اخبار استانها - ایرنا - مسلمانان بعد از قربانی کردن هوای نفسانی و ذبح نفس اماره و رهایی یافتن از وابستگی های دنیوی با شرکت در نماز عید قربان وحدت ، یکپارچکی و همدلی خود را به رخ دشمنان می کشند.

نماز عید قربان؛ تبلور وحدت و یکپارچکی مسلمانان

مسلمانان با شرکت در گردهمایی بزرگ نماز عید قربان که نمونه ای بارز از وحدت و یکدلی و یکرنگی آنان است لرزه بر تن دشمنان جهان اسلام می اندازد و با اتحاد و همدلی مانع زیاده خواهی دشمنان می شوند.
به گزارش خبرنگاران ایرنا از استانهای مختلف کشور نماز عید سعید قربان با حضور باشکوه مردم ایران اسلامی در سراسر کشور اقامه شد.

** سمنان
امام جمعه موقت سمنان گفت: ملت های مسلمان در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری نیازمند اتحاد و بیداری در برابر دشمنان اسلام هستند.
حجت الاسلام محمدباقر عبدوس روز پنجشنبه در خطبه های نماز عید قربان در مصلای نماز سمنان ضمن تبریک این عید سعید به مسلمانان، افزود: کشورهای مسلمان منطقه اکنون در شرایط خاصی به سر می برند و با مسایل مختلفی دست به گریبان هستند.
وی با اشاره به همدستی عربستان سعودی با صهیونیسم، آمریکا و برخی کشورهای عربی منطقه در جنایتهای یمن، خاطرنشان کرد: امروز در یمن جنایتهای وحشیانه ای رخ می دهد، ولی مردم یمن با توکل به خدا، تا پیروزی کامل در برابر این ظلم ایستادگی می کنند.
نماز عید سعید قربان در 18 نقطه از استان سمنان با حضور باشکوه مردم این استان، اقامه شد.ک/2


** بوشهر
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: عبودیت، بندگی خدا، ایثار در راه معبود و گذشت از علایق فردی از ویژگیهای عید قربان است.
آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری روز پنجشنبه در خطبه های نماز عید سعید قربان افزود: همه مسلمانان باید از حضرت ابراهیم که برای رضای خدا از فرزند خود اسماعیل گذشت درس بندگی و ایثار بگیرند.
وی با تاکید بر ضرورت انجام واجبات، ترک محرمات و بندگی خدا یادآور شد: دهه امامت و ولایت بیانگر کمال، ولایت مداری و الگو گیری از امیرالمومنین (ع) است.
امام جمعه بوشهر گفت: دولت عربستان متناسب با هزینه ایی که حاجیان انجام می دهند باید خدمات مناسبی به آنها ارایه دهد.

** اراک
امام جمعه موقت اراک گفت: پیام رهبر معظم انقلاب به کنگره عظیم حج باید در همه امور مورد توجه قرار گیرد.
حجت الاسلام سید علی حسینی پور در خطبه های نماز عید سعید قربان در مصلی بیت المقدس اراک افزود: رهبر معظم انقلاب در پیام برائت از مشرکان اصول بسیار مهمی را بیان فرمودند که این اصول باید در زندگی فردی، اجتماعی، مجموع مملکت، دنیای اسلام و عالم امروز مورد توجه قرار گیرد.
وی بیان کرد: مردم باید بدانند برای اینکه در هر امری راه را به بیراه نروند باید پشت سر رهبر معظم انقلاب حرکت کنند و توجه به این مهم یک تکلیف است.
امام جمعه موقت اراک در بخش دیگری از خطبه اظهار کرد: با تقوا انسان از هر نوع غفلتی در امان خواهد بود و هر کس در هر پست و مقامی که قرار دارد باید در زمینه این امر تلاش کند.
وی اظهار کرد: آن چیزی که تا امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را سر پا نگه داشته ایمان، تقوا، توکل و میدان داری همه مدیران در زیر چتر ولایت فقیه است.
حجت الاسلام حسینی پور در خصوص اعمال روز عید سعید قربان نیز گفت: این روز یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان جهان است که از اهمیت ویژه ای برخوردار است و غسل کردن، خواندن زیارت امام حسین (ع)، برپایی نماز عید سعید قربان و قربانی کردن بخشی از اعمال این روز است.
نماز باشکوه عید سعید قربان در نقاط مختلف استان مرکزی اقامه شد.ک/2

** کرمان
امام جمعه موقت کرمان در خطبه های پس از اقامه نماز عید قربان ضمن تبریک این عید گفت: عید قربان یادآور یک امتحان سخت الهی بوسیله یک پیغمبر اولوالعزم و مقرب درگاه خدا بود و حضرت ابراهیم (ع) از این امتحان سربلند بیرون آمد.
حجت الاسلام محمد صباحی افزود: این امتحان الهی نشان داد همه باید مطیع امر پروردگار باشیم و هیچ دستوری سخت تر از این نیست که انسان فرزندش را ذبح کند.
وی بیان کرد: خداوند آمادگی ابراهیم (ع) برای این اقدام را می خواست و آن حضرت نیز از سخت ترین، بزرگ ترین و مهمترین امتحان سربلند بیرون آمد.
وی با اشاره به اینکه در تاریج انبیاء شاید امتحانی سخت تر از این واقعه نباشد ادامه داد: اما با ظهور اسلام و پیش آمدن واقعه عاشورا، دیگر امتحان حضرت ابراهیم (ع) در برابر اتفاقاتی که در کربلا رخ داد، رنگ باخت.
امام جمعه موقت کرمان اظهار کرد: یکی از ویژگی های کربلا این بود که یاران امام حسین (ع) می دانستند راهی غیر از شهادت ندارند و اصحاب، فرزندان و بهترین یاران ابا عبدالله در واقعه عاشورا به شهادت رسیدند.
وی با تاکید بر اینکه پس از عاشورا نیز پیروان آن امام همام این راه را ادامه دادند گفت: در هفته دفاع مقدس باید از پدران و مادران شهدا یاد کنیم که با دست خود فرزندانشان را به جبهه های جنگ علیه باطل فرستادند و از دشوارترین امتحان سرافراز بیرون آمدند.

** ایلام
امام جمعه موقت ایلام گفت: قربانی کردن اسماعیل درون، یعنی همان تعلقات دنیوی، راه رستگاری و رسیدن به قرب الهی است.
حجت الاسلام شمس اله سراج روز پنجشنبه در خطبه های نماز عید قربان در مسجد جامع شهر ایلام افزود: هر انسانی که به خدا نزدیک شود ابراهیم است و در مسیر رسیدن به قرب الهی اسماعیلی دارد که باید آن را قربانی کند.
وی ادامه داد: اسماعیل درون تمام تعلقات دنیوی اعم از مال و دارایی، پست و مقام، هوای نفسانی و همسر و فرزند است که باید بین خدا و این تعلقات یکی را انتخاب کنیم تا بتوانیم به مقام ابراهیمی و قرب الی الله برسیم.

**بیرجند
قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: عید سعید قربان، عید بندگی خدا، توحید، معنویت و تقوای حقیقی است.
حجت الاسلام والمسلیمن دکتر علی رضایی بیرجندی روز پنجشنبه در خطبه های نماز عید سعید قربان در مصلی المهدی(عج) بیرجند افزود: قربان ، عید ایثار و اخلاص مسلمانان نیز است، خوشا به حال کسانی که نسبت به هم نوع خود ایثار می کند.
وی اضافه کرد: قربانی کردن در روز عید قربان عمل مستحبی است که باید در آن ایثار و رضایت الهی باشد و اگر حیوانی را قربانی می کند برای رضای الهی باشد.
وی تاکید کرد: نظام الهی بر زیبایی و خیر بنا نهاده شده است باید تلاش کرد که روح و جسم سالم و ملکوتی داشته باشیم زیرا انسان سالم رشد می کند و به کمال می رسد.
همزمان با دهم ذیحجه نماز عید سعید قربان با حضور قشرهای مختلف مردم در شهرستان های بیرجند، خوسف، نهبندان، زیرکوه، قاین، فردوس، طبس، درمیان ، بشرویه، سربیشه و سرایان اقامه استان خراسان جنوبی اقامه شد.ک2

** مشهد
امام جمعه مشهد گفت: عید سعید قربان عید لقاء الله است و این لقاء الله با مقابله با دشمنان خدا و جدایی از آنها محقق می شود.
آیت الله سید احمد علم الهدی روز پنج شنبه در خطبه های نماز عید سعید قربان مشهد در حرم مطهر امام رضا (ع) افزود: قربانی کردن در روز عید قربان یک نمادی است که همه خواسته های دل و دنیا را مانند این قربانی در راه رضای خداوند سر بریدیم.
نماز عید سعید قربان همزمان با سایر نقاط کشور و کشورهای اسلامی در شهرهای مختلف استان خراسان رضوی اقامه شد.
زائران و مجاوران حرم مطهر امام رضا (ع) نماز عید سعید قربان را با شکوه و معنویت خاصی در صحن ها و رواقهای حرم مطهر اقامه کردند.ک/2

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.