یک اقتصاد دان:اگر چه همجواری با کشورهای همسایه همچون افغانستان و پاکستان و کشورهای آسیای میانه برای صادرات کالا از استان ما فرصت محسوب می شود , اما کاهش ارتباط استان با قطب های صنعتی کشور به دلیل بالا بودن هزینه حمل و نقل روی مبادلات استان تاثیر منفی گذاشته.

"حمل و نقل" شاخص ترین مشکل مبادلات کالا است

به گزارش قدس آنلاین حمل و نقل يکي از مهم ترين اجزاي اقتصاد ملي در هر کشوری است که به دليل داشتن نقش زير بنايي تاثير فراواني بر فرايند رشد اقتصادي کشورها دارد.

به گفته مدیر کل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی یکی از نقاط قوت حمل و نقل استان، بلوغ و پختگی تشکل های صنفی به دلیل قدمت و سطح بالای فعالیت و تعامل انجمن های صنفی است كه مشاركت آنان درتصميم گيريها از جمله حمايت هاي دولتي از فرايند حمل ونقل است.

 مهندس وحدتی فر می گوید: در حال حاضر33 تشکل صنفی در بخش حمل و نقل داخلی و بین المللی کالا و مسافر در خراسان رضوی فعالیت می کنند.

هر چند وی اعتقاد دارد که این انجمن ها فراتر از امور تصدی گرایانه و به عنوان قوی ترین مشاور در امور سیاست گذاری و به ویژه تسهیل فعالیت بخش جذب سرمایه گذاری موثر محسوب می شوند , اما دکتر مصطفی سلیمی استاد اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد معتقد است هنوز هم مشکل حمل و نقل کالا در صنعت تجارت و رونق اقتصادی خراسان رضوی حرف اول را میزند.

وی می گوید: اگر چه همجواری با کشورهای همسایه همچون افغانستان و پاکستان و کشورهای آسیای میانه برای صادرات کالا از استان ما فرصت محسوب می شود , اما  کاهش ارتباط استان با قطب های صنعتی کشور به دلیل بالا بودن هزینه حمل و نقل روی مبادلات استان تاثیر منفی گذاشته.

او اظهار میدارد : امکانات خراسان رضوی برای پاسخگویی به نیازها زیاد است و چنانچه مشکل حمل و نقل برطرف شود می تواند منجر به رونق اقتصادی خراسان رضوی گردد.

به گفته دکتر سلیمی از آنجا که ما با مشهد ۲۰۱۷ مواجه هستیم و به طبع با خیل ورود توریستها رو به رو خواهیم شد قطعا تا آن زمان نیازمند باز آفرینی جدی در امر رونق اقتصادی و خدمات مشهد هستیم و رونق خدمات هم به دنبال رونق صنعت حمل و نقل ایجاد می شود.

در این راستا او خاطر نشان می کند که نه تنها صنعت حمل و نقل , بلکه صنایع گردشگری,هتل داری و خدمات تن درستی و سلامت نیز نیازمند تقویت اصولی هستند.

اما به گفته مهندس وحدتی فرد: حدود100 میلیون نفر برای صادرات و واردات مایحتاج و تولیدات خود نیازمند به عبور از جاده ها و مرزهای خراسان رضوی یا تجارت با آن هستند که همین موضوع در کنار پتانسیل های استان در بخش تولید، این استان را به نخستین استان در بخش ترانزیت ورودی باحدود1ميليون تن كالا و خروجی باحدود3ميليون تن كالا مبدل کرده است.

با این حال واقعیت این است که حجم واحدهای تولیدی – توزیعی و صنفی استان متناسب با جمعیت و زائران نیست در حالیکه به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی باید به این مساله توجه کرد که واحدهای تولیدی – صنفی می توانند بستر و توازن توسعه را در خراسان رضوی بهبود بخشند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.