قدس آنلاین- تبریز: معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی ضمن انتقاد از کندی کار سد قیز قلعه‌سی، خواستار شفاف‌سازی و ارائه برنامه زمان‌بندی این پروژه از سوی کارفرما و پیمانکار شد.

شفاف‌سازی و ارائه برنامه زمان‌بندی برای سد قیزقلعه‌سی خداآفرین

به گزارش قدس آنلاین از تبریز،  محمدصادق پورمهدی در بازدید از پروژه‌های آبرسانی و راه‌سازی حاشیه رود ارس ضمن بررسی فرآیندهای اجرایی و اعتباری طرح‌ها و پروژه‌های یاد شده بر تحرک بیشتر فعالیت‌های کارگاهی و افزایش توان اجرایی مهندسان و پیمانکاران تاکید کرد و خواستار رعایت شفاف‌سازی و رعایت برنامه زمان‌بندی در اتمام و بهره‌برداری از پروژه‌ها شد.

وی ضمن قدردانی از تلاش فعالان و مجریان پروژه‌های عمرانی و آبرسانی نوار مرزی، ضرورت تسریع در اتمام و بهره‌برداری از آنها را با توجه به اهمیت و موقعیت بین‌المللی این مناطق مورد تاکید قرار داد.

پورمهدی گفت: توجه به مناطق مرزی و اهتمام به عمران و آبادانی آنها از اولویت‌های دولت و برنامه‌های مدیریت استان است و شخص استاندار با حساسیت ویژه‌ای تحولات و روند برنامه‌های عمرانی این مناطق را دنبال می‌کند.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به تامین اعتبار کافی و نبود مشکلات مالی، تعلل و تاخیر در فرآیندهای اجرایی این سد و پیشرفت ضعیف آن اصلا قابل توجیه نیست و لازم است هرچه سریع‌تر با تدبیر و افزایش تیم‌های عملیاتی و در صورت لزوم تجدید نظر در پیمانکار و مجریان، سرعت کار و فعالیت‌های عمرانی شتاب بگیرد.

سد قیز قلعه‌سی روی رودخانه ارس در محدوده جغرافیایی شهرستان خداآفرین به صورت مشترک با جمهوری آذربایجان ساخته می‌شود و تاکنون بیش از 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

این سد از نوع خاکی هسته رسی با حجم دو میلیون و 300 مترمکعب و به ارتفاع 37 متر و با هدف تنظیم، انحراف و انتقال آب خروجی از مخزن سد خداآفرین به کانال اصلی شبکه آبیاری و تولید برق به میزان 270 گیگاوات ساعت احداث می‌شود.

براساس این گزارش، سد خداآفرین که هم اکنون در حال بهره‌برداری است در 196 کیلومتری پایین دست سد ارس و 260 کیلومتری شمال شرق تبریز مرکز استان آذربایجان‌شرقی روی رودخانه ارس احداث شده و سالانه افزون بر 550 گیگاوات ساعت برق تولید می‌شود.

مهم‌ترین هدف ساخت این سد حفظ حق‌آبه ایران از رودخانه ارس و مهار آب‌های جاری و کنترل سیلاب‌های فصلی و نیز تامین آب مورد نیاز بیش از 94 هزار هکتار از اراضی پایاب سد است.

همچنین با حضور معاون عمرانی استاندار آخرین وضعیت اجرایی طرح آبرسانی مرند، سد خاکی حاجی چای، طرح توسعه و بهره‌برداری رودخانه ارس مورد بررسی قرار گرفت.

این طرح که در شهرستان جلفا اجرا می‌شود جزو طرح‌های مصوب سفر اردیبهشت ماه امسال ریاست جمهوری به آذربایجان‌شرقی است و طبق برنامه زمان‌بندی قرار است تا سال آینده به بهره‌برداری کامل برسد.

با بهره‌برداری از این طرح به گفته مدیرعامل آب منطقه آذربایجان‌شرقی آب شرب شهرستان‌های مرند، جلفا و هادی شهر و به همراه پنج شهر دیگر و 85 روستای استان با جمعیتی بیش از 480 هزار نفر تامین شود.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در این برنامه به همراه مدیرکل و مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان از جاده کنارگذر ارس از کلیبر تا جلفا بازدید و نسبت به موانع، مسیر گشایی، تعریض، اصلاح و بهبود گردنه‌ها و نیز بازگشایی تونل‌های مسیر دستورات لازم را صادر کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.