پوتین از جامعه جهانی خواست اوهام‌ ژئوپلتیک را کنار گذاشته و درنیرویی مشترک به مبارزه با داعش برود.

از سوریه حمایت نمی‌کردیم، بدتر از لیبی می‌شد/ جامعه جهانی اوهام‌ ژئوپلتیک را رها کند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایسنا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه درآغازین روز نشست سران سازمان پیمان امنیت جمعی در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان گفت: ما باید توهمات ژئوپلتیک، استانداردهای دوگانه و سیاست استفاده مستقیم یا غیرمستقیم از گروه‌های تروریست‌ برای اهداف منفعت‌طلبانه از جمله تغییر حکومت‌هایی که ممکن است برای دیگران خوشایند نباشند را کنار بگذاریم.

وی افزود: روسیه نسبت به حمایت عربستان، اسرائیل و اروپا از تروریسم نگران است. تروریست‌ها علنا مکه، مدینه و بیت‌المقدس را تهدید کرده و گفته‌اند که دامنه فعالیتشان را به اروپا، روسیه، آسیا مرکزی و جنوب شرق گسترش می‌دهند. کنترل داعش بر بخش های وسیعی از سوریه و عراق نشان از یک "چالش جدی" است.

رهبر روسیه تصریح کرد: شبه‌نظامیانی ازبسیاری از کشورها از جمله و متاسفانه از اروپا و روسیه از لحاظ ایدئولوژیک تغییر کرده و در داخل رده‌های این گروه آموزش نظامی دیده‌اند. داعش فعالیت خود را فراتر از عراق و سوریه گسترش داده است. تروریست‌ها اقدام به کشتار گسترده مردم ایجاد هرج و مرج و فقر و تخریب آثار فرهنگی و مذهبی می‌کنند؛ جامعه جهانی اکنون باید نیروهای خود را برای جنگ با ترور متحد کند.

رئیس جمهوری روسیه در باره اوضاع سوریه گفت که اگر کشورش از دمشق حمایت نمی‌کرد، وضعیت سوریه بدتر از لیبی پس از معمر قذافی می‌شد.

وی عنوان داشت: تهدید داعش از مرزهای عراق و سوریه پا فراتر گذاشته است و اعضای "سازمان پیمان امنیت جمعی" (CSTO) را تهدید می‌کند.

پوتین همچنین نسبت به بازگشت‌ شهروندان تندرو روسیه به کشورشان ابراز نگرانی کرد.

رئیس جمهوری روسیه گفت: ما از دولت سوریه حمایت می‌کنیم و به ارائه حمایت نظامی از این کشور ادامه خواهیم داد. اگر از سوریه حمایت نکرده بودیم،‌ یقینا وضعیت این کشور بدتر از اوضاع لیبی می‌شد.

روسیه از مخالفان جدی حمله نظامی به لیبی و سرنگونی معمر قذافی، رهبر این کشور با استفاده از قدرت نظامی بود اما ناتو با سوء استفاده از قطعنامه شورای امنیت درباره لیبی به این کشور حمله کرد که باعث سقوط قذافی و به تبع آن آغاز درگیری‌های داخلی در این کشور شد.

رئیس جمهوری روسیه گفت: لازم است که به اصلاحات سیاسی در این کشور فکر کرد. ما می‌دانیم که بشار اسد آماده است "گروه‌های سالم" از میان مخالفان سوری را در این روند مشارکت دهد.

پوتین ادامه داد: نمی‌توان بدون کمک دولت سوریه و ارتش این کشور تروریسم را به شکل کلی از سوریه و منطقه بیرون راند.

پوتین تاکید کرد: روسیه بر لزوم تشکیل جبهه‌ای گسترده‌ برای مبارزه با تررویسم تاکید دارد و دادن اولیت به نقش ارتش سوریه و عراق در میدان جنگ را ضروری می‌داند.

وی با بیان این که اسد آماده تشکیل دولت با حضور مخالفان میانه رو است، گفت که در حال حاضر اولویت با مبارزه باتروریسم است.

رئیس جمهوری روسیه همچنین نسبت به وخیم‌تر شدن وضعیت امنیتی در افغانستان و عدم نتیجه حضور طولانی مدت ناتو در این کشور ابراز نگرانی کرد.

وی گفت: نیروهای بین‌المللی کمک به برقراری صلح و امنیت در افغانستان موسوم به ایساف به اندازه کافی در این کشور حضور داشته‌اند و تا حدودی کارهای موثری انجام دادند. با این حال در پایان این اقدامات هیچ بهبود کیفی موثری‌ به دست نیامده است.

پوتین همچنین نگرانی‌های خود نسبت به وخیم شدن وضعیت امنیتی در افغانستان و تاثیرات خروج نیروهای ضربت از این کشور در دسامبر سال 2014 میلادی را ابراز و تاکید کرد: خطر ورود گروه‌های افراط‌گرا و تروریست از کشورهای همسایه به افغانستان افزایش یافته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.