قدس آنلاین- تبریز: مشاور و رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری گفت: آنچه سبب ماندگاری شهریار شده استغنای روحی، دوری از افراط و تفریط و حرکت در مسیر عقلانیت و اعتقادات دینی بوده است.

استغنای روحی و دوری از افراط شهریار را ماندگار کرد/ شعر شهریار حس، استحکام و روح دارد

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر ناطق‌نوری ظهر امروز در کنگره بین‌المللی استاد شهریار در تالار وحدت دانشگاه تبریز، اظهار داشت: استاد شهریار یک ارتباط معنوی، ادبی، هنری و سر و سری با حافظ داشت که می‌توان در لابه‌لای اشعارش این پیوند و ارتباط را کاملا حس کرد.

وی افزود: در مقطعی که انقلاب به پیروزی می‌رسید، عده‌ای شعرا و روشنفکران توقع نداشتند استاد شهریار در مسیر دینی، انقلابی و اسلامی بماند و در اعتلای نظام گام بردارد و در نتیجه موجب بی‌مهری جمعی از آنها قرار می‌گرفت و به قول حافظ که غزل‌هایش برای همیشه روزگار تازه است، شهریار چنین حال و هوایی داشت:

«ما بی‌غمان مست دل از دست داده‌ایم       همراه عشق و همنفس جام باده‌ایم

 ای گل تو دوش داغ سبویی کشیده‌ای        ما آن شقایقیم که با داغ زاده‌ایم»

ناطق‌نوری خاطرنشان کرد: در میان شاعران بزرگ معاصر که تعهدشان هم کم نیست، شعرای بسیار زیادی داریم که اشعار لطیف با مضامین مستحکمی دارند اما صرفا اینها انسان را ماندگار نمی‌کند و نماد شعر و ادب قرار نمی‌دهد. به قول حافظ:

بس نکته غیرحسن بباید که تا کسی     مقبول تبع مردم صاحب نظر شود

رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری با بیان اینکه شعر شهریار هم حسن دارد و هم استحکام و هم روح دارد و این معنویت را خداوند به هر کسی نمی‌دهد؛ اضافه کرد: در طول تاریخ ما شاعران آزاده زیادی داشتیم اما باید اعتراف کرد در بین این شاعران گروه‌هایی بودند که گرفتار افراط و تفریط شدند.

وی اذعان داشت: بعضی از شاعران در طول تاریخ گرفتار تملق و چاپلوسی شده و برای گذران زندگی چند روزه دنیا به مدیحه‌سرایی افراطی پرداخته و در مقابل برخی نیز به بهانه حرمت آزادی دچار یک نوع خودبزرگ بینی و تکبر شدند و حتی بعضا دست از ارزش‌های دینی برداشته و ژست روشنفکری گرفتند که روشنفکر هم نبودند چرا که روشنفکر باید تحمل غیر خود را داشته باشد.

میهمان ویژه کنگره بین‌المللی استاد شهریار یادآور شد: در مقابل اینها شعرایی بودند که دچار افراط و تفریط نشده و بر اساس عقلانیت و تعهدات دینی و اعتقادی حرکت می‌کردند و هیچ ملامتی آنها را از مسیر دور نمی‌کرد که فرزدق عربی در زمان امام سجاد (ع) و شهریار تبریز در زمان معاصر نمونه‌هایی از این شعرای آزاده هستند.

هنر این است عشق ناسوتی انسان را تا ملکوت سوق دهد

مشاور مقام معظم رهبری اذعان داشت: در بین شعرای معاصر استاد شهریار در کار دل بود و در فضای روشنفکری آن مقطع که روشنفکران پیوستن به نهضت اسلامی را نوعی خودزنی و بدعت می‌دانستند ملامت‌های بسیاری را کشید و شعارش این بود که «وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم که در طریقت ما کافری است رنجیدن.»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بی‌توجهی به دنیا انسان را پرورش داده و روح او را به سمت عشق سوق می‌دهد، افزود: شهریار از یک عشق زمینی حرکت می‌کند و از ناسوت به ملکوت می‌رسد؛ حال آنکه بسیاری در عشق زمینی شعر سرودند و ماندند و فراموش شدند و از صحنه خارج شدند؛ هنر این است عشق ناسوتی انسان را تا ملکوت سوق دهد.

ناطق‌نوری اظهار داشت: شعر آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا... نمونه‌ای از نگاه و عشق زمینی استاد شهریار است و حالا اوج می‌گیرد و به تعبیر دوستان می‌گوید علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را و می‌سراید: علی آن شیر خدا شاه عرب/ الفتی داشته با آن دل شب...

وی گفت: علی خطاب به کمیل می‌فرمایند: «کمیل این دل‌ها و قلب‌ها ظرف هستند بهترینش آنهایی هستند که گنجایش بیشتری دارد» و ظرف وجودی شهریار به قدری وسیع است که در آن واحد از عشق ناسوتی به عشق ملکوتی می‌رسد.

مشاور و رئیس دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: شهریار در کنار عاشق بودن به اهل بیت(ع) در مورد سایر افراد جامعه‌اش از جمله پدر و مادر خود زیباترین تعابیر را بکار می‌برد و دل‌های عاشق را به لرزه و حساسیت وا می‌دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.