ای که در کشور دارد در این رابطه دارای جایگاهی ویژه بوده و در بخش‌های صنعتی جایگاه نمونه‌ای در میان سایر مراکز استان‌ها دارد.

وی افزود: مشهد در بخش صنایع غذایی فعال بوده و برندهای معتبر کشوری در این شهر هستند که اینها نیاز به بسته‌بندی دارند و برای بیان حق مطلب صنعت چاپ باید فعالیت‌های بیشتر و پرثمرتری را در بخش‌های تجهیزات و آموزش‌های لازم انجام بدهیم.

مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  با بیان اینکه در بحث مذاکرات هسته‌ای مهم‌ترین چیز ثمربخشی و به نتیجه رسیدن آن است، عنوان کرد: باید در این راستا به تأثیرات صنعت چاپ توجه کنیم و امیدواریم که در دوره جدید این صنعت به خصوص در شرایطی که نیازمند آن هستیم همدلی و همزبانی بهتر و بیشتری را شاهد باشیم.

برازش تصریح کرد: در تأثیری که روند چاپ کتاب دارد باید آگاهانه قدم برداریم و در این رابطه خراسان رضوی و شهر مشهد به دلیل وجود بارگاه منور رضوی دارای امتیازاتی ویژه است.

وی تأکید کرد: مشهد الرضا(ع) با 30 میلیون زائری که سالانه دارد بایدبیشتر مورد توجه قرار گیرد و مهم‌ترین نیاز زائر در بحث‌های فرهنگی استو هنوز خواک مناسبی را برای تأمین نیاز فرهنگی زائران امام رضا(ع) فراهم نکرده‌ایم.

مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه زائران غیرایرانی زیادی هم به بارگاه منور رضوی مشرف می‌شوند، خاطرنشان کرد: با توجه به خیل عظیم زائران خارجی در مشهد کمتر نقشه این شهر به دو زبان انگلیسی و عربی دیده شده و باید این مهم به تعداد مورد نیاز فراهم شده و در اختیار زائران غیرایرانی قرار گیرد.

برازش گفت: عدم تعادل را در صنعت چاپ خراسان رضوی مشاهده می‌کنیم و این صنعت که ارتباط بسیار زیادی با تمامی صنایع دارد باید همچون صنعت‌های هوایی، ریلی و زمینی خراسان رضوی رشد کند.

وی افزود: کلاس‌های آموزشی صنعت چاپ نیمه اول مهر ماه در مشهد برگزار می‌شود و دوره یک و نیم ساله‌ای هم ویژه مدیران با محوریت مشهد در دی ماه امسال در دانشگاه فردوسی برگزار می‌شود، همچنین این دوره به جز مشهد در تهران، تبریز و اصفهان هم برگزار می‌شود.

مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه استان البرز به عنوان استان پایلوت صنعت چاپ انتخاب شده است، بیان کرد: تمامی اطلاعات ماشین آلات و دستگاه‌های صنعت چاپ در سامانه آن منتشر می‌شود و اطلاعات کنونی دقیق و به‌روز نیست و با راه‌اندازی سامانه صنعت چاپ تمامی اطلاعات این حوزه دقیق و به‌روز خواهند شد.

برازش تصریح کرد: در بسیاری از شهرها مشکل اشتغال را داریم و در کنار آن ماشین‌های چاپ بی‌کار هم دیده می‌شود و باید وضعیت صنعت چاپ را سر و سامان دهیم تا این صنعت همپای سایر صنایع حرکت کند و با فعال‌شدن ماشین‌های بی‌کار چاپ مشکل اشتغال گروهی از جوانان جامعه هم برطرف می‌شود.

*شهرک چاپ در خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود

سیدسعید سرابی در پانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ خراسان رضوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در سخنانی اظهار داشت: مشهد در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی می‌شود و باید تا قبل از رسیدن به آن زمان شاخص‌های فرهنگی را به حد مطلوب برسانیم.

وی افزود: یکی از شاخص‌های فرهنگی‌ای که باید در این رابطه مورد توجه قرار بگیرد بحث صنعت چاپ بوده و نباید از ظرفیت این صنعت در این رویداد ملی و بین‌المللی غافل شویم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه ظرفیت بالای صنعت چاپ را برای سال 2017 می‌خواهیم، خاطرنشان کرد: امیدواریم که با حمایت مسئولان شهرک چاپ را تا آن زمان در مشهد داشته باشیم و زمینه‌های رشد این صنعت را در خراسان رضوی فراهم کنیم.

سرابی  تصریح کرد: خراسان رضوی به لحاظ گستردگی‌ای که دارد دارای جایگاهی ویژه در حوزه صنعت نشر و مطبوعات بوده و دارای شاخص‌هایی بوده که در بستر صنعت چاپ بسیار تأثیرگذار است، ضمن اینکه این استان در حوزه صنایع هم یکی از استان‌های برتر کشور بوده جایگاه ویژه‌ای هم در بحث صنعت بسته‌بندی دارد.

وی تأکید کرد: این شاخص‌ها مورد توجه مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل چاپ و نشر بوده و هست و با عنایتی که ظرفیت‌های خراسان رضوی وجود دارد شاخص‌های توسعه‌ای استان توسط مسئولان امر دنبال می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه صنعت چاپ نقطه اتصال آموزش، فرهنگ، سیاست و اقتصاد است، عنوان کرد: صنعت چاپ با تمامی صنایع در ارتباط بوده و خوشبختانه خراسان رضوی جزء سه استان برتر کشور در این حوره بوده است و در تولید محصولات فرهنگی سرآمد و برتر هستیم، ضمن اینکه به این وضعیت قانع نیستیم و باید صنعت چاپ هم پابه‌پای سایر صنایع رشد و ترقی‌هایش را داشته باشد.

*خراسان رضوی در جایگاه دوم صنعت چاپ کشور قرار دارد

یوسف امینی معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در سخنانی اظهار داشت: یازدهم شهریور ماه به نام روز ملی صنعت چاپ نامگذاری شده و همه ساله شاهدیم که مراسم بزرگداشت این روز با درایت مسئولان و حمایت اصحاب رسانه به شکلی پرشور و شایسته برگزار می‌شود.

وی افزود: مراسم ملی روز صنعت چاپ هفته آینده در تهران و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه 200 سال پیش و در دوران حکومت فتحعلی شاه قاجار اولین دستگاه چاپ وارد ایران شد، خاطرنشان کرد: نخستین مطلب چاپی رساله جهادیه بود که حاوی فتاوای علمای عظام بود.

امینی تصریح کرد: صنعت چاپ ترکیبی از هنر و صنعت بوده و در بسیاری از تحولات علمی، رشد و توسعه کشور، روزنامه‌نگاری و غیره ایفای نقش داشته و در بحث تولید ملی و اقتصاد مقاومتی هم بسیار تأثیرگذار است.

وی تأکید کرد: مقام معظم رهبری به دو نکته بسیار مهم تولید ملی و اقتصاد مقاومتی اشاره فرمودند و صنعت چاپ هم یکی از نکات مورد تأکید ایشان در این زمینه بود و با برگزاری جلسات کارشناسی می‌توانیم صنعت چاپ کشور و استان را رشد دهیم.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به آمارهای صنعت چاپ در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: تعداد کل مجموعه واحدهای چاپخانه‌ای استان 300 واحد، چاپخانه‌ها 189 واحد، لیتوگرافی‌ها 34 واحد، چاپ سیلک 64 واحد، چاپ دیجیتال 6 واحد، عملیات تکمیلی پس از چاپ 6 واحد، چاپ خاص 1 واحد، شاغلان صنعت چاپ 3 هزار نفر و ظرفیت چاپ دستگاه 2800 ورق بوده است و خراسان رضوی جزء سه استان برتر حوزه چاپ بوده است.

امینی بیان کرد: در حوزه صنعت چاپ تهران در جایگاه نخست، خراسان رضوی در جایگاه دوم و قم در جایگاه سوم این صنعت قرار دارند.

*در صنعت چاپ 128 درصد هزینه سربار تولید داریم

علی مغانی رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی در سخنانی اظهار داشت: هدف از برگزاری این مراسم تقدیر از فعالان صنعت چاپ بود و برخلاف سال‌های گذشته تقدیر ویژه‌ای از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران صنعت چاپ هم که حق بزرگی برگردن این ملت دارند داریم.

وی افزود: در این مراسم از 26 الگوی نمونه (13 خانواده شهید و ایثارگر و 13 فعال برتر حوزه صنعت چاپ) تقدیر به عمل می‌آید.

رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی با بیان اینکه 850 میلیارد دلار درآمد مالی صنعت چاپ دنیاست و 1750 نفر هم در خراسان رضوی در این صنعت مشغول به کار هستند، خاطرنشان کرد: 80 درصد فعالیت صنعت چاپ در بسته‌بندی‌ها و 20 درصد از چاپ کتاب و مطبوعات بوده است، ضمن اینکه بیش از 33 درصد ضایعات در بحث بسته‌بندی داریم و بسته‌بندی به عنوان سفیر اقتصادی باید روپا باشد و در حالت سکون و خوابیده هیچگاه پیشرفت نمی‌کند.

مغانی تصریح کرد: 128 درصد هزینه سربار تولید را در صنعت چاپ داریم و تازمانی که هزینه‌های سربار را کم نکنیم تولید مناسبی هم نخواهیم داشت و در شرایط کنونی 33 درصد بیمه، 33 درصد بهره وام، 16 درصد مالیات، 17 درصد حقوق و پاداش، 21 درصد هزینه‌های آب، برق و گاز و 10 درصد استهلاک کارخانه‌ها را داریم.

وی تأکید کرد: با این شرایط هیچ تولیدکننده‌ای نمی‌تواند از پس مخارج خود برآید و موجب ورود تمامی کالاها از کشور چین می‌شود.

رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی به اهمیت رشد صنعت چاپ اشاره کرد و گفت: امروز به دوران شکوفایی جهانی وارد می‌شویم و اگر توجهی به رشد صنعت چاپ نداشته باشیم پیشرفت نمی‌کنیم و بسته‌های تولیدی دیگر قابل صادرات نخواهد بود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.