یورش بی‌سابقه نیروهای رژیم صهیونیستی به مسجد‌الاقصی در دو روز گذشته علاوه به برجای گذاشتن ده‌ها زخمی و بازداشت صدها فلسطینی موجب تخریب جدی این مکان مقدس و قبله اول مسلمانان جهان شده است.

 باور تندروها به «یوم الخلاص» علت یورش به مسجدالاقصی است

بر اساس این گزارش، نظامیان رژیم صهیونیستی در این یورش وحشیانه از گاز اشک‌آور، گلوله پلاستیکی و بمب صوتی برای سرکوب جوانان فلسطینی استفاده کردند که این مسأله موجی از انتقادهای حقوق بشری علیه صهیونیستها به راه انداخته است. رضوان عمرو، رئیس بخش نسخ خطی و میراث مسجدالاقصی در این خصوص اعلام کرده که32 پنجره مسجدالاقصی و یکی از درهای آن به صورت کامل تخریب شده و فرش‌های آن در بخش‌های مختلف سوخته است و آنچه در دو روز گذشته در این مسجد رخ داد از سال 1969 تاکنون اتفاق نیفتاده بود. گفته می‌شود این هجوم به منظور تخلیه مسجدالاقصی از مسلمانان صورت گرفته تا در هنگام خواب برخی دولت‌های مدعی منطقه، امنیت کامل شهرک‌نشینان برای ورود به مسجدالاقصی به مناسبت سال نو عبری فراهم شود. اما شدت تخریب‌ها و خشونتی که نیروهای پلیس رژیم اشغالگر قدس به کار گرفته‌اند، حاکی از آن است که اهداف بزرگتری پشت صحنه این حملات قرار دارد و این رژیم به دنبال تسلط کامل و اشغال مسجد‌الاقصی است.

این موضوع گروه سیاسی قدس را بر آن داشت تا درباره این حادثه و انگیزه‌های پشت پرده آن با حسین رویوران، معاون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین و تحلیلگر مسایل سرزمین‌های اشغالی گفت‌وگو  کند.

  آقای رویوران! در دو روز گذشته، مردم قدس شاهد اعمال خشونت‌های لجام گسیخته از سوی شهرک نشینان افراطی با همراهی پلیس رژیم صهیونیستی علیه مسلمانان و تخریب جدی مسجدالاقصی بوده اند. گفته شده که دلیل این امر تلاش برای تخلیه این مسجد در روز عید سال نوی عبری است. به نظر شما این حملات با چه اهداف و انگیزه‌هایی صورت گرفته است؟

- تحولات جدی و خطرناکی در سالهای اخیر در اسراییل به وجود آمده و به طور خلاصه می‌توان گفت ایدئولوژی صهیونیسم دینی در حال بلعیدن صهیونیسم سکولار حاکم بر این رژیم در سالهای گذشته است و این فرآیند زمینه‌های رشد این جریان را نیز فراهم می‌کند.

یکی از باورهای صهیونیسم دینی اعتقاد به یوم الخلاص است، یعنی به باور آنها خلاص یهودیان به برپایی معبد سوم سلیمان است که باید با تخریب مسجد‌الاقصی و ایجاد معبد به جای آن محقق شود. آنچه الآن اتفاق می‌افتد در جهت تحقق این هدف است. یهودیان افراطی و معتقدان به یوم الخلاص چند ماه قبل موضوع دیدار و بازرسی از مسجد‌الاقصی را مطرح کردند و بعد از این دیدار مدعی لزوم تقسیم زمانی یعنی تقسیم روزها بین یهودیان و مسلمان‌ها یا تقسیم مکانی و تصرف بخشی از مسجد‌الاقصی هستند تا معبد سلیمان را در آن بنا کنند. متأسفانه این مرحله از خواست آنها در حال تحقق است و بعضی از این گروه‌ها در حال ورود به مرحله سوم پروژه هستند که تخریب مسجدالاقصی است و خرابی‌هایی که الان صورت گرفته آغاز این پروژه است. تخریب‌های صورت گرفته و تعرضی که به قدس انجام شده نقض معاهدات بین‌المللی بویژه معاهده چهارگانه ژنو است، زیرا طبق توافق‌های بین‌المللی نباید اماکن دینی و مقدس ادیان در مناطق اشغالی تخریب شده یا حتی تغییری در آنها صورت گیرد.

مسجد‌الاقصی جزو مناطق اشغالی 1967 میلادی است و طبق قطعنامه‌های 242 و 338 شورای امنیت، هیچ کس حق تعرض به آن را ندارد، اما سازمانهای بین‌المللی نسبت به این حادثه واکنش نشان نداده‌اند.

  آیا این گرایش و تفکر صهیونیسم دینی، دولت و نظام سیاسی اسراییل را هم قبضه کرده است؟

- به گفته «دیسکن» رئیس سابق شاباک، در حال حاضر در اسراییل  دو دولت وجود دارد؛ یکی دولت شهرک نشینان و دیگری دولت اسراییل و دولت شهرک‌نشینان اراده خود را بر دولت اسراییل تحمیل می‌کند.

در کرانه باختری 18 سازمان صهیونیستی فعال هستند که همه در چارچوب تفکر یوم الخلاص و مباحث برپایی معبد سوم سلیمان به جای مسجدالاقصی فعالیت می‌کنند و این گروه‌ها اقدامات تبلیغی گسترده‌ای را انجام می‌دهند. مثلاً در قالب برپایی تورها برای بازدید از مسجد‌الاقصی و میتینگ‌ها و برنامه‌های مختلف تفکر خودشان را گسترش می‌دهند و ارتش صهیونیستی را به دنبال خودشان می‌کشانند و مدیریت می‌کنند.

 تقسیم سرزمینی و سیاسی در قدس بین مسلمانان و یهودی‌ها به چه صورت است و چرا دولت اسراییل به این شکل خشونت بار به دنبال تخریب و تصرف مناطق در اختیار مسلمانان بویژه در مسجد‌الاقصی است؟

- قبل از اعلام موجودیت رژیم اسراییل حدود 60 هزار یهودی بومی در فلسطین بوده‌اند، اما آنها هیچ مکان و منطقه مقدسی را در فلسطین برای خود تعریف نکرده بودند. اما از 1948 که رژیم غاصب اعلام موجودیت کرد، در اولین گام دیوار براق را در غرب مسجد‌الاقصی به عنوان دیوار ندبه معرفی کرد که برای یهودیان دارای تقدس است. در 1968 رژیم صهیونیستی با اداره اوقاف اردن قراردادی امضا کرد که بر مبنای آن، مسجد‌الاقصی و قدس ازآن مسلمانان است و یهودیان هیچ تعرضی به آن نخواهند داشت، اما این توافق امروز نقض می‌شود، بدون آنکه اردن اعتراضی کند. در حقیقت یکی از شیوه‌های اشغال توسط رژیم صهیونیستی، مقدس سازی و جعل اماکن مقدس برای یهودیان است. بدین ترتیب که اسامی توراتی را بر مکان‌های مقدس مسلمانان می‌گذارد و بعد مدعی آنها می‌شود. الان آنها می‌گویند مسجد‌الاقصی یک مکان مقدس برای یهودیان است و مدتهاست زمزمه می‌کنند که این مسجد محل جلوس حضرت داوود(ع) است که در آنجا قضاوت می‌کرده و پروژه آنها اشغال مسجد‌الاقصی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.