دبیرکل سازمان ملل ضمن تاکید بر اینکه سرنوشت بشار اسد را خود سوری‌ها تعیین می‌کنند، گفت: موضوع بسیار مهم‌ در حال حاضر این است که روسیه و آمریکا همچنان به مذاکرات خود درباره بحران سوریه ادامه دهند.

بان‌کی‌مون: تصمیم‌گیری درباره آینده اسد با سوری‌هاست/ آمریکا و روسیه به مذاکره ادامه دهند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایسنا، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل در گفتگو با تلوزیون روسیه اعلام کرد که در دیدار با وزرای خارجه کشورهای عضو دائم شورای امنیت در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل درخصوص تضمین اجرای تحقیقاتی درباره عاملان استفاده از سلاح شیمیایی از سوی این شورا گفتگو خواهد کرد.

 

وی پیش‌بینی کرد که اعضای دائم شورای امنیت با پیشنهاد انجام تحقیقات درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه موافقت کنند.

 

اخیرا شورای امنیت با تشکیل کمیته تحقیقاتی و آغاز تحقیقات بین‌المللی با هدف شناسایی عاملان حملات شیمیایی در سوریه موافقت کرد.

 

بان کی مون همچنین درخصوص سرنوشت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه گفت: تصمیم در این باره به عهده خود مردم سوریه است. اتخاذ تصمیمات درباره مسائل سیاسی و دیگر مسائل باید براساس اراده آزاد مردم انجام شود.

 

این اظهارات بان کی مون درحالی ایراد می‌شود که برخی کشورهای عربی به ویژه عربستان همچنان خواهان برکناری بشار اسد هستند. آمریکا که پیشتر بر برکناری بشار اسد پافشاری می‌کرد این روزها انعطاف به خرج داده و تصمیم دارد تا با روسیه برای تحول سیاسی در سوریه همکاری کند.

 

براساس اظهارات اخیر مقامات غربی در حال حاضر بحث بر سر برکناری بشار اسد نیست بلکه بحث بر سر دوره‌ای است که وی تا زمان برگزاری انتخابات و تشکیل دولت جدید در قدرت باقی خواهد ماند.

 

دبیر کل سازمان ملل گفت: مسئله مهم این است که روسیه و آمریکا به مذاکرات خود برای حل بحران سوریه ادامه بدهند. مادامی که رهبران این دو کشور بر سر میز مذاکرات بنشینند هیچ چیز محالی وجود نخواهد داشت.

 

بان کی مون همچنین در پاسخ به برخی درخواست‌ها برای گرفتن حق وتو از روسیه تاکید کرد: دور کردن روسیه از شورای امنیت از نظر فنی محال است. هرگونه تصمیم یا طرحی در این باره موافقت اعضای دائم این شورا را می طلبد. همچنین من درخواستی از سوی مسئولان سیاسی کی‌یف و ورشو برای محروم کردن روسیه از حق وتو دریافت نکرده‌ام.

 

این در حالی است که اخیرا رئیس‌جمهوری اوکراین گفته بود که روسیه باید از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل محروم شود.

روسیه از اول سپتامبر به مدت یک ماه رئیس دوره‌ای شورای امنیت شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.