رییس جمهوری گفت: فردو به مرکزی برای غنی سازی و تحقیقات جدید در زمینه هسته ای تبدیل می شود و راکتور اراک نیز با همکاری دو عضو گروه ۱+۵ مدرنیزه می شود.

راکتور اراک با همکاری دو عضو ۱+۵ مدرنیزه می شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین روحانی روز چهارشنبه در نخستین گردهمایی شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت افزود: در چارچوب توافق برجام زمینه برای حرکت و رشد سریع تر در مسیر تحقیق، توسعه و دانش جدید در بخش هسته ای صلح آمیز فراهم شده است.
وی تاکید کرد: امروز باید در فضای پساتحریم جهان را ببنیم و برای آن برنامه ریزی کنیم.

رییس جمهوری همچنین گفت: یکی از اصولی که حاضر نشدیم در این مذاکرات 23 ماهه از آن دست برداریم، عقب نشینی در مسیر توسعه علم و دانش و پیشرفت در زمینه دانش صلح آمیز هسته ای بود که البته بخشی از این دانش هم مربوط به پزشکی هسته ای است.

روحانی افزود: هفته ها بحث کردیم که راکتور آب سنگین اراک بماند یا نماند. آنها می گفتند راکتور آب سنگین برای ما قابل قبول نیست و شما هم در جلسات، دیگر کلمه آب سنگین را به کار نبرید. این کار شدنی نیست و ما نخواهیم گذاشت در اراک آب سنگین باشد.

وی ادامه داد: اتفاقا هدف اصلی این راکتور برای پزشکی هسته ای و رادیو داروها است و آنها می گفتند باید هم تولید آب سنگین و هم راکتور متوقف شود.

رییس دولت تدبیر و امید اظهار داشت: ماه ها بحث و مذاکره شد، آنها درنهایت هم آب سنگین، هم راکتور 40 مگاواتی در اراک و هم پیشرفته شدن این راکتور توسط خودشان را پذیرفتند که ایران با دو کشور عضو 1+5 این راکتور را مدرنیزه کند.

روحانی این مذاکرات را دانش بنیان توصیف کرد و گفت: دانشمندان هسته ای، دانشمندان بزرگ حقوق بین الملل و سیاست بین الملل و دانشمندان اقتصادی همه دست به دست هم دادند تا ما به این نقطه برسیم.

IR8 جزو دستاوردهای دولت یازدهم بود

رییس جمهوری ادامه داد: ماه ها بحث کردیم، می گفتند غنی سازی، سانتریفیوژ IR1 تا IR6وجود داشته باشند اما IR8 جدید را کنار بگذارید.

روحانی با بیان این که IR8 جزو دستاوردهای دولت یازدهم بود و ما نمی توانستیم از این دستاورد مهم دولت صرفنظر کنیم، افزود: همه بحث ها این بود که ما فعالیت سانتریفیوژ جدید را ادامه ندهیم و آن را برای 8 سال دیگر بگذاریم.

وی ادامه داد: می گفتند اشکالی ندارد تحقیق ادامه پیدا کند. تحقیقات برای این که قطعات را بسازید، متصل و برای تکمیل تحقیقات شروع به استفاده کنید، تست مکانیکی را آغاز کنید و بعد هم تزریق گاز را انجام دهید. ماه ها ادامه پیدا کرد تا ما این دستاوردها را بگیریم.

رییس جمهوری همچنین گفت: در نخستین روز اجرای توافق یکی از اقداماتی که ایران انجام خواهد داد، تزریق گاز UF6 به IR8 خواهد بود. این ایستادگی برای ادامه مسیر تحقیق و توسعه بود تا بتوانیم راه را ادامه دهیم.

روحانی تصریح کرد: آنها می گفتند به دلیل این که فردو زیر کوه است باید به طور کامل بسته شود، می پرسیدند چرا فردو زیرا کوه است؟ ما نیز به آنها پاسخ می دادیم از خودتان بپرسید. وقتی می گفتید روی میز یک چیزهایی دارید، ناچار بودیم زیر کوه برویم تا روی میز شما بی تاثیر شود و شما ما را تهدید کردید، ما هم بر عمق کوه برای غنی سازی سایت ساختیم.

وی ادامه داد: آنها می گفتند فردو غیرقابل قبول است و باید بسته شود ولی درنهایت پذیرفتند که نیمی از فردو باید فعال بماند و نیمی دیگر جمع آوری شود. ما نیز گفتیم به شرطی می پذیریم که آن نیم دیگر تبدیل به مرکز تحقیقات در زمینه هایی که ما هنوز تخصص لازم آن را نداریم، مانند ایزوتوپ های پایدار شود که درنهایت قبول کردند.

بخشی از فردو مرکزی، آماده غنی سازی است

روحانی ادامه داد: بخشی از فردو مرکزی، آماده غنی سازی است و بخش دیگر از فردو هم برای تحقیقات جدید هسته ای باقی می ماند.

وی ادامه داد: در این بیست و چند ماه مذاکره و دستیابی به توفیق مورد نظر برای این بود که ما در بخش تحقیقات و تکمیل مسیر تحقیقاتی بتوانیم راکتور اراک را تکمیل و مدرن تر از گذشته کنیم، سانتریفیوژهای جدید را ادامه دهیم و در بخشی از فردو مراکز تحقیقاتی جدید در زمینه هایی ایجاد کنیم که هنوز به آنها ورود نکرده ایم.

رییس شورای عالی امنیت ملی همچنین اظهار داشت: بنابراین در زمینه مذاکرات هسته ای، تنها نگهداشتن دستاوردهای گذشته نیست، برای مردم کم توضیح داده شده است. روحانی تصریح کرد: در این توافق ما زمینه را برای حرکت و رشد سریع تر در مسیر تحقیق و توسعه و دانش جدید هسته ای صلح آمیز به دست آوردیم.

وی اضافه کرد: قطعنامه غلط گذشته را ملغی کرده ایم و تحریم ها را هم همزمان برخواهیم داشت تا فضای کشور برای علم، دانش، تجارت و صادرات باز شود.

رییس جمهوری با تاکید بر این که ما امروز به جهان درفضای پسا تحریم بنگریم و بر اساس آن برنامه ریزی کنیم، گفت: در تمام مذاکرات با کشورهای اروپایی و غیراروپایی که یک دوماه اخیر به ایران آمده اند به مسوولان و شرکت های آنها به صراحت گفته ایم اگر می خواهید به ایران بیایید باید با سرمایه وفناوری باشید. در صورتی از شما استقبال می کنیم که به همراه خود سرمایه و فناوری جدید بیاورید، از بازارهای جهانی به طور مشترک استفاده کنیم و از نیروهای انسانی تحصیلکرده داخل ایران استفاده شود.

روحانی ادامه داد: البته باید در این مقوله حواس ما جمع باشد، ساده لوحی نکنیم، در این فضای نو کاری کنیم که از تجربه دیگران استفاده کنیم و با دیگران مشارکت داشته باشیم.

وی با یادآوری این نکته که علم و فناوری را نمی توان از صفر آغاز کرد، گفت: در همین زمینه هسته ای هم اگر می خواستیم از صفر شروع کنیم بسیاری عقب می ماندیم. ما از یک کشوری نقشه های یک کارگاه و کارخانه های US6 را خریدیم و به اصفهان آوردیم. قدم های اول را هم آن ها برای نصب کمک کردند و بعد رها کردند اما ما کار را ادامه دادیم.

روحانی همچنین گفت: اگر ما از آنها نقشه نمی خریدیم و کمک نمی گرفتیم این کار شدنی بود اما 10 تا 15 سال طول می کشید پس معنی راه میانه همین است.

تحریم ها انگیزه مضاعفی ایجاد کرد

رییس جمهوری یادآور شد: فشارها و تحریم ها انگیزه مضاعفی را در مردم وطن دوست و علم دوست ایران ایجاد کرد تا غرور و عظمت خود را به منصه ظهور برسانند.

روحانی افزود: خداوند به ما استعداد کافی عنایت کرده است و سابقه فرهنگی بسیار درخشان و علمی از آن این کشور است.

وی ادامه داد: اگر به کتابخانه ها، مقاله ها و رساله های چند قرن گذشته مراجعه کنید، مشاهده می کنید که استناد به آثار بزرگان این سرزمین است.

رییس دولت یازدهم تصریح کرد: فشارهای زیادی بعد از پیروزی انقلاب بر این مردم وارد شد و من می دانم این فشارها و تحریم ها کشور را با مشکل مواجه کرده است.

روحانی یادآور شد: هرگاه فشار، نیاز، غرور ملی و استعداد باهم ترکیب می شوند ، معجزه می آفریند و همچنین خودباوری، اعتماد بنفس و اتکا به خداوند را به همراه دارد.

نخستین گردهمایی مدیران 443 شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت امروز با حضور رییس جمهوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس دفتر رییس جمهوری در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.