حسین پورحسین: قدس ویژه خراسان - در آستانه آماده سازی مدارس و بازگشایی آن قرار گرفته‌ایم.

برخورد آموزش و پرورش با «شهریه اضافه بگیر»ها

این روزها هستند کسانی که هنوز هم اقدامی برای ثبت‌نام فرزندان خود به عمل نیاورده‌اند و هستند بسیاری که با تماس تلفنی و ارسال پیامک گلایه هایی از نحوه ثبت‌نام به روزنامه ارسال داشته‌اند. با توجه به اینکه این روزها بیشترین پرسشها از طریق رسانه ها به متولیان منتقل می‌شود، بخشی از پرسشهای خوانندگان روزنامه قدس را عیناً با رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات در میان گذاشتیم و تیمی از بازرسان و ناظران در کوتاه‌ترین زمان ممکن و درحالی که گفت‌و‌گویی اختصاصی و رو در روی خبرنگارقدس با سیدمحمد قوامی، رئیس اداره ارزیابی عملکرد ادامه داشت، در اختیار قرار گرفت که نسبت به درج پاسخ به این شهروندان و دیگر اولیای دانش‌آموزان که مشکلات مشابهی داشته‌اند، به نظر شما می‌رسد.

*پاسخ به پیامکهای خوانندگان قدس

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات درباره  پیامکهای ارسالی به روزنامه مستقیماً با یکی از کسانی که مشکلش را با روزنامه در میان گذاشته، تلفنی گفت‌و‌گو می‌کند.

شهروندی پیامک زده که مدرسه غیرانتفاعی زهره در بولوار مجلسی برای هر لباس فرم بی‌کیفیت 150 هزار تومان پول گرفته‌، چرا نظارتی نیست.

وی در پاسخ به این پرسش شخصاً دستور رسیدگی صادر کرد و در پاسخ به آن اظهار داشت: همان طور که گفته‌اند، این مدرسه غیرانتفاعی یا به عبارتی غیردولتی است، ولی با این حال مبلغ دریافتی برای هزینه کتاب 20 هزار تومان، هزینه کتابهای غیردرسی 37500 تومان، هزینه مجلات رشد 18 هزار تومان و برای هزینه آزمونها هفته ای 15 هزار تومان و لباس فرم و مقنعه هم جمعاً 42000 تومان از اولیای دانش‌آموز دریافت کرده‌اند که جمع آن 132 هزار تومان است که باز هم تا رقم 150 هزار تومان فاصله دارد، در حالی که باید در مدارس دولتی هزینه کتاب، بیمه حوادث را به صورت اجباری و بقیه موارد اختیاری دریافت شود که در صورت مراجعه به مدرسه، مبلغ اضافه باید پرداخت شود و این مسأله قابل پیگیری است و چنانچه این مدرسه دولتی باشد، قطعاً نسبت به متخلف بشدت برخورد خواهد شد.

*تعادل سازی در کلاس ها انجام شد

سیدمهدی قوامی در پاسخ به اینکه چرا ثبت‌نام بی‌حد و حساب در مدرسه چهارده معصوم خیابان طبرسی نظارت نشده و در هر کلاس 40 نفر‌نام نویسی کرده اند، گفت: کمبود فضای آموزشی به دلیل ثبت‌نام از فرزندان اتباع خارجی سبب افزایش جمعیت دانش‌آموزی در این گونه مدارس شده است. وی اعلام کرد: در این مورد و موارد مشابه، رسیدگی شد و با تدبیر مدیر مدرسه تعادل‌سازی به عمل آمد و هیچ جای نگرانی نیست.

وی در پاسخ به مبلغ درخواستی مدیران مدرسه معاد در بولوار طبرسی، خیابان میثم تمار که پیامک زده‌اند، از هر دانش‌آموز 70 هزار تومان گرفته اند و این مربوط به فرم و کتاب نمی‌باشد و حتی به اداره ناحیه پنج هم گزارش کرده و گفته‌اند، با مدیر کنار بیایید و مدیر هم در قبال پرداخت این مبلغ شماره حساب مدرسه را داده‌اند، گفت: طبق دستورالعمل مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، دریافت هرگونه وجه به جز هزینه بیمه و کتاب در زمان ثبت‌نام اجباری نیست و با تماسی که گرفته شد، مدیر مدرسه اعلام کرد که مبالغی به جز پول بیمه و کتاب و مجلات! گرفته نشده است.

سیدمهدی قوامی با اختصاص یک روز کاری و تماس مستقیم با مدیرانی که با ارسال پیامک پرسشهایی درباره ثبت‌نام مطرح کرده اند، در حالی که رو در روی خبرنگارقدس نشست که تا 21 شهریور 532 هزار و 569 نفر دانش‌آموز پسر و 515 هزار  نفر دختر در مدارس استان ثبت‌نام کرده‌اند.

وی افزود: خراسان رضوی تا این تاریخ یک میلیون و 475 هزار نفر را در مدارس ثبت‌نام کرده است که از این تعداد 58 هزار و 39 نفر از ثبت نام‌کنندگان پسران پایه اول ابتدایی و 54 هزار و 527 نفر هم دختران ثبت‌نام شده پایه اول به شمار می‌آیند که در مجموع 112 هزار و 566 نفر دانش‌آموز برای اولین بار در استان به مدرسه می‌روند.

رئیس ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش خراسان رضوی ، افزود: تمامی آموزشگاه‌ها موظف شده‌اند مشخصات مسؤول ثبت‌نام وزارت، استان و اداره مربوطه را چه در شهر و چه روستا  با قید شماره تماس تلفن در تابلو اعلانات به گونه‌ای نصب کنند تا در معرض دید مراجعه‌کنندگان قرار داشته باشد و چنانچه شکایتی از این طریق اعلام شود، بلافاصله نسبت به آن رسیدگی به عمل می‌آید و افتخار داریم که در رتبه‌بندی کشوری از رتبه شانزدهم به رتبه اول کشوری در حوزه ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات ارتقا پیدا کرده‌ایم.

*مصاحبه و آزمون ،ممنوع

سیدمهدی قوامی با تأکید بر اینکه ثبت‌نام از دانش‌آموزان در مدارس دولتی، از جمله هیأت امنایی و عادی، براساس محدوده جغرافیایی محل سکونت است، گفت: برگزاری هرگونه مصاحبه، آزمون و شرط معدل در مدارس ممنوع است و ثبت‌نام در هنرستانها هم براساس تبصره 2 و 3 از بند 2 شیوه نامه وزارتی پیوست خواهد بود.

وی درباره اینکه بعضی از مدیران مدارس در رابطه با ثبت‌نام اظهار می‌دارند که برای تجهیز میز و نیمکت مدرسه در زمان ثبت‌نام مبالغی را که آنها اعلام می‌کنند، باید بپردازند، اظهار داشت: این مسأله کاملاً خلاف است و هیچ مدیری حق ندارد خارج از بند 10 دستورالعمل وزارتی وجهی به جز حق بیمه حوادث وجه کتابهای درسی و استعلام از ثبت احوال را هنگام ثبت‌نام مطالبه کند و این گونه درخواستها چنانچه مشاهده شود، با مدیر مدرسه بشدت برخورد قانونی خواهد شد و در تمامی مدارس دولتی ممنوع است و خط قرمز آموزش و پرورش است. در این ارتباط 13 مدیر توبیخ کتبی شده و در صورت تکرار امکان برکناری آنها وجود دارد.

* دریافت وجه با عنوان کلاسهای فوق برنامه و هوشمند،اختیاری است

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات درباره دریافت وجه با عنوان کلاسهای فوق برنامه و هوشمند گفت: این موارد کاملاً اختیاری و طبق ضوابط و مقررات و بنا به درخواست اولیا برای کلاسهای فوق برنامه است و باید از طریق انجمن اولیا و هماهنگی با قوانین و ضوابط آموزش و پرورش انجام شود و هیچ مدیری حق ندارد به اجبار از ثبت نام‌کنندگان وجه دریافت کند، اما مشارکت در امور مدرسه به هر نحوی که اختیاری  ‌باشد، قابل تقدیر است.

وی درباره ثبت‌نام اتباع خارجی عنوان کرد: براساس بند 9 دستورالعمل ثبت‌نام از دانش‌آموزان اتباع خارجی و براساس ماده واحده مصوبه جلسه 678 مورخ 30/9/89 شیوه ثبت‌نام این دانش‌آموزان از طریق وزارت کشور ابلاغ می‌شود و امسال هم با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری از تمامی دانش‌آموزان اتباع خارجی و مشکلات اقامتی، شاهد افزایش ثبت‌نام اتباع خارجی هستیم.

 معاون هماهنگی و مسؤول ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات منطقه تبادکان هم درباره ثبت‌نام اتباع خارجی در منطقه تبادکان گفت: بیشترین تعداد ثبت‌نام از دانش‌آموزان اتباع خارجی در این منطقه انجام شد و با توجه به اینکه دانش‌آموزان یاد شده نیازمند تکمیل مدارک هویتی هستند و بنا بر تأکید مقام معظم رهبری موظف به ثبت‌نام از دانش‌آموزان بدون مدارک هویتی هستیم، ثبت‌نام از آنها تا 15 مهرماه 94 تمدید می‌شود. وی افزود: تا 22 شهریورماه 94 بیش از 16 هزار دانش‌آموز کشورهای افغانستان، عراق و دیگر کشورها ثبت‌نام شده‌اند و امکانات ویژه‌ای برای تحصیل آنها فراهم شده است که با توجه به روند مراجعه‌کنندگان پیش‌بینی می‌شود، آمار ثبت‌نام کنندگان اتباع خارجی افزایش یابد.

علی سعیدی،ادامه داد: امسال 10 واحد آموزشی با ظرفیت 70 کلاس درس نسبت به سال قبل بر تعداد مدارس افزوده شده است.

 

 

مخاطبان گرامی!

لطفاً نظرات خود را در خصوص این گزارش به شماره 300072305 پیامک کنید.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    سلام چرااز مدارس ناحیه 3 نمیگویید:که شهریه ی بالای 300 هزارتومان می گبرند آن هم در مدرسه ی دولتی مثل حسینیان وسالیانی در احمدآباد مدیران این مدارس هم درشیوه ی گرفتن شهریه استاد هستند وهم در خرج کردن آن که معمولا به اداره هم می دهند
  • ی IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    این به شدت یعنی چه ؟ چرا دروغ می گوید ، مگه چاقو دسته خودشو می بره؟