مرکز مطالعات سیاست‌گذاری صنعتی دانشگاه امیرکبیر در نامه‌ای خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: این وزارتخانه با فراهم آوردن بستر لازم برای دادن تضامین لازم به مشتری برای ارتقای کیفیت تولیدات و بهبود خدمات پس از فروش، اعتماد را به بازار بازگرداند.

خودروسازان هزینه های تولید را منتشر کنند/ وزارت صنعت درپی اعتماد از دست رفته
 
 
  •  

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، مرکز مطالعات سیاست‌گذاری صنعتی دانشگاه امیرکبیر در نامه‌ای خطاب به محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت پیرامون رکود در بازار خودرو و درخواست جامعه برای ارتقاء کیفیت  خودروهای داخلی، اعلام کردند.

در ابتدای این نامه آمده است: چند ماهی از رکود شدید در بازار خودرو سپری می‌شود و  کمپین تحریم خودرو نیز بر این رکود دامن زده است. البته بنظر می‌رسد دلیل عمده کاهش فروش خودرو، رکود حاکم بر کشور و کاهش قدرت خرید مردم باشد ولی به کمپین تحریم خرید خودرو داخلی نباید بی‌اعتنا بود و می‌توان به این مسأله به عنوان فرصتی برای خریداران خودرو و حتی خودروسازان نگاه کرد.

این مرکز دانشجویی مطالبه مردم از خودروسازان را قیمت و کیفیت مناسب خودروها، عنوان کرد و گفت: خودروسازان درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به شورای رقابت ارائه کرده‌اند. این رویه به افزایش شکاف اعتماد بین خودروساز و مشتری منجر شده و به نظر می‌رسد ادامه این روند نه به سود اقتصاد ملی و نه به سود مردم است.

در ادامه این نامه برای پایان کمپین نخریدن خودرو و افزایش رضایت مشتری پیشنهاد شده است: وزارت صنعت با اصلاح آیین‌نامه قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو در اولین گام، حداقل مدت زمان گارانتی خودرو را از 2 سال یا 40 هزار کیلومتر به 3 سال یا 60 هزار کیلومتر افزایش دهد.

در بخش دیگر این نامه آمده است: با توجه به قول مدیرعامل ایران‌خودرو مبنی بر این‌که از اسفند 94 هیچ‌کدام از محصولات این شرکت در 10 هزار کیلومتر اول نیازی به مراجعه به نمایندگی پیدا نمی‌کنند، پیشنهاد می‌شود برای اعتمادسازی، این موضوع به آیین‌نامه قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو اضافه شود و اگر در 10 هزار کیلومتر اول، مشکلی در قطعات یا عملکرد خودروهای ساخت داخل پدید آمد، خودروسازان مکلف به تعویض خودرو باشند.

مرکز مطالعات سیاست‌گذاری صنعتی دانشگاه امیرکبیر در نامه خود اظهار داشت: شرکت هیوندایی کره در اوایل حضور خود در بازار آمریکا و به دلیل اینکه برای نفوذ به این بازار مجبور به فروش محصولات با قیمت پایین بود، به کیفیت کم توجه بود و از این جهت تصویر بدی در بازار آمریکا از خود بجا گذاشت. مدیران هیوندایی برای زدودن این تصویر نامناسب از کیفیت محصولات خود، در سال 1998 شروع به فروش خودرو با گارانتی 10ساله یا 160هزار کیلومتری کرده و توجهات را به‌سمت کیفیت تولیدات خود جلب کردند.

این مرکز با توجه به ادعای خودروسازان مبنی بر این‌که قیمت فعلی محصولات باعث ضرردهی آن‌ها می‌شود، پیشنهاد کرد خودروسازان جزئیات هزینه‌های تولید اعم از قیمت مواد اولیه و قطعات، دستمزد کارگران و سایر هزینه‌ها را به تفکیک چند محصول پرفروش خود به شکل عمومی منتشر کنند تا افکار عمومی در این‌باره قضاوت کنند. در این صورت پس از بررسی‌های کارشناسی اگر قیمت‌ها منطقی باشد، انتظار مردم از قیمت‌ها تعدیل شده و در صورتی‌که قیمت‌ها منصفانه نباشد، شورای رقابت به وظیفه‌ی قانونی خود عمل کند.

در پایان این بیانیه آمده است: ادامه این کمپین هم به ضرر مشتری و هم به ضرر اقتصاد ملی است و ضروری است تا وزارت صنعت با ورود عالمانه به این موضوع و فراهم آوردن بستر لازم برای دادن تضامین لازم به مشتری برای ارتقای کیفیت تولیدات و بهبود خدمات پس از فروش، اعتماد را به بازار بازگرداند و این تهدید را به یک فرصت برای توسعه صنعت خودروی ملی تبدیل کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • چیکار داری من کیم IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    چه گارانتی ای یه گریس میمالن لای در میگن بقیه جزو گارانتی محسوب نمیشه.صندلی ماشین شکسته ماشینی که 50کیلومترراه نرفته میگه جزو گارانتی نیست صندلی رو که از بقالی نخریدم.کدام اعتماد کدام گارانتی اگه این گاراتییه بگو 20سال چه فایده ای داره
  • سعید IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    1 0
    نمیدونم خودروسازا بنده خداها چطوری خودرو تولید میکنن که قیمتش گرون تر از قیمت جهانی در میاد!! مثلا قیمت پژو 2008 22000 دلاره که با دلار 3400 تومنی میشه 74 میلیون اما ایرانخودرو قیمت فروش این ماشین رو بالای 90 میلیون اعلام کرده!!! آیا ایرانخودرو دلیل واضحی برای این قیمت گذاری داره؟ حالا خدا میدونه چه قطعاتی با چه کیفیتی میخواد رو ماشینا نصب کنه!!
  • محسن از کاشان IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    من خودرو سازی کار میکنم، سیاست مدیران بالاتر از این حرفهاست، خودرو ها رو به بهانه نبودن قطعه توی پارکینگ ها نگه میدارن، چون اگه وارد بازار بشه با این کاهش تقاضا خود به خود از قیمتش میافته و ارزون میشه
  • مسعود IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    این رومطمءن باشید که قیمتهایی که میدندکاملا غیرواقعی وبی منطق هست آخه ملت که ساده وبی خبرنیستند بالاخره تحقیق میکنندیا یه عده ای به کشورهای عراق یاافغانستان سفرکردندیاچراراه دوربریم افغانیهای مهاجرمقیم کشورمون ازقیمتهای خودروماتوکشورشون باخبرندچرانمیخوایدقبول کنیدکه قیمتهاغیرواقعیند باورکنیداگه تفکیک قیمت هم بکنندیه جوری میخواندهمه روبپیچونندوقیمت غیرواقعی بدند ماشاالله که حامی وپارتی هم کم ندارندخودآقای نعمت زاده یکیشون که به خاطرحمایت ازخودروسازها مردم روحتی ضدانقلاب خطاب کردندیا آقای نعمت بخش خوب آیا به اینها میشه اطمینان کرد؟پس ببینیدمردم حق دارند..
  • معلم IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    1 0
    خرید خودروی صفر ممنوع
  • morteza IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    یک پارس سال خریدیم تا سه هزار کیلومتر چهار بار گیربکس باز شد و تعمیر شددر اخر خسته شدیم ماشینو فروختیم
  • حسین IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    این جماعتی که ما می شناسیم گوششان سنگین تر از حرف هاست. پس زبان رنجه مدار که آنچه البته به جایی نرسد فریاد است.
  • جوادي IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    حتي اگر آناليز توليد را هم ارائه دهند كه تا بحال چند بار اين كار را كرده اند هم نمي توانند بالا بودن قيمت و بي كيفيتي توليدشان را توجيح كنند اصلا شما مي دانيد كه بسياري از قطعات بي كيفيت را خود اين شركت ها از مجاري قانوني و غير قانوني از كشور هايي همچون چين ، وارد كرده و به كارخانه هاي (سوري ) مي سپارند تا در چرخه توليد ايجاد مراحل مختلف تهيه و مونتاژ را عامل اصلي گراني بدانند ؟ در فكر و انديشه و بر زبان توليد كنندگان خود رو در ايران هيچ صداقتي را نمي توان يافت . حالا بفرماييد ايا مي شود به گزارش توليدشان اعتماد كرد ؟