طلال اطریسی از رهبران حزب الله لبنان شب گذشته در ارتباط اینترنتی با دومین اردوی آموزشی جهان اسلام در مشهد که در فرهنگ سرای زیارت برگزار شد، به تبیین اوضاع منطقه پرداخت و اظهار کرد: مواجهه نیروهای مقاومت و نیروهای تکفیری به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حال شکل گیری است و هر دو گروه تلاش می کنند به موازنه قدرت دست یابند.

نگرانی گروه های تکفیری نسبت به نفوذ ایران در منطقه

 

به گزارش قدس آنلاین وی با بیان اینکه امریکا و هم پیمانانش نمی خواهند وارد یک نبرد مستقیم با داعش شوند، افزود: امریکا منتظر ایجاد موازنه قدرت در منطقه است و پس از آن به دخالت در اوضاع منطقه خواهد پرداخت.

این فعال سیاسی در حزب الله لبنان با اشاره به اینکه وضعیت سوریه متوازن است، گفت: گروه های مقاومت تلاش می کنند مانع از سرنگونی نظام سوریه شوند و طرف مقابل هم برای افزایش سلطه خود بر مناطق شهری سوریه در حال مبارزه است.

وی با بیان اینکه مواضع اتحادیه اروپا نسبت به بحران سوریه تغییر کرده است، ادامه داد: نکته قابل توجه در سوریه این است که همه کشورها به دنبال حل بحران سوریه از طریق راه حل های سیاسی هستند.

اطریسی به راه حل هایی که از طرف روسیه و ایران مبنی بر برگزاری انتخابات پارلمانی اشاره کرد و افزود: تغییر مواضع اتحادیه اروپا نسبت به سوریه بسیار مهم است به طوری که امروز از یک سوریه با حضور بشار اسد سخن گفته می شود.

وی با بیان اینکه وضعیت نیروهای مقابل خط مقاومت نامناسب است، افزود: مشکلات داخلی این نیروها به ویژه پس از انتخابات ترکیه افزایش پیدا کرده و از طرف دیگر تلاش های تکفیری ها برای سرنگونی بشار اسد پس از پنج سال بی نتیجه مانده است.

 

افکار عمومی علیه داعش شکل گرفته است

اطریسی دیگر دلایل وضعیت بد گروه های تکفیری را برشمرد و گفت: در صحنه بین المللی افکار عمومی برای مقابله با این نیروها شکل گرفته که در نتیجه آن نیروهای تکفیری جایگاه خود را در کشورهای دیگر از دست داده اند.

وی به نتایج خوب مذاکرات هسته ای ایران و تأثیر آن در اوضاع منطقه اشاره کرد و گفت: گروه های تکفیری که در تلاش برای به انزوا کشیدن ایران در منطقه بودند، با پایان یافتن مذاکرات و افزایش وجهه بین المللی ایران، نسبت به دخالت ایران در نبرد سوریه نگران هستند.

اطریسی با بیان اینکه داعش تلاش می کند به فعالیت های خود ظاهر مذهبی بدهد، گفت: این گروه تکفیری شیعه را به عنوان هدف اصلی و نزدیک خود معرفی می کند و معتقد است اول باید شیعه را از بین ببرد و پس از آن به سراغ کفار صلیبی برود.

وی ادامه داد: با این حال نبردی که گروه های تکفیری در منطقه به راه انداخته اند تنها دامن شیعیان را نگرفته و بسیاری از عالمان اهل سنت نیز در میان قربانیان داعش مشاهده می شوند.

اطریسی با اشاره به اینکه اکثر کشورهای عربی مشکلی با شیعیان ندارند، افزود: عربستان سعودی و رسانه های این کشور علیه شیعیان تبلیغ می کنند و می خواهند شایستگی ایران در الگو شدن برای کشورهای منطقه را مخدوش کنند.

 

شیعیان لبنان در معرض تهدید داعش

وی در پاسخ به این سوال که ورود نیروهای مقاومت حزب الله لبنان به سوریه به فرقه گرایی در این کشور دامن نخواهد زد، گفت: گروههایی که به سوریه وارد شدند شعارهای علیه حزب الله مطرح کردند و داعش داعیه حکومت بر شام را داشت که شامل لبنان و فلسطین هم می شود.

اطریسی با بیان اینکه داعش نقشه حمله به لبنان را در سر می پروراند، ادامه داد: با حضور داعش در سوریه، شیعیان لبنان در معرض تهدید قرار گرفتند و بنابراین حزب الله لبنان تصمیم گرفت در میدان سوریه با این گروه تکفیری نبرد کند.

وی پیش بینی اوضاع آینده را وابسته به اوضاع منطقه و جهان دانست و گفت: هنوز نتیجه جنگ در یمن مشخص نشده و از طرف دیگر هرگونه توافقی بین روسیه و اتحادیه اروپا می تواند به بهبود وضعیت منطقه کمک کند.

اطریسی به وضعیت جممهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هیچ کس در منطقه نمی تواند نقش ایران را در حل مناقشات منطقه نادیده بگیرد.

وی با اشاره به برخی اعتراضات مردمی در لبنان گفت: تحرکات مردمی در لبنان برای انجام اصلاحات و مبارزه با فساد در لبنان شکل گرفته و گفتگوها به شکل رسمی جریان دارد و شرایط به گونه ای نیست که لبنان هم به کشورهای در حال تنش منطقه بپیوندند.

اطریسی دلیل پیوستن مردم به گروه های تکفیری را آموزش های وهابیت در کشورهای فقیر اسلامی عنوان کرد و گفت: وهابیت از دهه های گذشته مبالغ زیادی برای تأسیس مدارس وهابی در بسیاری از کشورها هزینه کرده است و امروز از این نیروها برای نبرد در سوریه و یمن استفاده می کند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.