مفسر قرآن گفت: مجرم به معنای شخصی است که ارتباط خود را با خدا قطع می کند و در این حالت انسان از جانب حق تغذیه روحی و جسمی نمی شود که در نهایت باعث هلاکت انسان می شود.

قطع ارتباط روحی و عاطفی انسان مجرم با خدا باعث هلاکت او می شود

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از مهر، محمدعلی انصاری،  در هشتمین دوره همایش اندیشه های آسمانی با اشاره به حدیثی از حضرت رضا(ع)، به بیان نکاتی اخلاقی از این حدیث پرداخت و اظهار کرد: شاکر بودن در برابر نعمت های الهی اولین نکته این حدیث است چرا که خداوند هیچ نعمتی را از انسان نمی گیرد مگر آنکه انسان آن را از خود دور کند و عاملی که موجب از دست رفتن نعمت ها و فرصت ها می شود نیز عصیان و معصیت است.

این مفسر قرآن ادامه داد: بالاترین کلمه و عبارتی که برای معصیت در قرآن به کار برده شده، کلمه جرم است و مجرم به معنای کسی است که ارتباط خود را با خدا قطع می کند و در این حالت انسان از جانب حق تغذیه روحی و جسمی نمی شود و جرم مانعی برای رشد انسان است و در نهایت باعث هلاکت انسان می شود.

وی افزود: امام رضا(ع) در این حدیث به عنوان دومین نکته اخلاقی اینگونه تشخیص داده اند که راه تقرب به خدا از مسیر کمک و یاری به بندگان خدا می گذرد و خداوند زیر بازوی انسانی را می گیرد مادامی که انسان به یاری بنده ای از بندگان خدا بشتابد.

انصاری با اشاره به اینکه امام رضا(ع) مومنان را توصیه به حسابرسی به نفس پیش از آنکه در قیامت به حسابتان رسیدگی کنند، می کند و گفت: اولین نکته ای که عارفان به شاگردان خود متذکر می شوند محاسبه نفس است.

وی خوف از خداوند را چهارمین نکته اخلاقی این حدیث حضرت رضا(ع) دانست و تصریح کرد: هنگامی که انسان نسبت به خداوند شناخت بیشتری پیدا کند و خدا را ناظر بر اعمال و کردار خود ببیند با تمام عظمتش سر بر آستان حضرت فرو می آورد و مودبانه در برابر خداوند خشیت می کند و این ترس باعث ایمنی انسان در تمام مراحل زندگی اش می شود.

مدرس حوزه و دانشگاه براساس این حدیث حضرت رضا(ع) پند گرفتن از موفقیت ها و سقوط ها در سطوح خرد و کلان را نتیجه عبرت گرفتن و بصیرت یافتن انسان عنوان و ابراز کرد: انتخاب دوستانی اهل فهم و با بصیرت نکته دیگری است که امام رضا(ع) به یاران خود متذکر می شوند.

وی با بیان اینکه حضرت رضا(ع) بهترین سرمایه را سرمایه ای می دانند که باعث حفظ آبروی انسان در برابر خداوند شود، گفت: حضرت رضا(ع) یاران خود را توصیه به داشتن تواضع وقدرشناسی می کنند چرا که انسان خودبین و دارای کبر، خدابین نخواهد شد.

انصاری با توجه به این حدیث امام رضا(ع) بالاترین مرتبه عقل را معرفت به نفس دانست و خاطرنشان کرد: عقل هدیه ای از جانب خداوند به انسانهاست و انسانی که مبنای زندگی خود را براساس عقل قرار دهد، عقل در وجودش افزایش می یابد و عقلش بارور می شود.

وی  با اشاره به اینکه در حدیث امام رضا(ع) نزدیک ترین دوست انسان عقل و بدترین دشمن او جهل است، تاکید کرد: هر کار و فعالیتی ادب و آدابی دارد که حضرت رضا(ع) موفق ترین انسان ها را کسانی می دانند که آداب هر کاری را بدانند و محور فعالیت های خود را براساس آن ها قرار دهند.

این مفسر قرآن با بیان اینکه در این روایت اخلاقی حضرت رضا(ع) توصیه شده است که غضب و ناراحتی نباید مومن را از حق خارج کرده و شادی و مسرت نیز باعث گذشتن مومن از باطل نشود و مومن واقعی باید در همه حال رفتاری عادلانه داشته باشد، تصریح کرد: امام رضا(ع) توصیه می کنند که در زندگی به گونه ای رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود و به بهترین شیوه های خوبی، سیئه و بدی دیگران را برطرف کنید.

وی خاطرنشان کرد: در پایان حضرت رضا(ع) می فرمایند خداوند دوست دار محسنین است و همه این نکات اخلاقی مصداق تقوا و رسیدن به درجه محسنین است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.