گروه معارف/ ملیحه پژمان - خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «زنان و مردان مجرد و غلام‌ها و کنیزان شایسته تان را همسر دهید، ...

 ازدواج  راه کمال  را به انسان نشان می‌دهد

 اگر فقیر باشند خدا از فضل خود بی نیازشان گرداند، همانا خداوند بخشنده و داناست.» نیز می‌فرماید: «یکی از نشانه‌های خداوند این است که از جنس شما برایتان همسر آفرید تا موجب آرامشتان باشد و بین شما الفت و مهربانی قرار داد.»

اینک و در راستای فهم و اجرای کلام خدا و پاسخگویی به یک نیاز فطری و مهم بشری و  نیز همزمان با فرا رسیدن سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) که روز ازدواج نامگذاری شده با چند زوج جوان همکلام شده ایم که آنها از دغدغه‌های زندگی مشترک خود گفته اند و البته حجت الاسلام والمسلمین حسین دهنوی کارشناس مسایل خانواده نیز فراز و فرودهای برگزاری ازدواج آسان را مورد بررسی قرار داده که در ادامه می‌خوانید.

 

  ازدواج، اما و اگرها...

هر وقت از ازدواج سخن به میان می‌آید، بسیاری از جوانان از این امر مهم کناره گیری کرده و شکل گیری زندگی مشترک خود را به زمان دیگری موکول می‌کنند. براستی در چه مسایلی پیش روی ازدواج قرار گرفته که جوانان کشور از تشکیل خانواده و تکمیل دین خود گریزانند؟ چه معیارهایی این پیوند مقدس را تحکیم می‌کنند و چه بحرانهایی مانع از ازدواج می‌شوند؟ این پرسشها دغدغه ذهنی بسیاری از جوانان در آستانه ازدواج است.

 

  مهریه‌های سنگین نگران کننده‌اند 

علیرضا و نسیما که بتازگی با هم پیمان زندگی مشترک بسته اند، نخستین زوجی هستند که در حاشیه یک برنامه ویژه زوجهای جوان با آنها همکلام می‌شوم. وقتی از علیرضا در مورد مهمترین دغدغه اش برای تشکیل زندگی مشترک می‌پرسم، می‌گوید: «زمانی که من تصمیم به انتخاب همسر و تشکیل زندگی مشترک گرفتم، دلهره بسیاری داشتم از این بابت که دانشجو بودم و هیچ پشتوانه مالی هم نداشتم، و  اینکه بدون هیچ پشتوانه ای زندگی را شروع کنی یک طرف ماجرا بود و مهریه‌های سنگین برای دختران هم طرف دوم نگرانی‌هایم بود. از همان ابتدا تصمیم گرفتم هر جایی که برای خواستگاری پا می‌گذارم بنایم بر مهریه سبک باشد، زیرا مهریه تعهد شرعی برای مرد است و باید طوری تنظیم شود که مرد بتواند آن را پرداخت کند، نه آن قدر کم ارزش باشد که برای زن نگرانی ایجاد کند و نه آن قدر سنگین باشد که برای مرد به کابوس تبدیل شود.»

وی ادامه می‌دهد: « خوشبختانه همسرم سنگین بودن مهریه را پشتوانه زندگی نمی داند و همیشه تأکید دارد اگر مهریه سنگین پشتوانه بود برخی زوجین که با ارقام میلیاردی مهریه را تعیین کرده بودند، حالا اسیر دادگاه‌های خانواده نبودند.»

 

  زندگی زیبا با پیروی از زندگی ساده حضرت زهرا(س)

«نسیما» هم تأسی به زندگی ساده و بی‌آلایش حضرت زهرا(س) را به عنوان الگوی خود معرفی کرده و ادامه می‌دهد:« برای من صداقت و یکرنگی، مقید بودن به نماز و آداب دینی همسرم با ارزشتر از همه مهریه‌های عالم است و افتخار می‌کنم با 14سکه و یک جلد کلام ا... مجید زندگی ساده‌ای را شروع کرده‌ام و از سال گذشته تا امروز برخلاف تصور همه، رویدادهای خوبی را در زندگی مشترکم تجربه کرده‌ام.»

وی می‌افزاید: «مهم این است که زندگی عاقلانه و در نهایت عشق دنبال شود، بنابراین زندگی در خوابگاه دانشجویی متأهلی هم صفای خودش را دارد.»

 

  ازدواج یعنی ساختن یک زندگی با عشق

از این زوج جوان خداحافظی می‌کنم و با جوان دیگری همکلام می‌شوم.

«علی» می‌گوید:« در زندگی اگر تفاهم و گذشت مشترک باشد، قطعا زوجین با همه کاستی‌ها بازهم زندگی زیبایی خواهند داشت، مهم این است که خانه ای سرشار از صفا و محبت داشته باشیم نه زندگی پر زرق و برق، اما در نهایت سردی.»

 

 پول ضامن خوشبختی نیست

از این زوجهای خوشبخت خداحافظی می‌کنم، در هیاهوی خیابان هنوز به حرفهای آنها فکر می‌کنم که بی اختیار گوشه ای از پیاده رو توجه من را به خود جلب می‌کند؛ یک دفتر ثبت ازدواج و طلاق و عده‌ای که بلند بلند بر سر هم فریاد می‌کشند، جلوتر می‌روم و آن وقت ماجرا برایم روشن می‌شود.

زوج جوانی تصمیم دارند از هم جدا شوند، دختر جوانی بی اختیار گریه می‌کند و مرد جوانی هم مدام فریاد می‌زند.

وقتی علت جدایی را جویا می‌شوم دختر با چشمان گریان می‌گوید:«از همان نخستین روز آشنایی فریب زندگی پر زرق و برق او را خوردم غافل از این که زندگی با این مرد هرگز آرامش نداشت».

وی با نگاهی اشکبار ادامه می‌دهد:«حالا فهمیدم که پول ضامن خوشبختی نیست، ای کاش...»

 

 ازدواج اساس تعالی و سعادت

تا اینجا با برخی دغدغه‌های زوجهای جوان  آشنا شدیم، اما برای ارزیابی وکارشناسی مهمترین آسیبها و موانع ازدواج با حجت الاسلام والمسلمین دهنوی، کارشناس خانواده همکلام می‌شوم.

وی با اشاره به تأکید فراوان اسلام به سنت ازدواج می‌گوید:«در اسلام نسبت به ازدواج بهنگام و نکوهش مجرد ماندن توصیه‌های فراوانی شده است تا حدی که رسول خدا(ص) فرموده اند: «هرکس ازدواج کند نیمی از دین خود را حفظ کرده است.» این سخن بیانگر اوج اهمیت ازدواج در تکامل انسان است و باز در کلام دیگری از رسول خدا(ص) آمده است: «هیچ چیز نزد خدا محبوب تر از خانه ای که در اسلام به ازدواج آباد شود نیست.» بنابر این می‌بینیم که ازدواج مهمترین رکن زندگی افراد جامعه است و ازدواج بنیانهای اصلی خانواده را تحکیم می‌کند.»

دهنوی ادامه می‌دهد: «خانواده در اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و یکی از اهداف ازدواج تشکیل خانواده و تربیت نسل صالح است.»

این کارشناس خانواده در تشریح مهمترین آسیبهای کنونی بر مسأله ازدواج اظهار می‌دارد:«تجمل گرایی و ترویج زندگی‌های پر زرق و برق و لوکس یکی از مهمترین آسیبها و موانع ازدواج است. برگزاری مراسم عروسی مجلل یکی دیگر از موانع است و این در حالی است که ما خود را پیرو مکتب اهل بیت (ع) می‌دانیم.»

 

 جشنهای عروسی غربی سنخیتی با اسلام ندارد

وی می پرسد: «آیا جشنهای ازدواج فعلی که طبق آداب غربی برگزار می‌شود، واقعا در زندگی کدام یک از اهل بیت(ع) و علمای بزرگ اسلام برگزاری چنین مراسمی برای ازدواج دیده می‌شود؟ و پاسخ می دهد: هیچ کدام. تمامی این بزرگواران بر اساس سادگی و معنویت زندگی مشترک خود را آغاز کرده اند و باید مورد توجه ما باشند.»

این کارشناس معارف دینی ضعف معنویت را یکی از مهمترین علل موانع ازدواج در میان جوانان دانسته و تصریح می‌کند:«توجه به خدا به معنای واقعی و توکل کردن به ذات حق باید مبنای شروع زندگی مشترک باشد، این در حالی است که جوانان ما بدون توجه به این مسأله تنها مسایل مالی و ظاهری را مبنا قرار می‌دهند و بنیان زندگی خود را بر پایه ظواهر مادی برپا می‌کنند.»

حجت الاسلام والمسلمین دهنوی در انتقاد به شرایط کنونی و برخی مشکلات پیش روی جوانان ادامه می‌دهد: «نداشتن شغل مناسب یکی دیگر از موانع ازدواج است، جوانی که تحصیل می‌کند امیدوار روزی است که فارغ التحصیل می‌شود و وارد بازار کار خواهد شد و این در حالی است که با وجود آمار بالای افراد تحصیلکرده جامعه، عده کمی وارد بازار کار می‌شوند و این یکی از ضعفهای بزرگ مدیریتی است و مسؤولان کشور باید در این زمینه اقدام جدی داشته باشند.»

وی تصریح می‌کند:« برخی جوانان دوست دارند ازدواج کنند، اما نبود اشتغال و ترس از آینده مبهم، آنها را وادار به عقب نشینی کرده و از تشکیل زندگی مشترک می‌گریزند.»

 

 والدین معنویتها را در نظر بگیرند

این کارشناس مسایل خانواده در توصیه به والدین هم چنین می‌گوید: «وقتی پسر خوبی برای خواستگاری دختران شما می‌آید پیش از پرس و جو در مورد مال و ثروت وی، بپرسید مقید به حلال و حرام هست یا خیر؟ فردی که به مسایل دینی مقید نیست در زندگی دچار تخلفات بسیاری می‌شود که صدمه آن را جامعه و نسلی که متولد می‌شوند تحمل خواهند کرد.»

وی تأکید می‌کند:«مادیات تأمین کننده بخشی از نیازهای ظاهری خانواده است و از آن مهمتر تقید به مسایل دینی است که خسارتهای ناشی از بی توجهی به دین با هیچ پولی در دنیا جبران نمی شود، چه بسیار افرادی هستند که با هزینه‌های هنگفت میلیونی و خرجهای کلان زندگی مشترک خود را شروع کرده اند و امروز پشیمان و حسرت زده در راهروهای دادگاه‌های خانواده بسر می‌برند.»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.