امام جمعه مشهد با اشاره به فاجعه پیش آمده در منا گفت: کشتار مسلمانان در منا از قبل برنامه ریزی شده و مقصر اصلی آن پسر پادشاه عربستان به دلیل حرکت در خلاف جهت زائران بود.

پسر پادشاه عربستان عامل فاجعه منا است/ جنایت در مکه سابقه دارد

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید احمد علم الهدی ظهر جمعه در خطبه‌های عبادی و سیاسی نماز جمعه که در حرم مطهر برگزار گفت: بی‌کفایتی شیطانی و نابکارانه آل سعود عید قربان امت اسلام را به عزا تبدیل کرد و باید گفت این بی‌کفایتی برنامه‌ریزی‌شده بود.

امام‌جمعه مشهد افزود: محافظان خودروی محمد بن سلمان عاملان اصلی بروز فاجعه روز گذشته بودند.

وی اضافه کرد: روزنامه‌های عربی اعلام کردند، محافظان خودروی محمد بن سلمان با حضور بیش از ۲۰۰ نیروی ارتشی و ۱۵۰ نیروی پلیس علت پیش آمدن چنین حادثه‌ای شده است زیرا این کاروان برخلاف جهت مردم در حال حرکت بود و وقتی جمعیت با آنان مواجه شدند راه خود را عوض کرده و به خیابانی که عده‌ای دیگر در حال عزیمت به سمت جمرات بودند تغییر مسیر دادند و باعث ازدحام جمعیت و خفگی هزاران نفر شد.

آیت‌الله علم الهدی ابراز داشت: این اتفاق در قرون‌وسطی نیز بی‌نظیر است و در آن زمان‌ها بوده است که پادشاهان در مسیر حرکت خود مردم را قربانی می‌کردند.

وی بیان کرد این در حالی است که عربستان سعی می‌کند مقصر جعلی برای این حادثه بسازد.

جنایت در مکه سابقه دارد

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: عناصری که این فاجعه را به بار آوردند از مدت‌ها قبل توسط استکبار جهانی انتخاب‌شده و آن روزی که خاندان منحوس آل سعود حکومت عربستان را در دست گرفتند هدفی جز براندازی اسلامی نداشتند.

وی با اشاره به سابقه جنایت در مکه اذعان کرد: بی‌کفایتی آل سعود تنها امسال ظاهر نشد بلکه در سال ۱۳۵۴ نیز چهار هزار نفر در آتش‌سوزی منا کشته شدند که بنده این صحنه را از نزدیک دیدم، همچنین در سال ۱۹۹۲ براثر ازدحام در پل جمرات، ۲۷۰ زائر به پایین پرتاب شدند.

وی اضافه کرد: در سال ۲۰۰۴ در رمی جمرات ۲۴۴ نفر به شهادت رسیدند، در سال ۱۳۸۴ در ورودی شرقی جمرات، ۳۴۵ نفر براثر ازدحام کشته شدند، در سال ۲۰۰۶ براثر فروریختن یک ساختمان هتل ۸ طبقه چندین تن، در سال ۱۹۹۷ و در آتش‌سوزی ۳۴۰ نفر به شهادت رسیدند.

بسیاری از کشته‌شدگان حادثه منا به دلیل عدم رسیدگی جان دادند

 خطیب جمعه مشهد اذعان کرد: حادثه سقوط جرثقیل اهمال دولت و مسئولان سعودی بوده است، این جرثقیل مربوط به شرکتی متعلق به پسر پادشاه عربستان  و این جنایت اثر مستقیم این حکومت ناکار  و کشتار عمدی حجاج بوده است.

امام‌جمعه مشهد بابیان اینکه عربستان اجازه امدادرسانی کادر پزشکی ایران را به حاجیان ایرانی نداده است، افزود: گروه امدادی حج با اعزام تیم پزشکی خواستار کمک به زائران امدادی شدند اما آنان چنین اجازه ای را ندادند، این در حالی بود که اگر این امدادرسانی انجام می‌شد عده زیادی از هم‌وطنانمان جان خود را از دست نمی‌دادند.

امام‌جمعه مشهد گفت: درحالی‌که ما در عزای صد عزیز خودمان  به خاک نشستیم، ملک سلمان از پشت شیشه قصرش شاهد ماجرا بوده و دستور گردن زدن چند تن از عوامل این حادثه را داده که اگر بنا بر قصاص باشد باید ابتدا پسر خودش را گردن بزند زیرا وی باعث پیش آمدن چنین حادثه‌ای شده است.

عربستان دیروز در چندین نقاط دست به مسلمان کشی زده بود

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: در همان روزی که مسلمانان در منا در حال کشته شدن بودند، عناصر عربستانی در صنعا مردم را به خاک و خون کشیده و جنگنده‌های آنان مردم یمن را بمباران می‌کردند.

وی همچنین به محاصره چهار شهر شیعه‌نشین سوریه توسط داعش اشاره داشت و بابیان اینکه این شهرها در حال سقوط هستند گفت: عناصر عربستانی عضو داعش این شهرها را محاصره و زن و کودکان را به خاک و خون کشیدند.

خطر نفوذ آمریکا را باید جدی گرفت

آیت‌الله علم الهدی ریشه تمام این مشکلات را نفوذ آمریکا در عربستان دانست و گفت: به همین دلیل است که رهبری نسبت به نفوذ فرهنگی، سیاسی و نظامی آمریکا به مسئولان و مردم هشدار می‌دهند.

علم الهدی بیان کرد: عده‌ای می‌گویند منتظر هستیم ببینیم بعد از برجام رابطه جهان با ما چه خواهد شد، آیا آمریکا تمام جهان است؟

 وی ادامه داد: رهبری بارها فرمودند آمریکا یک گرگ درنده بشر است که برای تثبیت درندگی انواع و اقسام جنایت‌های بی‌سابقه در تاریخ را انجام می‌دهد.

مسئولان و مردم عزای عمومی را محترم بشمارند

امام‌جمعه مشهد عنوان داشت: در سازمان ملل رئیس حقوق بشر را یک فرد عربستانی انتخاب کردند، آیا این نظام جنایتکار می‌تواند حافظ حقوق بشر باشد؟ این‌ها نشان می‌دهد که حقوق بشر، سازمان ملل و دستگاه‌های این‌چنین یک افسانه و کاملاً بیخود است.

آیت‌الله علم الهدی همچنین به پیام رهبری نیز اشاره کرد و گفت: اعلام عزای عمومی توسط رهبری بااینکه دولت عزای عمومی اعلام کند تفاوت دارد، وقتی ایشان عزای عمومی اعلام می‌کنند یعنی حضرت بقیه‌الله نیز عزادار است، این عزای عمومی را محترم بشمارید و مدیریت‌های شهری شهرها را سیاه‌پوش کنند.

آتش فروزان، عذاب‌های آماده‌شده برای کافران

امام‌جمعه مشهد در بخشی از سخنانش ضمن ادامه تفسیر سوره انسان افزود: خداوند برای افرادی که در برابر الگوی معرفی‌شده در قرآن قرار می‌گیرند سه نوع عذاب را پیش‌بینی کرده است که زنجیرها و غل ها و آتش فروزان نمونه آن‌هاست.

وی با طرح این پرسش که چرا در بین تمام عذاب‌های موجود در جهنم خداوند این سه عذاب را مشخص کرده است، ادامه داد: زیرا باید بین گناه و عذاب سنخیت وجود داشته باشد، فردی که ضد الگوی معرفی‌شده در قرآن قرار می‌گیرد، قدرت و ثروت به دست و پای او قفل می‌زنند.

امام‌جمعه مشهد افزود: گرایش‌های به قدرت و ثروت مانند غل و زنجیری است که به دست و پای فرد کشیده می‌شود و نخواهد توانست به بندگی خداوند فکر کند زیرا آرمان او به‌جای خداوند و بندگی او تبدیل به ثروت و قدرت شده است، به همین دلیل خداوند زنجیر و غل را برای وی آماده کرده است.

برخی گناهان دامن تمام افراد جامعه را می‌گیرد

آیت‌الله علم الهدی گفت: فرق بین آتش بی شعله و شعله دار این است که اگر جسمی بخواهد در آتش بی شعله قرار بگیرید باید دقیقا در کانون آتش قرار بگیرد اما آتش شعله دار باعث می‌شود که جسم را در فرسنگ‌ها دورتر نیز بسوزاند.

امام‌جمعه مشهد گفت: خداوند می‌فرماید گناهانی که افراد ضد الگوی قرآنی انجام می‌دهند مانند آتشی شعله دار است که زبانه‌های آن تا چندین فرسنگ دورتر را خواهد سوزاند، به همین دلیل پروردگار آتش شعله دار را برای این گروه در نظر گرفته است.

آیت‌الله علم الهدی افزود: برخی از گناهان حتی بعد از مرگ انسان نیز از بین نمی‌رود، هرچند کانون آتش با مرگ انسان از بین می‌رود اما زبانه‌های آن گناه کماکان در حال آسیب رساندن به جامعه و نسل جوان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: همواره باید از پروردگار درخواست داشت تا ما را از الگوی معرفی‌شده در سوره انسان که همان حضرت علی(ع) است جدا نکند زیرا چنین انسانی به فردی تبدیل می‌شود که زبانه‌های آتش او دامن‌گیر هم خودش و هم دیگران می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جوادي IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    خدا لعنت كند همه آل سعود را كه در اعمال حج هم تبعيض را وارد كرده اند . اين ها كدام كارشان پيروي از سنت رسول خداست ؟ به دروغ خودشان را اهل سنت مي دانند . پيامبر اسلام كي براي زيارت حج از مردم جدا شد و تشريفات ويژه اي را به خود اختصاص داد؟ اجداد همين ملعون ها دور خانه خدا پيامبر را آزار دادند اما پيامبر هرگز براي خود امكاناتي جداي از سايرين نخواست . خدا لعنت كند بدعت گذاران آل سعود را .