شاهرخ ایرانی: همین حالا تکلیف تان را با این گزارش روشن می‌کنیم؛ قرار است در مورد بدهی‌های پرسپولیس، یک مطلب آماری و شاید باورنکردنی بخوانید.

بدهی ۱۶۰ میلیاردی سرخها از کجا آمد؟

باشگاه پرسپولیس که زمانی- اواسط سال 1347 شمسی و همزمان با تأسیس خود- یکی از متمول ترین باشگاه‌های ایران بود، حالا به گفته مسؤولانش بیش از 160 میلیارد تومان بدهی گذشته و بیش از 50 میلیارد تومان بدهی جاری دارد. حالا برویم و ببینیم این همه بدهی از کجا آمده و در مقابل بدهی ها، پرسپولیس چه کالایی برای عرضه دارد.

     بدترین رکوردی که پرسپولیس شکست

مهمترین بدهی ها اصلاً به اهالی فوتبال ایران ربطی ندارد، بلکه به بازیکنان و مربیان خارجی مربوط است. گفته می‌شود چیزی حدود 20 تا 25 میلیارد تومان مجموع بدهی‌های پرسپولیس به مربیان و بازیکنان خارجی است. همین حالا یک رکورد جهانی در دست باشگاه پرسپولیس است، زیرا مانوئل ژوزه و سه دستیارش که در فصل دوازدهم با پرسپولیس همکاری می‌کردند اکنون از این باشگاه با لایحه ای 80 صفحه ای به فیفا شکایت کرده اند و با توجه به اینکه در گام اول، باشگاه پرسپولیس نیز لایحه ای 88 صفحه ای برای شکایت از مانوئل و همکارانش به فیفا ارایه کرده، با اعلام سخنگوی بخش حقوقی فیفا، این پرونده به عنوان سنگین ترین پرونده 30 ساله اخیر بابت شکایت از یک باشگاه مطرح شده است. این موضوع در رکوردهای فیفا در سالهای 2013 و 2014 نیز عنوان شده است.

    داخلی‌ها هم طلبکارند

 در کنار این میزان بدهی خارجی، بخش دیگری از بدهی ها وجود دارد که به بازیکنان و مربیان داخلی مربوط می‌شود. به عنوان مثال رهبری فرد، انصاریان، فنایی، حلالی و... که در دهه قبلی برای پرسپولیس فوتبال بازی می‌کردند، هنوز چکهای شان نقد نشده است. پایین ترین حد بدهی باشگاه به بازیکنان یا مربیان در سالهای اخیر 10 میلیون تومان و بالاترین رقم نیز یک میلیارد و 450 میلیون است!

    طلب بازیکنان کنونی

جالب اینکه برخی بازیکنان کنونی پرسپولیس هم از این باشگاه طلبکارند.  مثلاً هادی نوروزی کاپیتان این تیم می‌گوید، بیش از یک میلیارد و 300  میلیون تومان از پرسپولیس طلب دارد، محمد نوری 750 میلیون تومان از پرسپولیس طلبکار است، اما او این فصل از جمع سرخپوشان جدا شده و به المسیمیر پیوسته است. همچنین علیرضا نورمحمدی می‌گوید 900 میلیون طلب دارد و محسن بنگر از طلب بیش از یک میلیارد و 400 میلیون تومانی سخن می‌گوید. عالیشاه 300 میلیون، حاتمی 100 میلیون، طارمی 250 میلیون (که البته او این 250 میلیون تومان را به مجتبی محرمی، کریم باوی و خانواده مهدی نفر خبرنگار فقید حوزه پرسپولیس بخشید، اما باشگاه با توجه به اسنادی که در دست است، باید پول را پرداخت کند)، کفشگری 280 میلیون، احمد نورالهی 90 میلیون، مایکل اومانا 700 میلیون و... طلب دارند. بازیکنانی که در گذشته برای پرسپولیس بازی می‌کردند نیز همین شرایط را دارند.

    چه کسی باید بدهی ها را بپردازد؟

گفته می‌شود پیش از دوران مدیریت محمد رویانیان در پرسپولیس، مجموع بدهی‌های این باشگاه از مرز 20 میلیارد تومان نمی گذشت، اما پس از پایان دوره مدیریت رویانیان، بدهی‌های باشگاه از 105 میلیارد تومان عبور کرد. دایره بدهی‌های پرسپولیس در دوران مدیریت رویانیان گسترده بود، از تیم کشتی، والیبال، فوتسال، فوتسال بانوان، شنا، شطرنج، تکواندو، وزنه برداری، دو و میدانی، جانبازان و معلولان (پاورلیفتینگ) و... بگیرید تا دو بیمارستان خصوصی، سالن همایشهای برج میلاد، تالار ایوان شمس، هتلهای لاله، اسپیناس، المپیک، اوین و استقلال، یک شرکت فعال در حوزه اسقاط اتومبیل و لیزینگ اتومبیلهای ایران خودرو و سایپا، پنج بنگاه معاملات اتومبیل، دو واردکننده خودروهای لوکس و... همگی از پرسپولیس طلبکار شدند. حالا مشخص نیست چه کسی باید این همه بدهی را بپردازد؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.