معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی از راه اندازی آزمایشگاه مرکزی این موسسه پژوهشی خبر داد.

آزمایشگاه مرکزی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی راه اندازی شد

 «دکتر مسعود نجف نجفی» بیان داشت: نهادینه کردن فرهنگ اشتراک گذاری منابع و توانمندی های علمی و آزمایشگاهی، تسهیل خدمات رسانی و بهره برداری بهینه از تجهیزات موجود، جلوگیری از خرید تجهیزات مشابه و مشارکت فعال در پروژه های استانی، ملی و بین المللی از جمله اهداف راه اندازی آزمایشگاه مرکزی در این پژوهشکده به شمار می رود.

وی گفت: نیاز روز افزون جامعه به غذا و رشد بی رویه جمعیت و کاهش منابع غذایی، یکی از مهمترین مسائلی است که توجه دولتمردان، اندیشمندان و محققان را به خود معطوف داشته است .

وی ضمن تاکید بر لزوم استفاده بهینه از منابع غذایی موجود و به کارگیري روش هاي مطلوب نگهداري و جلوگیري از ضایعات بی رویه محصولات کشاورزي ادامه داد: تأمین منابع جدید غذایی و تهیه بسته بندي مناسب به منظور حفظ و بهبود کیفیت محصول از جمله مواردي است که اهمیت آن بر  هیچ کس پوشیده نیست.

نجف نجفی در ادامه بیان داشت: وجود آزمایشگاه های تخصصی و آگاهی از ویژگی هاي شیمیایی و میکروبی مواد غذایی و آشامیدنی براي مصرف انسان و خوراك دام، طیور و آبزیان نه تنها ضامن سلامت مصرف کننده است، بلکه براي تولید کنندگان محصول نیز لازم و ضروري است.

وی به ارتباط مستقیم سلامت افراد جامعه با ایمنی غذا و سلامت نوع مواد غذایی که مصرف می کنند اشاره کرد و گفت: مواد غذایی باید عاری از هرگونه آلودگی باشد چرا که وجود مواد شیمیایی و سموم کشاورزی در مواد غذایی می تواند به سلامت بدن آسیب برساند. 

معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی افزود: اکنون در ایران اطلاعات و منابع کافی در مورد میزان باقیمانده سموم و آلاینده ها در مواد غذایی وجود ندارد و لازم است در این زمینه سیاست گذاری هایی اعمال شود که بتوان کودها و سموم شیمیایی باقیمانده در مواد غذایی را به درستی اندازه گیری کرد. نجف نجفی تاکید کرد: میزان سموم و آلاینده های شیمیایی مواد غذایی باید اندازه گیری شود تا اطمینان حاصل شود که از حد مجاز و استاندارد خارج نشده است و مواد غذایی ایمن در دسترس مردم قرار می گیرد.

این عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی ضمن اعلام آمادگی این آزمایشگاه برای ارائه خدمات به اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه­های سراسر کشور بیان کرد: آزمایشگاه­هاي آنالیز و  کنترل کیفیت مواد غذایی بعنوان یکی از اجزاي اصلی نظام کنترل کیفیت محصولات غذایی نه تنها در امر اعتبار بخشی محصولات نهایی و فرآیندهاي تولید موثر واقع می­شوند بلکه علاوه بر تأمین و تضمین سلامت و بهداشت آحاد جامعه یکی از مهمترین عوامل در پیشگیري از تولید محصولات غیرقابل قبول با کیفیت پایین می­باشد و همچنین نقش بسیار جدي و با ارزشی را در کاهش ضایعات و ارتقای کیفیت ایفا می­نماید.

نجف نجفی به امکانات پیشرفته آنالیز مواد غذایی موجود در پژوهشکده صنایع غذایی اشاره کرد و گفت: آزمایشگاه مرکزی پژوهشکده صنایع غذایی می تواند نقش ارزنده ای در کمک به واحدهای تولیدی صنایع غذایی خراسان رضوی و سایر استان ها و حتی خارج از کشور داشته باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.