۲۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹
کد خبر: 310903

بقایای پسته را می‌توان با خشک و سیلو کردن فراوری کرد و با رعایت ۱۰ تا ۱۵ درصد در جیره غذایی دام از آن استفاده کرد.

تهیه علوفه دامی از بقایای پسته

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از برگزاری کارگاه آموزشی فرآوری بقایای پسته برای استفاده در علوفه دامی خبر داد.

معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با همکاری اداره کل تغذیه و بهبود جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان دامغان و دعوت از استادان مؤسسه علوم و تحقیقات دامی کشور، کارگاه آموزشی نحوه سیلوسازی بقایای پسته را برگزار کرد.

مصطفی شاه حسینی اظهارداشت: این کارگاه با حضور 30 نفر از دامداران شهرستان‌های سمنان، دامغان و میامی و کارشناسان در یکی از مراکز فرآوری و پسته پوست‌کنی دامغان برگزار شد و با ارائه مطالب فنی و آموزشی توسط استاد کارگاه، سیلوسازی بقایای پسته به‌صورت عملی اجرا شد.

 وی بیان کرد: با توجه به محدودیت‌های استان و کسری حدود 200 هزار تن علوفه موردنیاز دام استان سمنان  استفاده از پس‌مانده‌ها و بقایای کشاورزی در تغذیه دام اجتناب‌ناپذیر است. شاه حسینی گفت : از طرفی با توجه به وجود بیش از 16 هزار هکتار باغ پسته و تولیدات قابل ملاحظه، سالانه حجم قابل توجهی از بقایای پوست و سرشاخه‌های پسته که از حیث کمی و ارزش غذایی برای تغذیه دام حائز اهمیت است قابل جمع‌آوری و تبدیل است. 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان یادآوری کرد: استفاده خام و به شکل تازه این بقایا برای سلامت دام و محصول تولیدی عوارض دارد؛ این محصول فرعی باید در مرحله اول به یکی از روش‌های علمی فراوری شود و سپس دامداران با نظر کارشناسان و لحاظ محدودیت مصرفان در جیره دام استفاده کنند.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.