قدس ‌آنلاین:بعد از تعابیر توهین آمیزی که وزیر صنعت ومعدن در مورد را ه اندازی کمپین خرید خودرو صفر ممنوع مطرح کرد این بار یک روزنامه اقتصادی ،راه اندازی این کمپین را کار مخالفان دولت برای ضربه زدن به دولت دانسته است و از آن به پاتک مخالفان دولت یاد کرده است.

 کمپین"خرید خودرو صفر ممنوع"کار مخالفان دولت است!

به گزارش قدس آنلاین،روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی با عنوان"اتاق فکر کمپین خودرو"می نویسد:

در روزهایی که «رکود» روی شانه‌های صنعت خودرو سنگینی می‌کند و مشتریان با خودروسازان کشور قهرند، خیلی‌ها این اتفاق را ناشی از کمپین «خودرو نخرید» می‌دانند و معتقدند تا این کمپین هست، بازار رونق نخواهد گرفت.

این در شرایطی است که به اعتقاد برخی از کارشناسان، اگرچه کمپین «خودرو نخرید» حامیان مردمی زیادی دارد، اما اتاق فکر آن را مخالفان دولت تشکیل داده‌اند. به اعتقاد این دسته از کارشناسان، چون «خودروسازی» یکی از عوامل اصلی رشد اقتصادی کشور به‌شمار می‌رود و افکار عمومی رضایتی نسبی از عملکرد دولت در حوزه اقتصاد دارند، مخالفان می‌خواهند با هدف قرار دادن صنعت خودرو، به نوعی رشد اقتصادی را زیر سوال ببرند. به عبارت بهتر، کارشناسان بر این باورند که مخالفان دولت می‌خواهند از مسیر «جاده مخصوص» به دولت حمله کنند، حمله‌ای که البته بیشتر شبیه پاتک بوده و به اصطلاح علنی نیست. در واقع مخالفان دولت دریافته‌اند که خودروسازی نقشی تعیین‌کننده در بالا رفتن آمارهای اقتصادی کشور طی دو سال گذشته داشته و از همین رو می‌خواهند با دامن زدن به نارضایتی عمومی از خودروهای تولید داخل و ترغیب مشتریان به «نخریدن»، تا حد امکان اثر صنعت خودرو بر اقتصاد کشور را ضعیف کنند. بنابر آمارها، قهر مشتریان با بازار خودرو، تیراژ خودروسازان کشور را پایین آورده (آن هم در دوران شکوفایی تولید)، بنابراین هرچه تیراژ کاهش یابد، اثرگذاری خودرو در رشد اقتصادی کمتر می‌شود و در نتیجه احتمال ورود اقتصاد کشور به محدوده منفی، افزایش خواهد یافت. طبعا اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، یکی از برگ برنده‌های اصلی دولت یعنی رشد اقتصادی و کاهش تورم، کم کم خواهد سوخت و این معنایی جز نارضایتی عمومی از دولت یازدهم و به کرسی نشستن حرف مخالفان و تندروها نخواهد داشت. اقتصاد و سیاست، دو بال پرواز دولت طی دو سال گذشته بوده‌اند، چه آنکه کنترل تورم و رشد اقتصادی از یکسو و به سرانجام رساندن پرونده هسته‌ای و لغو تحریم‌های بین‌المللی، توانسته رضایتی نسبی را در جامعه از عملکرد کابینه ایجاد کند و بنابراین آسیب دیدن هر یک از این دو بال، فرود اضطراری دولت یازدهم را در پی خواهد داشت. کارشناسان همچنین با اشاره به وعده کمپینی‌ها مبنی‌بر کاهش قیمت شدید خودروهای داخلی (مثلا پراید هشت میلیونی و پژوی 10 میلیونی)، معتقدند این وعده و وعیدها توجیه اقتصادی نداشته و در شرایط فعلی قابل‌تحقق نیستند.

مخالفان دولت به درستی درک کرده‌اند که راه حمله به دولت، هدف قرار دادن دو بال اقتصادی و سیاسی آن است و اگر این دو بال کنده شده و یا حتی زخمی شوند، موفقیتی بزرگ برای آنها در پی خواهد داشت. این وسط البته هستند برخی مقامات دولتی نیز که ناخواسته در دام کمپین «خودرو نخرید» افتاده و با اظهارنظرهای خود در این شرایط، بیشتر به رکود بازار دامن زده و آب در آسیاب مخالفان می‌ریزند.

 

اما کارشناسان برای اثبات اینکه اتاق فکر کمپین «خودرو نخرید» در اختیار مخالفان دولت است، به موارد مختلفی استناد می‌کنند، از جمله رسانه‌های مخالف و منتقد. به گفته آنها، اگر مروری بر رسانه‌های مخالف و منتقد دولت طی دو سال گذشته بیندازیم، متوجه می‌شویم عموم انتقادات‌شان از فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی کابینه یازدهم بوده و این دو حوزه را به محل چالش تبدیل کرده‌اند.به‌جز مباحث سیاسی، اقتصاد و حوزه تاثیرگذارش یعنی خودروسازی نیز به محور چالش تبدیل و آنها (رسانه‌های مخالف) تا توانسته‌اند به دومین صنعت بزرگ کشور تاخته‌اند.

به اعتقاد کارشناسان، هرچند در عقب‌ماندگی‌های کیفی، بالا بودن قیمت محصولات و خدمات پس از فروش خودروسازان کشور تردیدی نیست و مشتریان به حق از آنها شاکی‌اند، اما وقتی «انتقاد رسانه‌ای» رنگ و بوی سیاسی به خود می‌گیرد و هدفش بیش از آنکه اصلاح باشد، تخریب است، بسیار بعید به نظر می‌رسد نتیجه آن به نفع جامعه رقم بخورد. به عبارت بهتر کارشناسان بر این باورند که کمپین «خودرو نخرید»، بیش از آنکه کار مشتریان را به‌واسطه افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودروهای داخلی و... راه بیندازد، مخالفان دولت را به مقصودشان خواهد رساند و در این میان، صنعت و اقتصاد کشور قربانی می‌شوند. اما موضوع دیگری که کارشناسان در اثبات گفته خود مبنی بر اداره کمپین خودرو توسط مخالفان دولت، به آن اشاره می‌کنند، عکس و فیلم‌های آرشیوی است که این روزها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شوند. طی چند هفته گذشته، کلیپ‌هایی مربوط به سال‌های گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که همه آنها به نوعی حس بد مشتریان به خودروهای ایرانی را تحریک و همچنین به ترغیب هرچه بیشتر آنها (مشتریان) به نخریدن خودرو دامن زده‌اند. در یکی از این موارد، کلیپی مربوط به پنج شش سال پیش، منتشر شده که در آن، مجری برنامه به نوعی خود را جای همه مشتریان ایرانی می‌گذارد و به شدت از کیفیت و قیمت خودروهای داخلی انتقاد می‌کند. البته گویا انتشاردهندگان چندان وقت دیدن عکس‌ها و کلیپ‌های خود را قبل از انتشار ندارند، چه آنکه گاهی مدیر مهندسی سایپا را جای مدیرعامل معرفی می‌کنند و مسوول استانداردهای ایران خودرو را نیز جای مدیرعامل این شرکت می‌گذارند. حتی در موردی دیگر، عکسی مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 را «تجمع مشتریان برای انصراف از خرید خودرو و پس گرفتن پول خود از شرکت‌های خودروساز» اعلام می‌کنند تا از این راه مشتریان را برای اعتراض، به نمایندگی‌های خودروسازان بفرستند.

هرچه هست، در باب انتشار این کلیپ‌ها دو پرسش وجود دارد؛ اول اینکه منتشرکنندگان، چطور به آرشیو این فیلم‌ها و کلیپ‌ها دسترسی دارند و دوم اینکه چرا حالا و پس از گذشت چند سال، اقدام به انتشار آنها کرده‌اند؟ به اعتقاد کارشناسان، دلیل این اقدام چیزی جز این نمی‌تواند باشد که مخالفان دولت، می‌خواهند با انتشار کلیپ‌ها و فیلم‌هایی از این دست، حس افکار عمومی را نسبت به صنعت خودرو، بیشتر و بیشتر منفی کرده و از این راه، فروش را پایین آورده و تولید را کم کنند و در نهایت به رشد اقتصادی کشور ضربه بزنند. البته اینکه گفته می‌شود کمپین خودرو توسط مخالفان دولت اداره می‌شود، به هیچ وجه نافی نقاط ضعف بزرگ خودروسازی کشور نیست، منتها به اعتقاد کارشناسان، صنعت خودرو با تحریم و تخریب اصلاح نمی‌شود و نیاز به اصلاحات اساسی و زیرساختی در آن وجود دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • راسخون IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    41 1
    ظاهرا دولت نمیخواهد دستشو از جیب مردم بیرون بیاره و میخواهد ماشینهای بی کیفیت وگران خود را با ترفند غالب مردم کند
  • محمدرضا IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    38 0
    اصلا ربطی نداره ، بالاخره مخالفت بمعنی دشمنی نیست ، درهرجای دنیا زمانیکه شما محصولات بی کیفیت میدی وانحصار درست میکنه مردم واکنش میدن ، تازه چرا دولت داره از سرمایه دارها حمایت میکنه ، مگه نمیگیم ما برای مستضعفین انقلاب کردیم ، چرا کارگر وکارمند ی که پراید دوست نداره بخره ، دولت سعی میکنه از ثرتمندان حمایت کنه ..و....
  • امین IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    37 0
    سلام.با توجه به عدم کیفیت مناسب و هزینه بیش از حد خودرو و نبود توانایی کافی برای داشتن خودرو صفر آیا خریدن این خودرویه بی کیفیت صحیح است؟شرکت های اروپایی برای خرید مردم از خودروهایشان له مشتری احترام میگزارند و امتیاز می دهند ولی ما توهین می کنیم.خواهش می کنم که صدایه مردم باشید و حمایت کنید.خودرویه بی کیفیت با هزینه بالا رو اخه چرا باید خرید.به خدا این قیمته واقعی این وسیله نیست.
  • علی IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    28 0
    خاک تو سرتون از کی فاع می کنین؟؟ کدوم اقتصاد کشور؟؟؟ پر شدن جیب آقایون مدیر با سود های ملیاردی و عدم مدیریت درست کار به اینجا کشیده چرا همچی رو سیاسی می کنین چرا واقعیت هارو نمی بینین چرا سرمایه گذاری های اشتباه رو نمی بینین که ضرر دادن الان باید از جیب مردم بدبخت که دلشون به پراید و پژو خوشه بکشن بگیرن. دست بردارین از این کارا نذارین اوضاع صنعت کشور بدتر بشه بذارین رقابت بوجود بیاد مدیر سالم بیان روکار تکنولوژی روز بیارن به امید اون روز. یا علی
  • م IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    23 0
    ماشینهای واقعاً بی کیفت هستند و دیگر اینکه کیفیت را بالاببرید فعلاً یک دروغ بیش نیست
  • فرهاد IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    18 4
    بازهم بگیدکاراحمدی نژاده که گفته خودروبی کیفیت باقیمت سه برابر به مردم بفروشید
  • یوسفی IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    32 0
    ببخشید بنده نوعی نه سیاستمدارم نه حرف سیاسی بلدم بزنم ، ولی خودرو بی کیفیت با قیمت بالا نخواهم خرید!! والسلام!
  • ناصر IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    27 0
    اين دگه از اون جكهاست ما خودمان دولتي هارا انتخاب ميكنيم اونوقت آنها از ما بيشتر ميدانند
  • علیرضا IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    26 0
    اگه مسعولین سوار این خودروها می شدن هرگز این حرفا رو نمیزدن و میفهمیدند که مردم حق دارن خودرو بی کیفیت و گران نخرند.بعداز 35سال صنعت خودرو اینه حق مردم.
  • علی IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    22 0
    همه جای دنیا دولتها تمام تلاششون برای خوشبختی و رضایت مردمه اینجا دولتها هزینه هاشون رو میخوان از جیب مدم دربیارن
  • حسيني IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    1 0
    اين اصلا" تفسير درستي نيس بقول دوستمون هدف دفاع از حقوق مشتري است چرا الكي بحث رو سياسي و اقتصادي و... ميكنيد ما خودمون دولتمو انتخاب كرديم كمكشم ميكنيم اما به موقع از حقوقمون هم دفاع ميكنيم درصد بيشتر مردم از قشر متوسط به پايينن كه اين خودرو هاي داخلي رو ميخرن كه يا كارگرن ويا كارمند و يا با كم درامد ...كه اين قشر زياد دنبال حقوق پايمال شدشون ميگردن كمپين عليه خودرو سازاس ( يا بهتره بگم اشغال سازا )برا بي كيفيتي و قيمت بالاي بي دليل خورو . خداي نكرده مادنبال تضعيف ويا تخريب دولت نيستيم الكي جو سازي نكنيد .زنده باد دولت تدبير و اميد.....
  • نادر IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    2 0
    آقا گوگل و اپل خودرو بدون راننده تولید میکنند میگن ما هنوز عقبیم آخه ما با این پراید با راننده (ارابه مرگ ) بگیم بخرید جلویم ؟
  • مالک IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    2 0
    اگردولت میخواهدرونق اقتصادی کشورراازجیب این ملت بیبخت ومظلوم ومحروم ازنعمات دنیا بپردازد .ملت این رونق را دیگر نمیخواهند.دولت برود مدیران بی لیاقت وبیسوادیراکه خون مردم رابه شیشه کردهاند.بردارد بهترازآناست که به مردم بگوید تلاش یک عمرکارورجرکشیدن را بیاربده به یک خودروبنجل مونتاژشده ازقطعات غیراستانداردچینی بخروخود وخانواده ات را بیچاره کن .آقای محترم ماخودروصفر نمیخریممممممممممممم.
  • احمد IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    2 0
    باسلام..شما که میگید مخالفان دولت ..ماکه خودمون اونا رو تعیین کردیم..ما ملت خودمون تصمیم میگیریم ن مخالفان و ن موافقان..اجبار که نیس .شماهم هم یار ملت بشید چه بسا که خیلی از نیروهای شما پراید و پژو سوارن و میدونن ما چی میگیم
  • رضا IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    4 0
    اقایون مردم فهمیدن با گرونی چه جوری مبارزه کنند . انشاا... از این به بعد با همین روش جلو خیلی از موارد حتی مایحتاج زندگیشون می ایستند وجلوی چپاول گری اقایون کلاه بردار محترم را خودشون میگیرند .چون به دولت و نمایندگانشون امیدی ندارند
  • فاطمه IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    5 0
    اگه ماشینهای بی کیفیت شما را بخریم و تصادف کنیم درجا بمیریم ،ادمهای خوبی هستیم ؟خخخخخ
  • اردشیر IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    3 0
    ماشاءالله این همه هوش(میبینم توی این 35-36 سال این همه ماپیشرفت کردیم تونگو بخاطر برکت وجود نخبگانی چون شماها هست): محتسب مستی به ره دیده گریبا نش گرفت مست گفت ای دوست این پیراهن است افسارنیست گفت مستی زان سبب ا فتان وخیزان میروی گفت ٬ جرم راه رفتن نیست ره هموار نیست گفت میباید ترا تا خانه قاضی برم گفت روصبح آی قاضی نیمه شب بیدار نیست گفت نزدیک است والی را سرای آنجا شویم گفت والی ازکجادرخانه خمارنیست ٬ گفت دیناری بده پنهان و خودرا وارهان گفت کار شرع کار درهم و دینار نیست ٬ ٬ ٬ گفت باید حد زند هشیار مردم مست را گفت هشیاری بیار اینجا کسی هوشیار نیست (پروین اعتصامی)(((گفت هوشیاری بیار اینجا کسی هوشیار نیست)))
  • محسن IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    2 0
    واقعاً که! ما عادت کرئدیم همه چیز رو توی این مملکت سیاسی کنیم! مردم معترض اند به کیفیت و قیمت خودرو و خواسته به حقیه اینطور نیست؟؟؟؟ من خودم به خاطر حمایت ازاین کمپین از پیش خرید خودرو گرانقیمت ساخت داخل انصراف دادم و دیگران را هم تشویق کردم! منتها من نه سیاسی ام نه به سیاست کاری دارم.