قدس آنلاین: رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی در نظارت و رعایت بهداشت ذبح دام در کشتارگاه ها در کشور پیشتاز است که این موضوع نتیجه همکاری اهالی رسانه و سایر ارگان های مرتبط است.

اعلام سه نقطه کشتارگاه مجاز برای ذبح دام عید قربان در مشهد

به گزارش قدس آنلاین، دکتر جعفر عطارباشی ظهر امروز در نشست خبری پیرامون اجرای طرح ترویج ذبح بهداشتی همزمان با عید قربان در خراسان رضوی در شبکه دامپزشکی مشهد افزود: پرسنل دامپزشکی را می توان سربازان گمنام بهداشت عمومی و سلامت جامعه عنوان کرد زیرا آنها در طول سال بویژه عید قربان نظارت و کنترل دقیقی در مراحل تولید تا مصرف فرآورده های پروتئینی دارند.

او با اشاره به اینکه سازمان های فعال در خراسان رضوی بواسطه میزبانی از زائرین مسوولیت مهمی در ارائه خدمات مختلف دارند تصریح کرد:خوشبختانه این استان بواسطه برنامه ریزی و اقدامات مشخص برای هدایت دام های قربانی به کشتارگاه ها و ذبح آن همزمان با عید قربان، به کاهش تلفات ناشی از بیماری های کشنده مشترک میان انسان و حیوان مبادرت ورزیده است.

این مقام مسوول تاکید کرد: با توجه به اینکه حدود 400 بیماری مشترک میان انسان و دام وجود دارد که در هنگام ذبح دام در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به انسان منتقل می شود لذا طرح ترویج ذبح بهداشتی دام در روز عید قربان در طول چهار سال اخیر  در مشهد و دیگر شهرستانهای استان خراسان رضوی آغاز شده است.

دکتر عطارباشی با ابراز خرسندی از موفقیت این طرح در خراسان رضوی که بواسطه همکاری همه دستگاه های اجرایی حاصل شده بیان کرد: دستگاه هایی از جمله شهرداری، علوم پزشکی، تعزیرات، محیط زیست و قضایی در این راستا همکاری های خوبی را انجام داده اند به عنوان مثال متخلفان توسط دستگاه قضایی مورد بررسی قرار می گیرند.

به گفته رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، سال گذشته در خراسان رضوی، 10 هزار و 975 راس دام سبک و 778 دام سنگین در کشتارگاه های مجاز این استان همزمان با عید قربان ذبح شدند به طوری که 66 درصد آن در کشتارگاه های مجاز انجام گرفت.

او همچنین از شهروندان خواست تا به عنوان ناظر افتخاری اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در صورت مشاهده هر گونه تخلف موضوع را با شماره 31512 اطلاع دهند تا تیم های نظارتی سریعا خود را به محل رسانده و تخلفات را پیگیری کنند.

البته این مقام مسوول با تاکید بر اینکه ازدحام زیاد ناشی از حضور مستقیم مردم در کشتارگاه ها باعث ایجاد نواقصی در ارائه خدمات به مردم می شود اظهار کرد: شهروندان می توانند از طریق تماس با شماره های 38801393  و 38466585 سفارش خود را رایگان و بهداشتی همراه با سی دی انجام مراحل ذبح دام در درب منزل دریافت کنند.

اعلام سه نقطه کشتارگاه مجاز برای ذبح دام عید قربان در مشهد  

همچنین رئیس واحد بازرسی و نظارت بهداشتی شبکه دامپزشکی مشهد، خطر انتقال تب کریمه کنگو که در هنگام ذبح دام بدون داشتن تجهیزات منتقل می شود را به شدت هشدار داد و گفت: این بیماری در نتیجه انتقال انگل ها از خون گرم و احشاء دام به انسان منتقل می شود لذا به شدت توصیه می کنیم مردم برای ذبح دام خود از طریق کشتارگاه ها اقدام کنند.

دکتر شهرام کرباسی به سه کشتارگاه مجاز در اطراف مشهد اشاره و بیان کرد:  بازار دام سجاد واقع در روستای عسگریه، بازار دام موقت جنب آسایشگاه شهید فیاض بخش مشهد و بازار دام در روستای تپه سلام با مشاکت شهرداری مشهد به مردم امکان ذبح سالم و بهداشتی را می دهد.

او از فعالیت، 82 اکیپ ثابت، 100 تیم بازرسی سیال، بالغ بر 83 پزشک و کارشناس بهداشتی، 38 ناظر شرعی و بیش از 182 بازرس بهداشتی گوشت همزمان با عید قربان در خراسان رضوی خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال گذشته 325 نفر از شهروندان از طریق تماس تلفنی سفارش دادند که امیدواریم در سال جاری این میزان افزایش پیدا کند.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه  در سال جاری دو هزار راس از دو ماه پیش از عید قربان در مراکز مربوطه نگهداری شدند و مورد بررسی و نظارت سلامت قرار گرفته اند تاکید کرد: بسته های لوازم و تجهیزات بهداشتی برای آن دسته از شهروندانی که مایل به حضور در بخش نگهداری دام هستند در نظر گرفته شده و قیمت گذاری دام ها نیز از طریق کارشناسان صنعت و معدن تعیین شده است.

او با اشاره به اینکه ذبح دام رایگان انجام می شود بیان کرد: 99 درصد دام ها بره نر هستند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.