قدس آنلاین: مسئول نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در روز عید سعید قربان ۱۸۲ اکیپ شامل ۸۳ دامپزشک، ۱۸۲ بازرس بهداشتی گوشت و ۳۸ ناظر ذبح شرعی در خراسان رضوی فعال هستند.

۱۸۲ اکیپ ثابت و سیار دامپزشکی خراسان رضوی در روز عید سعید قربان فعال هستند

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام احمد رستمی صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: عید سعید قربان یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان جهان بوده که این مناسبت ارتباط مؤثری با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی دارد و یکی از مأموریت‌های مهم این مجموعه‌ها برقراری امنیت غذایی و سلامت در جامعه به ویژه در بحث پروتین‌ها بوده است.

وی افزود: مهم‌ترین وظیفه در پیگیری‌های کارشناسان فراورده‌های دامی بحث‌های تشخیص بیماری، پیشگیری از شیوع بیماری و مرزهای مشترک و غیرمشترک میان انسان و دام بوده است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه بیشترین ذبح کشور را در روز عید سعید قربان داریم، خاطرنشان کرد: مردم بنا به سفارش ائمه اطهار(ع) در رابطه با این روز عزیز این اعتقاد را دارند و در بحث ذبح و قربانی مشارکت می‌کنند و در این شرایط می‌طلبد که نظارت بیشتر و قوی‌تری از کشتارگاه‌ها توسط مجموعه‌های مرتبط مانند دامپزشکی صورت پذیرد.

رستمی گفت: در همین راستا و در جهت ارائه خدمات مطلوب‌تر در روز عید سعید قربان 182 اکیپ (82 ثابت و 100 سیار) شامل 83 دامپزشک، 182 بازرس بهداشتی گوشت و 38 ناظر ذبح شرعی در خراسان رضوی فعال هستند تا گوشت سالم، بهداشتی و شرعی به مردم تحویل داده شود.

وی بیان کرد: در رابطه ذبح گوشت قربانی در روز عید سعید قربان از مردم درخواست داریم تا ذبح دام‌های خود را به کشتارگاه‌ها بسپارند تا به لحاظ ذبح صحیح، شرعی و بهداشتی اطمینان کامل داشته باشند و از انجام این کار در منازل خودداری کنند.

*کشتار و ذبح دام در روز عید سعید قربان در کلیه کشتارگاه‌های خراسان رضوی به صورت رایگان انجام می‌شود.

 

جعفر عطارباشی‌مقدم رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اظهار داشت: در بحث ذبح دام مردم در روز عید سعید قربان نیازمند فرهنگ‌سازی مناسبی از سوی رسانه‌ها هستیم و در این رابطه از اصحاب رسانه درخواست داریم تا یاری‌گر اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی باشند.

 

وی افزود: در زمینه دام سالم و بهداشتی سطح کشور، خراسان رضوی و به ویژه مشهد مقدس در بحث عرضه فراورده‌های خام دامی خدمات شایسته‌تری را به مردم عرضه می‌کند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه این اداره نظارت کامل را بر فراورده‌های دامی دارد، خاطرنشان کرد: مردم در طول سال از قصابی‌ها خرید گوشت دارند اما در روز عید سعید قربان هدفشان این است که خوشان اقدام به ذبح کنند و بهترین برای این کار کشتارگاه‌هاست و مشهد مقدس در میان سایر شهرهای کشور شلوغ‌ـرین کشتارگاه را در روز عید سعید قربان داشته است.

عطارباشی‌مقدم تصریح کرد: باید تلاشمان کاهش مخاطرات تب کریمه کنگو باشد و آمار فوتی‌های این بیماری را به صفر برسانیم.

وی تأکید کرد: کشتار و ذبح دام در روز عید سعید قربان در کلیه کشتارگاه‌های خراسان رضوی به صورت رایگان انجام می‌شود و از مردم درخواست داریم تا در محل حاضر نشوند، زیرا موجب کندی سرعت خدمات رسانی می‌شود و درخواستمان این است که از طریق تماس تلفنی سفارشات خود را اعلام کنند و درب منزل هم گوشت خود را تحویل بگیرند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته نواقصی را در بحث ذبح دام در روز عید سعید قربان داشتیم، عنوان کرد: امسال با تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته این نواقص برطرف شده و حاکی از آن است که مشکلات سال‌های پیش را شاهد نباشیم.

عطارباشی‌مقدم گفت: همه دام‌ها را آلوده تلقی می‌کنیم و پس از انجام آزمایش‌های لازم و عدم مشاهده بیماری‌ای، تئیید سلامت دام را اعلام می‌کنیم، همچنین از مردم درخواست داریم که خودشان اقدام به ذبح دام نکنند زیرا بیماری‌های مشترک انسان و دام در کمین افراد هستند و حتی فعالان کشتارگاه‌ها هم که اقدام به انجام این کار می‌کنند مجهز به تمامی تجهیزات ایمنی هستند.

وی افزود: در طول 4 سالی که طرح ذبح دام در روز عید سعید قربان انجام می‌شود شاهد 65 درصد کشتار قربانی‌ها در محل کشتارگاه‌ها بودیم و رسانه‌ها در این رابطه نقش چمشگیری در آگاهی مردم داشتند و امیدواریم که این عدد به 100 درصد برسد تا شاهد هیچگونه مشکلی در این زمینه نباشیم.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه سال گذشته در روز عید سعید قربان 10130 کشتار دام سبک و سنگین در خراسان رضوی داشتیم، گفت: از این تعداد کشتار 6609 مورد در داخل کشتارگاه‌ها و 3521 مورد در خارج کشتارگاه‌ها بود، همچنین از مردم درخواست داریم که ذبح دام در کشتارگاه‌ها در تمامی مناسبت‌های سال داشته باشند و تنها این کار معطوف به روز عید سعید قربان نکنند و در تمامی موارد اعم از حجاج، کربلایی، عروس و داماد و غیره این کار را انجام بدهند.

عطارباشی‌مقدم تصریح کرد: در چند روز آینده بازگشت حجاج را از سرزمین وحی داریم و از خانواده‌های آنها می‌خواهیم که جلوی پای حاجی ذبح دام نداشته باشند و اجازه دهند که این کار در کشتارگاه‌ها انجام شود و درب منزل هم گوشت خود تحویل بگیرند.

وی تأکید کرد: مردم ناظر دامپزشکی باشند و اگر در مورد مسئله‌ای ابهام و سؤالی دارند می‌توانند از مسئولان دامپزشکی بپرسند و رفع شبهه شود، همچنین در صورت مشاهده هرگونه تخلفی سریعاً تماس بگیرند و مورد را گزارش کنند تا نیروهای دامپزشکی در کوتاه‌ـرین زمان ممکن در محل حاضر شوند و در صورت اثبات تخلف به شدت با متخلفان برخورد کنند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در رابطه با نحوه ارتباط مردم با این مجموعه هم گفت: مردم می‌توانند با شماره تلفن‌های 31512 و 20-36228114 تماس حاصل نمایند.

*مهم‌ترین هدف هدایت ذبح به کشتارگاه‌ها برقراری امنیت در دو حوز بهداشت و سلامت بوده است

بهروز خسروی‌نیا رئیس شبکه دامپزشکی مشهد اظهار داشت: شعار دامپزشکی از مزرعه تا سفره بوده و سال‌های سال است که دامپزشکی نظارت‌های لازم را در بحث دام و طیور دارد و این نظارت‌ها در تمامی مراحل انجام می‌شود.

وی افزود: در بحث «پیشگری بهتر از درمان» آموزش‌های لازم به تمامی پرسنل و فعالان حوزه دامپزشکی داده شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی مشهد به آمار تخلفات صورت گرفته در بحث عرضه فراورده‌های دامی، گوشت قرمز و تخم‌مرغ اشاره کرد و گفت: در شش ماهه نخست امسال 239 پرونده به دادسرا و 35 پرونده به تعزیرات ارسال شده و 16 محل هم با همکاری مراجع قضائی پلمپ شده است، همچنین مدت مشابه سال گذشته هم 342 پرونده به دادسرا و 99 پرونده به تعزیرات ارسال شده بود، ضمن اینکه 8 مورد هم پلمپ محل را داشتیم و به دنبال برخوردهای تأثیرگذار هستیم تا که شاهد تکرار تخلفات نباشیم.

خسروی‌نیا تصریح کرد: 44 فقره از این پرونده‌های ارسالی منجر به صدور رأی شده و جمعاً 35 سال حبس برای متخلفان آن در نظر گرفته شده است، همچنین جریمه 25 میلیارد و 580 میلیون ریالی هم برای متخلفان 258 پرونده اعمال شده است.

وی تأکید کرد: در 5 ماهه نخست امسال 26 هزار 228 مورد بازدید از مراکز مختلف تولید، توزیع و عرضه فراورده‌های دامی داشتیم که حاصل آن ضبط 612 هزار کیلوگرم فراورده بوده و از این مقدار نیز 40 هزار و 334 کیلوگرم معدوم شده‌اند، همچنین طبق آخرین اخبار رسیده 53 تن فراروده دامی ناسالم و غیربهداشتی هم شهریور ماه امسال معدوم شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی مشهد با بیان اینکه در تمامی کشتارگاه‌ها ناظر ذبح شرعی داریم که زیر نظر نماینده ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی فعالیت می‌کنند، گفت: مهم‌ترین هدف هدایت ذبح به کشتارگاه‌ها برقراری امنیت در دو حوز بهداشت و سلامت بوده و بیش از 400 نوع بیماری مشترک میان انسان و حیوان داریم و در سطح کشور 9 نفر از ابتدای امسال تاکنون براثر بیماری تب کریمه کنگو جان باختند که خوشبختانه در این رابطه آمار فوتی از خراسان رضوی نداریم، هرچند که یک مورد در سال گذشته در شهرستان تایباد داشتیم.

خسروی‌نیا گفت: مردم می‌توانند در صورت داشتن هرگونه سؤال و همچنین مشاهده هرگونه مشکلی با شماره تلفن‌:  37250025  (شبکه دامپزشکی مشهد) تماس حاصل نمایند و مسئولان این مجموعه آماده پاسخگویی به همشهریان عزیز هستند.

*ذبح رایگان دام در روز عید سعید قربان در 3 نقطه شهر مشهد انجام می‌شود

شهرام کرباسی مسئول واحد نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی شبکه دامپزشکی مشهد اظهار داشت: کنترل و نظارت‌های بهداشتی عید سعید قربان برعهده شبکه دامپزشکی بوده و در کلیه کشتارگاه‌ها خدمات رایگان ارائه می‌شود و در این راستا 45 اکیپ (12 ثابت و 33 سیار) شامل 20 دامپزشک، 46 بازرس بهداشتی گوشت و 10 ناظر ذبح شرعی در مشهد فعال هستند.

وی افزود: مؤسسه گوشت صنعتی مشهد (کیلومتر 10 جاده مشهد – فریمان، روستای تپه سلام)، بازار دام سجاد (جاده قدیم مشهد – قوچان، روستای عسکریه) و کشتارگاه آسایشگاه معلولان شهید فیاض‌بخش 3 نقطه شهر مشهد هستند که ذبح رایگان دام را در روز عید سعید قربان انجام می‌دهند.

مسئول واحد نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی شبکه دامپزشکی مشهد با اشاره به خطرات ذبح دام در خارج از کشتارگاه‌ها، خاطرنشان کرد: ذبح در خارج از کشتارگاه منجر به بیماری تب کریمه کنگو و بیماری‌های پوستی و چشمی می‌شود و این بیماری 30 درصد تلفات انسانی دارد.

کرباسی تصریح کرد: سال گذشته 6153 رأس گوسفند در روز عید سعید قربان تحت معاینه قرار گرفت که از این تعداد، 3633 رأس آن در کشتارگاه‌های مشهد ذبح شدند و 325 مورد خدمات رسانی هم در خارج از محل کشتارگاه‌ها داشتیم و در مجموع 3987 مورد ذبح بهداشتی و اسلامی در مشهد داشتیم.

وی تأکید کرد: 24 ساعت زمان نظارت برگوشت از لحظه ذبح تا لحظه تحویل است که در سردخانه‌ای با دمای دو درجه سانتیگراد زیر صفر نگهداری می‌شوند.

مسئول واحد نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی شبکه دامپزشکی مشهد با بیان اینکه همه ساله شاهد رشد 20 تا 30 درصدی مراجعات مردمی هستیم، گفت: بیش از 90 درصد مردم به سمت کشتارگاه‌ها جذب شدند، اما آماری از مواردی که در منازل انجام می‌شود موجود نیست، همچنین مشارکت 93 درصدی خیریه‌ها، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و اوقاف و امور خیریه را هم در این روز داریم تا گوشتی سالم و بهداشتی را در اختیار افراد تحت پوشش مجموعه خود قرار دهند.

*۳۵۰ نفر آماده خدمت رسانی به مردم در روز عید سعید قربان هستند

محسن انصاری مدیر مؤسسه گوشت صنعتی مشهد اظهار داشت: از 2 ماه قبل ستاد اجرایی فعالیت‌های ذبح دام روز عید سعید قربان فعالیت خود را آغاز کرد و مشکلات سال گذشته شناسایی شد تا که در امسال شاهد تکرار آنها نباشیم.

وی افزود: از 20 روز پیش دام‌ها را در کشتارگاه‌ها نگهداری کردیم و سلامت آنها کنترل شده و گوسفندان به دو دسته بالای 50 کیلو و زیر 50 کیلو در میان مردم عرضه می‌شود.

مدیر مؤسسه گوشت صنعتی مشهد با اشاره به زمان فعالیت کشتارگاه در روز عید سعید قربان، خاطرنشان کرد: از ساعت 4:30 تا 14 روز پنجشنبه دوم مهر ماه  آماده میزبانی و ارائه خدمات هستیم که در صورت ادامه مراجعه مردم این زمان تمدید می‌شود تا پاسخگوی تمامی مراجعه‌کنندگان باشیم و در این رابطه دو ایستگاه پذیرایی جهت انتخاب دام و تحویل گوشت در نظر گرفته شده است.

انصاری تصریح کرد: 350 نفر آماده خدمت رسانی به مردم در روز عید سعید قربان هستند، در جهت قطع ارتباط مردم با دام تمهیداتی صورت گرفته هرچند که برخی از همشهریان بازهم اسرار به حضور در محل ذبح دام را دارند و ماسک و کفش بهداشتی در اختیار این گروه قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد: بره‌های سالم و بدون مشکل در اختیار مردم قرار می‌گیرد و 99 درصد این بره‌ها نر هستند.

مدیر مؤسسه گوشت صنعتی مشهد به زمان تحویل گوشت به مردم اشاره کرد و گفت: کار ذبح دام از لحظه خرید دام تا لحظه تحویل گوشت در 4 مرحله انجام می‌شود و حداکثر ظرف مدت 3 ساعت گوشت دام ذبح شده به مردم تحویل داده می‌شود.

انصاری بیان کرد: 15 درصد افزایش نیرو، دو برابر شدن فضای پارکینگ و فعال کردن باسکول‌های دیجیتال را نسبت به سال گذشته داشتیم و در بازدیدی که از سوی استاندار خراسان رضوی صورت گرفت، رشیدیان نسبت به فروش تلفنی گوشت توصیه کرد.

وی عنوان کرد: در سال 1385 که نخستین سال فعالیت این مجموعه بود 299 گوسفند ذبح شد و این عدد در سال گذشته به 3048 گوسفند ذبح شده رسید.

مدیر مؤسسه گوشت صنعتی مشهد گفت: در این روز جگر، سیرابی و کله پاچه بسته‌بندی شده هم با قیمت مصوب در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

*سیدمحمد شخص‌امام‌پور

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.