قدس انلاین: بی تردید والدین و به ویژه مادران نقش بسیار اساسی و کلیدی در تربیت فرزندان را عهده دار می باشند، به نحوی که این موضوع مورد تاکید امام خمینی (ره) نیز بوده است.

نصیحت های کلیدی امام خمینی (ره) برای مادران

به گزارش قدس انلاین، رهبر کبیر انقلاب پیوسته بر جایگاه رفیع زنان در زندگی فردی و اجتماعی تاکید و نکات بسیار ارزشمندی را در این راستا بیان به ویزه در حوزه تربیت فرزندان داشته اند. ایشان می فرمایند: شما بانوان به اسلام خدمت کردید و بعد از این هم ان شاء الله خدمت می کنید. شما، مردان و زنان یگانه در ایران تربیت می کنید. شما موظف هستید که اولاد خودتان را خوب تربیت کنید، اسلامی تربیت کنید، انسانی تربیت کنید، مجاهد تربیت کنید. ما با مجاهده ی شما و همه طبقات این نهضت را تا اینجا پیش بردیم و جمهوری اسلامی را اعلام کردیم.

از شماست که مردان و زنان بزرگ تربیت می شود. در دامن شما مردان و بانوان بزرگ تربیت می شود. شما عزیز ملت هستید، پشتوانه ملت هستید. شما در تحصیل کوشش کنید که برای فضایل اخلاقی، فضایل اعمالی مجهز شوید. شما برای آتیه مملکت ما جوانان نیرومند تربیت کنید. دامان شما یکی مدرسه ای است که در آن باید جوانان بزرگ تربیت بشود. شما فضایل تحصیل کنید تا کودکان شما در دامان شما به فضیلت برسند.

در اول که این بچه‌ها در دامان شما بزرگ می‌شوند، مسئول افعال و اعمال آن‌ها هم شما هستید. همان‌طوری که اگر یک بچه خوب تربیت کنید ممکن است که سعادت یک ملت را همان یک بچه تأمین کند، اگر یک بچه بد هم خدای نخواسته بوسیله شما بزرگ بشود، ممکن است که یک فساد در جامعه پیدا بشود. گمان نکنید که یک بچه است، یک بچه گاهی وقت ها در جامعه که وارد شد، در راس جامعه واقع می شود و محتمل است که جامعه  را به فساد بکشد.

 بچه ها را تربیت کنید، یک تربیت صحیح اسلامی. به این که خودتان وقتی بچه همراهتان هست، همه ی چشم و گوشش به فعل و قول شماست، از شما دروغ نشنود، بعد دروغگو درآید از کار. اگر این دید مادر دروغ می گوید، بعد هم دید پدر دروغ می گوید، این دروغگو می شود. اگر دید مادر آدم صحیحی است، پدر آدم صحیحی است، این صحیح بار می آید.

برنامه طویل المدت ملت ما، برنامه دراز مدت ملت ما این است که بچه های خودشان را، اینهایی که در تحت تربیت آنهاست، معلم های ما، مادرهای بچه های ما، پدرهای بچه های ما، معلم های بچه های ما، استادهای بچه های ما، نویسندگان برای بچه های ما، گویندگان برای بچه های ما، اینها معنویات را به این ملت بفهمانند، آشنا کنند آنها را با معنویات.

کمک های بانوان ارزشش چند برابر کمک های مردان است. خداوند شما را حفظ کند و شما را برای تربیت انسان ها که شغل انبیا است، حفظ کند. سلام بر همه شما و رحمت بر همه شما.

بانوان محترم! مسئولید همه، مسئولیم همه، شما مسئول تربیت اولادها هستید، شما مسئولید که اولادهای متقی بار بیاورید، تربیت کنید، به جامعه تحویل بدهید، همه مسئول هستیم که اولادها را تربیت کنیم لکن در دامن شما بهتر تربیت می شوند. دامن مادر بهترین مکتبی است از برای اولادها.

باید این تربیت های طاغوتی در جوان های ما و در این نسل به تربیت های انسانی و اسلامی متحول شود و امید است که از به وسیله مادرها شروع و به دانشگاه و بالاتر ختم بشود. سعادت یک ملت به این است سران آن ملت و کسانی که مقدرات آن ملت به دستشان است تزکیه شده باشند.

دامن مادر بزرگترین مدرسه است که بچه در آنجا تربیت می‌شود، آنچه که بچه از مادر می‌شنود غیر از آن چیزی است که از معلم می‌شنود، بچه از مادر بهتر می‌شنود تا از معلم، در نزد مادر بهتر تربیت می‌شود تا در جوار پدر، تا در جوار معلم، یک وظیفه انسانی است، یک وظیفه الهی است، یک امر شریف است، انسان درست کردن است.

منابع:

1ـ جایگاه زن در اندیشه امام خمینی (ره)، تهران: 1378.

 2ـ صحیفه نور، ج 5: 62، 261؛ ج 6: 137، 157، 158، 261، 283؛ ج 7: 76، ج 8: 119، 163، 240؛ ج 22: 219.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.