۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۹
کد خبر: 308943

آمار تولید پنج ماه امسال خودروسازان کشور در حالی اعلام شد که اگرچه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد دارد، اما نگاهی به آمار مرداد ماه نشان می‌دهد غول‌های جاده مخصوص تیراژ خود را نسبت به تیر ماه کاهش دادند.

خودروسازان فتیله را پایین کشیدند

به نوشته دنیای اقتصاد،بنابر آمار منتشره از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت، سه خودروساز بزرگ کشور در مجموع 365 هزار و 371 دستگاه انواع محصول سواری را طی پنج ماه امسال به تولید رسانده‌اند که در مقایسه با بازه زمانی سال گذشته، 3/ 16درصد رشد را نشان می‌دهد. در این بین، ایران خودرویی‌ها با تولیدی 224 هزار و 452 دستگاهی، 6/ 25درصد رشد تیراژ را تجربه کرده‌اند و سایپایی‌ها نیز که 97 هزار و 492 دستگاه تیراژ داشته‌اند، افزایشی 8/ 5 درصدی را به خود می‌بینند. از پارس خودرو نیز خبر می‌رسد که این شرکت در پنج ماه امسال، 43 هزار و 427 دستگاه تیراژ داشته و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، سه دهم درصد کاهش تولید داشته است.

هرچند آمار کلی خودروسازان در پنج ماه امسال، افزایشی بوده، اما درنگ در تولید مرداد و مقایسه آن با تیر ماه، مشخص می‌کند جاده مخصوصی‌ها با افت تیراژ روبه‌رو شده‌اند. بر این اساس، تیراژ سه غول جاده مخصوص در مرداد و نسبت به تیر امسال، 5/ 9 درصد و مرداد به خرداد نیز 2/ 17 درصد افت کرده است. پیش‌تر نیز تولید تیرماه نسبت به خرداد، بیش‌از 8 درصد کاهش یافته بود. با این حساب مشخص می‌شود روند نزولی تولید خودروهای سواری در کشور، از تیرماه شروع شده و به نظر می‌رسد همچنان ادامه دارد.

به اعتقاد کارشناسان، روند کاهشی تولید خودروسازان کشور به دلیل قهر مشتریان با بازار است، چه آنکه طی دو سه ماه گذشته، آمار خرید و فروش در بازار خودروهای داخلی افت کرده است.

مسائلی مانند بالا بودن قیمت، کاهش قدرت خرید و همچنین انتظار برای ورود خودروهای ارزان و با کیفیت خارجی به کشور، از جمله اصلی ترین دلایل افت فروش به شمار می‌روند، افتی که تاثیر خود را بر تولید نیز گذاشته است. در این شرایط، کمپین‌هایی نیز در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده که بر نخریدن خودرو داخلی تاکید می‌کند و بسیاری از کارشناسان، آن را مردمی و ناشی از کم کاری‌ها و کج رفتاری‌های خودروسازان کشور می‌دانند.

رشد پژو، افت سمند

به سراغ آمار تولید برویم و ببینیم سه خودروساز بزرگ کشور چه کارنامه‌ای را در پنج ماه امسال از خود به جا گذاشته‌اند. آن طور که آمارها از ایران خودرو حکایت می‌کنند، این شرکت در تولید محصولات پژویی با رشد مواجه بوده، اما تیراژ سمندش کاهش یافته است. طبق آمار، پژوهای میهمان جاده مخصوص، در همه مدل‌های خود رشد تیراژ را در بازه زمانی موردنظر تجربه کرده‌اند و در این بین، مدل 206، معادل 41 درصد افزایش تولید را به خود می‌بیند. ایران خودرویی‌ها تا پایان مرداد امسال، 47 هزار و 922 دستگاه پژو 206 را به تولید رسانده‌اند و آن هم فقط در سه مدل تیپ2 و تیپ 5 و v8 (صندوقدار). دیگر محصول پژویی ایران‌خودرو به نام پارس نیز رشد تیراژ در پنج ماه امسال داشته، به نحوی که تولید 63 هزار و 229 دستگاهی آن سبب شده در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، 4/ 27 درصد رشد کند.

این محصول به جز تبریز، در دیگر سایت‌های شهرستانی ایران خودرو به تولید می‌رسد و در حال حاضر پس از پراید، دومین محصول پرتیراژ خودروسازی کشور به شمار می‌رود.

اما پژو 405 نیز یکی دیگر از محصولات پرتیراژ ایران‌خودرو در پنج ماه امسال به حساب می‌آید و علاوه بر سایت مرکزی، در مشهد نیز تولید می‌شود و طبق آمار، 50 هزار و 90 دستگاه تیراژ داشته است. این حجم تولید سبب شده پژو 405 در مقایسه با پنج ماه ابتدایی سال گذشته، 27 درصد افزایش تیراژ را به خود اختصاص دهد. افزایش تولید محصولات پژو در حالی است که ایران خودرویی‌ها در تولید سمند با افت تولید روبه‌رو شده‌اند. این محصول که سایت‌های مرکزی و تبریز و مازندران ایران خودرو میزبان آن هستند، 37 هزار و 245 دستگاه در پنج‌ماه امسال تیراژ داشته و در نتیجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 234 دستگاه کمتر تولید داشته است.

هایما تولید شد

نگاهی اما به آمار سایت خراسان ایران خودرو نشان می‌دهد تولید خودرو چینی هایما در این شرکت آغاز شده است، محصولی شاسی بلند که ظاهرا بیش از 90 میلیون تومان قیمت خواهد داشت. طبق آمار، 17 دستگاه هایما در سایت خراسان تولید شده تا ایران خودرو نیز پس از سایپا، رسما تولید محصولات چینی را آغاز کند.

در سایت خراسان یک شاسی بلند دیگر نیز تولید می‌شود که البته ژاپنی است و سوزوکی گرندویتارا نام دارد. این محصول در حالی تیراژی 715 دستگاهی طی پنج ماه امسال داشته که در مدت مشابه سال گذشته فقط 13 دستگاه از آن تولید شده بود.

تداوم افت رانا

آمار تولید پنج ماهه اما از افزایش تولید دنا در کنار کاهش تیراژ رانا حکایت دارد. در این بین، دنا که دیگر خبری از گپ قیمتی کارخانه و بازار آن نیست، 9956 دستگاه تیراژ داشته تا تولیدش در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، بیش از 91 برابر شود. این در حالی است که ایران خودرویی‌ها تولید رانا را 34/ 6 درصد کاهش داده و تنها 8258 دستگاه از این محصول را تا پایان مرداد ماه امسال به تولید رسانده‌اند.

نزول پراید، صعود تیبا

اما به سایپا برویم و ببینیم در دومین خودروساز بزرگ کشور چه خبر است. آن طور که آمارها روایت می‌کنند، سایپا در تولید پراید با افت روبه‌رو شده، اما توانسته تیراژ تیبا را افزایش دهد. بر این اساس، سایپایی‌ها توانسته‌اند با کمک پارس خودرو در مجموع 89 هزار و 77 دستگاه پراید را به تولید برسانند، تا این محصول همچنان پرتیراژترین خودرو تولید داخل لقب داشته باشد. با توجه به آمار منتشره، تولید پراید در مقایسه با پنج ماه نخست سال گذشته، هشت درصد پایین آمده و این موضوع به هر دو شرکت سایپا و پارس خودرو مربوط می‌شود. در این بین، تولید پراید در سایپا 12 درصد و در پارس خودرو 0/ 7 درصد کاهش پیدا کرده و باید منتظر ماند و دید این روند کاهشی همچنان ادامه پیدا می‌کند یا متوقف خواهد شد. از مجموع پرایدهای تولیدی، 33 هزار و 301 دستگاه سهم پارس خودرو بوده و باقی را سایپایی‌ها به تولید رسانده‌اند. در بین دیگر محصولات تولیدی سایپا اما تیبا توانسته تا حدی ناکامی پراید را جبران کرده و با رشد تولید مواجه شود. تیبا که علاوه‌بر سایت مرکزی سایپا، میهمان سایت کاشان این شرکت نیز هست، در مجموع طی پنج ماه نخست امسال 37 هزار و 41 تیراژ داشته که این آمار از رشد 29/ 3 درصدی تولید این خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد. 1962 دستگاه از تیباهای تولیدی در پنج ماه امسال، دوگانه‌سوز بوده‌اند.

از تیبا که بگذریم، سایپا در پنج ماه ابتدایی امسال 3261 دستگاه سراتو را نیز مونتاژ کرده است، خودرویی کره‌ای که تحت برند کیاموتورز، میهمان دومین خودروساز بزرگ ایران است. این محصول در دو مدل اتومات و دنده‌ای مونتاژ می‌شود و ظاهرا نسل دوم سراتو به شمار می‌رود، به این معنی که یک نسل عقب تر از سراتوی‌های وارداتی است.

سایپایی‌ها اما علاوه‌بر پراید و تیبا و سراتو، یک خودرو چینی به نام S300 (آریو) را نیز تولید می‌کنند، خودرویی که میهمان سایت ساوه سایپا است. طبق آمار منتشره، در پنج ماه ابتدایی امسال، 975 دستگاه از این خودرو در سایت موردنظر مونتاژ شده است. دیگر خودرو چینی و مونتاژی سایپا اما «برلیانس» نام دارد، محصولی که سایپایی‌ها در بازه زمانی تحت بررسی، 439 دستگاه از آن را مونتاژ کرده‌اند. برلیانس البته در پارس‌خودرو و در مدل‌های دیگر نیز مونتاژ می‌شود، چه آنکه طبق آمار یک هزار و 761 دستگاه از آن تا پایان مرداد ماه در شرکت موردنظر به مونتاژ رسیده است.

تولید لاک پشتی ساندرو

در آمار تولید 5 ماهه اما همچنان نام رنو ساندرو و رنو B90 به‌طور جداگانه قید شده است، خودروهایی که به نظر می‌رسد در واقع یکی هستند و تنها خط تولیدشان در پارس خودرو متفاوت از یکدیگر است. هرچه هست، پارس خودرویی‌ها تنها 10 دستگاه ساندرو را در بازه زمانی تحت بررسی به تولید رسانده‌اند و آمار B90 نیز از 29 دستگاه تجاوز نکرده است.

تولید تندر کم شد

سری هم اما به آمار یکی از پرحاشیه ترین محصولات تاریخ خودروسازی کشور یعنی تندر-90 بزنیم. این محصول که در دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو تولید می‌شود، در مجموع طی پنج ماه ابتدایی امسال، 15 هزار و 331 دستگاه تیراژ داشته که این آمار افت 307 دستگاهی آن را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رقم زده است. طبق آمار منتشره، سهم ایران خودرویی‌ها از تندرهای تولید 5 ماه امسال، 7005 دستگاه بوده و این حجم تولید سبب شده بزرگ‌ترین خودروساز ایران با افزایش 18،3 درصدی تندر-90 مواجه شود. این در حالی است که پارس خودرویی‌ها با وجود تیراژ 8326 دستگاهی شان، 14،3 درصد افت را در تولید تندر-90 به خود می‌بینند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • morteza IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    خداوکیلی چقدر پول میگیرین این مطالبو بذارین؟؟ نامرد تر منافق تر از ما ایرانیا هیچ جا وجود نداره
  • hamed IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    205 6
    خودرو صفر ممنوع
  • کیهان IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    6 1
    اون بالا کسی هم هست به فکر مردم باشه؟!!!!
  • علی IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    9 1
    ایران خودرو و سایپا تعطیل بشن آبرومندانه تره.
  • مسعود IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    9 1
    اینقدر با این انحصارگراها مبارزه میکنیم تا برشکسته بشن یا به خواسته ملت احترام بگذارند
  • حسین رستمی IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    9 0
    توروخدا مردم به این نخریدن ادامه بدهید من الان پولم آماده است ولی نمیخرم
  • متین IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    8 0
    واین است اتحاد ملت در برابر زیاده خواهی خودروسازان انحصارگر...تحریم خودروی صفر تا زمانی که قیمت ان نصف شود ...بخدا نمی ارزد
  • محمد IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    6 0
    نه قربونتون بریم مافریب این ظاهر کاریای های قشنگتونو نمیخوریم ماشین صفرهرگز
  • مصطفی IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    7 1
    اصلن تولیدش کم یا زیاد مادیگه فرغون نمیخریم
  • ثمر IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    7 0
    اشغال نمی خریم
  • عبدالرضا از لاهیجان IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    8 0
    حق هر شهروندی است که در خرید خودرو صفر تصمیم گیری کند و هیچ احدی نمیتونه براش تصمیم بگیره . و تا وضع اسف بار تولید قطعات آشغال و بی کیفیت ادامه داره خرید خودرو صفر ممننننننننننننننننننوع . توعین نکردم پس حتما منتشر کنید
  • حميد IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    6 0
    تا تعطيلي كامل خودروسازان خريد ممنوع واز نظر شرعي پول به جيب دشمن ريختن حرام است
  • حسن IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    8 0
    ماشینای تولید داخل هیچ جای دنیا به این قیمت نیست و فکر نکنم خوروسازای ایرانی معیار خاصی برای قیمت گذاری داشته باشن و فقط بر حسب درخواست مشتری قیمت گذاری میکنن، یعنی هر چی مردم بیشتر بخرن قیمت ماشینا رو بیشتر میکنن، همین ال 90 مثلا چه آپشن خاصی داره که 40 میلیون قیمت خورده؟ طراحی داخلی اش که آدم رو یاد روزای تلخ زندگیش میندازه!! و فکر نکنم طراحی بدنه و موتور این ماشین اونقدری پیشرفته باشه که برازنده این قیمت باشه. پس نتیجه میگیریم: برای تعادل در قیمت گذاری و افزایش کیفیت محصولات باید از خرید خورو صفر خودداری کنیم.
  • امیر IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    5 0
    بیشتر اماری که دادین غلطه...کی ماشین خریده کهاینا تولید کنن...کجاست پولی که بدی به پراید و پژو...شما دیگه چرا با مردم همراه نیستید.مندوستم نمایندگی داره میگهفروشمان به صفر مطلق رسیده .حالا تولید برای چیه...پس شما دروغ تحویل مردم میدید.
  • تالب IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    7 0
    کافی نیست این فتیله هنوز دود میکنه.
  • مهراب IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    6 0
    والله قیمت خودرو داخلی نسبت به کیفیت آن خیلی بالاست . گارانتی خودرو هم تو نمایندگی پارتی میخواد .والله راست میگم
  • مهدی IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    6 0
    خیانتی که خودرو سازان به مردم ایران کردند تو هیچ کجای تاریخ سابقه نداشته...آه خانواده های که با این ارابه های مرگ متلاشی شدن یه روز دامن گیرتون میشه
  • مهدی IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    6 0
    با سلام.....آمار تولید شهریور ب بعد رو هم بگید..در ضمن ی فکر ب حال زمستون بکنید خودرو ها سرما نخورن...عمو یادگار..برید تو غار
  • مهران IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    8 0
    اخه خودرو ساز چقدبهتون میدن که راحت داری ازخودروسازحمایت میکنی و امارمیدین؟متاسفم
  • sina IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    9 0
    خرید خودرو صفر ممنوع.ماشین میدن به سوریه وترکیه وافغانستان و پاکستان مفته مفت و ارزون بعد به خود ایرانی ها4برابر قیمت عاددیش.نخرید مردم نخرید.خودشون فهمیدن این ملت سر از کارشون دراوردن با این ماشیناشون دیگه دارن کم میارن.یکم پشت هم باشیم جواب میده.کیفیت صفر قیمت رو میلیون
  • ساده لوح IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    8 0
    من میخوام گول بخورم!!! فردا میرم ی پراید بیست و چند میلیونی میخرم !!!!!! من ساده لوح هستم!!! من کله ام خرابه!!!! من خل شدم!!!!
  • ali IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    3 0
    جوجه رو اخر پائیز کباب میکنن !!! این امار و ارقام بدرد خودتونم نمیخوره . تلاش مذبوحانه نکنین فایده نداره.. یا علی
  • محمد IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    4 0
    نمی دونم چه اصراری هست که ایران باید خودروی سواری تولید کنه - وقتی تواان رقابت ندارید، برید سراغ صنعتی که توان دارید و اینقدر این مردم رو اذیت نکنید اکثر کشته های جاده ها به خاطر همین خودروهای بی کیفیته
  • عبدالرضا IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    2 0
    تورو خدا مردم خودرو صفر نخرید چون سزای گرانفروش نخریدن است