قدس آنلاین:معاون سلامت و فنی اداره‌کل دامپزشکی خراسان‌شمالی گفت: ۱۱ مرکز برای عرضه و فروش دام موردنیاز نیکوکاران و خیران استان در روز عید قربان ساماندهی شده است.

ساماندهی ۱۱ مرکز در خراسان‌شمالی برای عرضه دام در روز عیدقربان‌

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد،حمید رمضانی اظهار داشت: دام‌های عرضه‌شده در این مراکز توسط دامپزشکی مورد نظارت قرار می‌گیرد و دام‌های سالم با نصب برچسب در این میدان‌ها به مردم عرضه می‌شود.

وی بابیان اینکه فروش دام بیمار به خیران در محل‌های غیرمجاز یکی از دغدغه‌های ما در استان است افزود: به مردم توصیه می‌شود برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مشترک انسان و دام و اطمینان از کشتار دام سالم، دام موردنیاز خود در روز عید قربان را از این میدان‌ها تهیه کنند.

وی خاطرنشان کرد: در بجنورد سه مرکز، در شیروان دو مرکز برای عرضه دام سالم در نظر گرفته‌شده ‌و در هر یک از شهرستان‌های دیگر نیز یک مرکز به این منظور ساماندهی شده است.

رمضانی بابیان اینکه نیمی از بیماری‌های عفونی، میان انسان و دام مشترک است اظهار داشت: در برخی از بیماری‌های مشترک نیز دام تنها نقش واسطه داشته و سبب بیماری انسان می‌شود و برخی از بیماری‌ها نیز پیش از کشتار دام قابل‌مشاهده و تشخیص نیست بنابراین دامپزشکی نظارت‌های قبل، حین و بعد از کشتار دام را در دستور کار قرار داده است که در بازرسی‌ها از مصرف گوشت‌های استحصال‌شده از دام بیمار جلوگیری می‌کند.

وی افزود: فروش گوشت غیربهداشتی استحصال‌شده از دام بیمار نیز یکی از تخلفات احتمالی در روز پس از عید قربان است و به همین لحاظ به واحدهای قصابی اکید توصیه می‌شود به‌هیچ‌عنوان لاشه‌های کشتار شده در عید قربان را خریداری نکنند.

رمضانی گفت: عید قربان سال گذشته کشتار بیش از دو هزار و 200 رأس دام زنده مورد بازرسی قرار گرفت و یک هزار و 324 لاشه ذبح‌شده نیز موردبررسی قرار گرفت که در این بازرسی‌ها 76 لاشه، معادل یک هزار و 500 کیلوگرم گوشت غیربهداشتی و غیرقابل‌مصرف شناسایی شد.

انتهای خبر/.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.