قدس انلاین : معادلاتی متفاوتی درباره جنگ خانمان سوز سوریه درحال شکل‌گیری است. جامعه جهانی با بزرگ‌ترین امنیت تهدیدی غیرقابل محار با نام تروریست‌های تکفیری داعش مواجه است. سرویس‌های اطلاعاتی غربی هرلحظه چشم انتظار یک عملیات تروریستی هستند؛ کابوس داعش،القاعده را به یک خواب ناخوشایند تبدیل کرده‌است.

دمشق محور مذاکرات قدرتهای جهانی و ایران درنیویورک/ محور روسیه ، ایران،سوریه وعراق علیه داعش غرب را وادار به همراهی کرد/ طرح جدید مخالفان برای حضور اسد درجبهه علیه داعش

در میان اضطراب امنیتی جامعه جهانی ، کشورهای اروپایی که این روزها با سیل پناهجویان فراری از مرگ دست به گریبان شده است تازه عمق فاجعه انسانی سوریه را مزه می کنند. بزرگ‌ترین بحران انسانی پس از جنگ جهانی دوم اتحادیه اروپا را به نقطه‌ای رسانده است که باید به هر قیمتی جنگ سوریه پایان پذیرد.

استیصال قاره سبز ، آمریکا را به عنوان متحد استراتژیک اروپا نیز تحت فشار قرار داده است. واشنگتن ناچار است استراتژی‌های خود را در قبال جنگ داخلی سوریه تغییر دهد.

آمریکایی ها که با لجاجت خواهان عزل بشاراسد به عنوان رئیس‌جمهوری قانونی سوریه در دمشق هستند تا کنون برنامه‌های متنوعی همچون حمایت از معارضین سوری را دنبال کرده‌اند. شکی نیست که رویکرد تسامح ایالات متحده در قبال داعش که از کانال شاهزاده‌های تکفیری سعودی دنبال می شد در شکل‌گیری فاجعه انسانی سوریه دخیل بوده‌است.

آمریکا پس از شکل‌گیری منسجم سیستم داعش اقداماتی را دنبال کرد اما راه به جایی نبرد.طبق برنامه‌های تعیین شده قرار بود آموزش نظامی این گروه‌ها، نخست در خاک اردن باشد و سپس در ترکیه، قطر و عربستان سعودی ادامه یابد. هدف وزارت دفاع آمریکا از این اقدام تشکیل یک نیروی توانمند پنج‌هزار نفره از مخالفان جریان تروریستی داعش بود.برای اجرایی کردن این هدف، دولت آمریکا بودجه‌ای ۵۰۰ میلیون دلاری تصویب کرد. نتیجه تاکنونی این اقدام اما پایان دوره‌های تنها ۵۴ نفر از دوره‌های آموزش نظامی پنتاگون بوده است. علاوه همه موارد گفته شده ، حملات ائتلاف به اصطلاح ضد داعش نیز تاکنون نتیجه مشخصی در پی نداشته است.

آمریکایی ها که به شدت نگران کشورگشایی و لشگرکشی داعش به سمت اروپا هستند تا کنون از درگیری مستقیم با نیروهای دولتی سوریه طفره رفته‌اند. این رویکرد نشان می‌دهد که واشنگتن علی رغم سماجت علیه بشاراسد مقداری از واقعیات میدانی سوریه را درک می‌کند.  در میان معادلات متناقض ، روسیه کرملین را از اوکراین به سوریه اعزام کرده‌است.

ابعاد خوف انگیز جنگ خانمان سوز سوریه موجب شده است که کانال‌های دیپلماتیک به شکل علنی و سرّی مکاتباتی را برای بررسی موضوع در جهت پایان تهدید داعش و سیل پناهجویان در جریان گردهمایی سران کشورهای جهان در نشست عمومی سازمان ملل متحد ، شده است.

ولادیمیرپوتین در نظر دارد که جنگ داخلی سوریه را با گردهم آوردن کشورهای جهان و تلاش برای همکاری بین‌المللی متوقف کند. کرملین اعلام کرده است که در جبهه دیپلماتیک در این باره به شدت کار می‌کند، مذاکرات محرمانه‌ انجام می‌دهد و به دنبال توافق با جبهه‌های درگیر است.

روسیه در روزهایی که اروپا از ترس داعش و بحران انسانی پناهجویان به خود می‌پیچد ، وارد مهلکه سوریه شده است. رویترز به نقل از ارزیابی های آمریکا مدعی شده است که روسیه حدود 200 سرباز پیاده نظام نیروی زمینی خود را به همراه چند دستگاه تانک ، توپخانه و دیگر تجهیزات در سوریه مستقر کرده است.

همچنین هفته گذشته روسیه هواپیماهای پهن پیکر کمک‌های بشردوستانه و مقداری کمک‌های تسلیحاتی به فرودگاه لاذقیه ارسال کرده است.

روز گذشته در خبرها آمده بود که ارتش سوریه استفاده از سلاح‌های هوایی و زمینی جدید را آغاز کرده است. نشانه ای احتمالی از قدرت جدید اسد ، حملات هوایی سنگین ارتش سوریه علیه ستیزه جویان داعش در شهر رقه است که یک پایگاه عملیاتی مهم برای داعش در سوریه به شمار می رود و ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا نیز اغلب آنجا را هدف قرار می دهد.گروه دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد در این حملات دست‌کم 18 تروریست تکفیری کشته شدند.

***تسلیحات روسی برای ارتش سوری

«ولید معلم» وزیر امور خارجه سوریه اعلام کرد، روسیه تامین تسلیحات و مهمات برای ارتش سوریه را افزایش داده است اما به جزئیات در این زمینه اشاره نکرد.

وی در مصاحبه با تلویزیون دولتی سوریه افزود دولت آماده است جلوتر برود و از نیروهای روس درخواست کند در صورت نیاز در کنار نیروهای سوری بجنگند. معلم با این حال تاکید کرد چنین سربازانی در حال حاضر در سوریه نیستند.

معلم تصریح کرد روس ها پیش از دیگران این مسئله را درک کرده اند که مقابله با تروریسم در سوریه مستلزم عملیات پیش‌دستانه برای دفاع از خود است و بر این اساس آنها به روند تامین تسلیحات و مهمات برای ارتش سوریه سرعت بخشیده اند.

خبرگزاری روسی تاس اظهارات دیمتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهوری این کشور را منتشر کرد که گفته است «روسیه درخواست دولت سوریه برای اعزام نفرات نظامی را بررسی خواهد کرد هر چند سخن گفتن در مورد وضعیت‌های فرضی دشوار است.»

 آقای پسکوف در پاسخ به این سئوال که آیا روسیه با شرکت در عملیات نظامی در کنار ارتش سوریه موافقت خواهد کرد، گفت: «به فرض اینکه درخواستی در این زمینه دریافت شود، در چارچوب تماس‌های دوجانبه و گفتگوهای دوجانبه، البته مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.»

دولت روسیه اعلام کرد هدف از حمایت نظامی مسکو از دمشق جنگ علیه تروریسم ، محافظت از دولت سوریه و جلوگیری از بروز یک فاجعه در منطقه است.کرملین در عین حال اعلام کرده است که در صورت نیاز نیروی زمینی به جنگ با تروریست‌های تکفیری اعزام خواهد کرد.

حضور مستقیم ارتش روسیه و حملات هوایی کرملین نگرانی هایی درباره تداخل عملیاتی با ائتلاف آمریکا ایجاد کرده است. کاخ سفید در ابتدا به شدت با حضور روسیه مخالفت کرد.  «جان کری» ، وزیرخارجه آمریکا در چرخشی محسوس گفت: « روس ها پیشنهاد دادند گفتگو در سطح مقامات نظامی داشته باشیم تا درباره اینکه با توجه به مخاطرات احتمالی دقیقا چه کاری باید برای جلوگیری از درگیر شدن نیروهای آمریکایی و روس انجام داد مذاکره کنیم.»

شامگاه جمعه وزرای دفاع آمریکا و روسیه پس از مدتی طولانی در رابطه با سوریه با یکدیگر به صورت تلفنی مذاکره کردند اما مفاد آن تا کنون فاش نشده است.

***چهار جبهه علیه داعش

گفته می‌شود که بر اساس طرح پوتین مبارزه علیه نیروهای داعش توسط چهار جبهه انجام می‌گیرد: ارتش ملی بشار اسد، ارتش عراق، کردها و نیروی متشکل از نیروهای ضد داعش که شامل مخالفان سوری نیز می‌شود. مسکو نمی‌خواهد سوریه به بحران غیر قابل کنترل مانند لیبی تبدیل شود. بر همین اساس معتقد است که باید در این راه نقش کلیدی به ارتش ملی سوریه به عنوان اصلی‌ترین نیروی مبارز داده شود.

پوتین می‌خواهد با سازمان ملل همکاری کند تا بتواند بستری را برای انجام مذاکرات فراهم کند که صدای حضور تمام بازیگران دخیل در بحران سوریه شنیده شود. به زودی پوتین در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرده و به موضوع سوریه اشاره خواهد کرد.

پوتین به خوبی دریافته است که برای اینکه طرحش با موفقیت اجرا شود باید منافع همه گروههای دخیل را لحاظ کرده و بدان احترام بگذارد.

در خلال مذاکرات وزرای دفاع آمریکا و روسیه ، واشنگتن و مسکو به خوبی می‌دانند که تصمیم‌های راهبردی تنها در جریان ملاقات و مذاکره حضوری روسای جمهوری دو کشور محقق خواهد شد و این مهم احتمالا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به وقوع می پیوندد.

آمریکا اگرچه خواهان حل شدن بحران داعش و جنگ فرسایشی سوریه است اما می‌داند که مساله جنگ نیابتی اوکراین نیز احتمالا مطرح خواهد شد. اوباما که تفاهم برجام را با ایران در غالب گروه1+5 با حضور روسیه به چنگ آورده است ، می خواهد در سوریه نیز به یک موفقیت بزرگ دست پیدا کند. حل و فصل سریع جنگ داخلی سوریه که مستشاران ایرانی همانند جنگ عراق با داعش به ایفای نقش خواهند پرداخت ، موضوعی راهبردی است که هم روسیه و هم آمریکا ناچار به پذیرش آن هستند.

در میان معادلات جنگ سوریه که جامعه جهانی را به سمت همگرایی سوق می‌دهد ، سناتورها و نمایندگان کنگره آمریکا که از موفقیت تفاهم برجام به شدت خشمگین هستند با شکل گیری مثلث آمریکا ، روسیه و ایران مخالفت خواهند کرد.

***اسد محور چانه زنی

آمریکایی ها که در ابتدا تلاش می کردند روسیه را مورد تهاجم قرار دهند در چرخشی محسوس ابتدا خواهان تعامل با روسیه شدند و در ادامه از نقش بشاراسد به عنوان رئیس جمهوری سوریه حمایت کردند. موضوع جالب اینجاست که تلاش برای کسب رضایت جمهوری اسلامی و کرملین به طور علنی مشاهده شد.

براساس گزارش های میدانی منتشر شده ، اسکادران هوایی روسیه روز گذشته اقدام به پرواز نمایشی در آسمان سوریه زده است ، این اقدام را می توان پیش نمایشی از آغاز حملات قریب الوقوع و کشنده به تروریست های تکفیری داعش باشد. هفته گذشته عکس های ماهواره ای از فرودگاه لاذقیه نشان می داد که حداقل 28 جنگنده روسی و چندین چرخ بال برای حملات برق آسا آماده عملیات هستند. ارتش روسیه به حداقل 60 جنگنده و بمب افکن خود برای عملیات فرامرزی دستور آماده باش جنگی داده است.

در همین حال گفته می شود که دو پادگان نظامی دیگر نیز در اختیار نظامیان روسیه قرار گرفته است و در عین حال ناوگان دریای این کشور  در دریای مدیترانه و نزدیکی طرطوس مستقر شده اند.در کنار همه تسلیحات سنگین جنگی ارسال شده شایعه اعزام 95 هزار نیروی یگان ویژه روسیه منتشر شده است. روزنامه روسی کومرسانت با اشاره به این ادعا خبر داده است که 1700 نیروی نظامی متخصص در بندر طرطوس مستقر شده اند. البته این ادعاها تاکنون تایید نشده است.

به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار ، تحولات جاری سوریه بر روی زمین به گونه ای است که نمی توان حجم تغییرات استراتژیک در مواضع روسیه در قبال دمشق را به سادگی شرح داد. مسکو همچنان پشتیبان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه باقی ماند اما همه درها را برای هماهنگی در سطوح مختلف با غرب و کشورهای خاورمیانه باز گذاشت تا به دنبال راه حل سیاسی بگردند. اما تلاش های آنها طول کشید، تا این که مسکو دریافت واشنگتن و متحدان آن در منطقه، به ویژه ترکیه و عربستان هیچ پیشرفت جدی برای حل بحران سوریه از لحاظ سیاسی به دست نیاورده اند، آنها فقط تلاش می کنند واقعیت های میدانی را برای دستیابی به دستاوردهای سیاسی بزرگ تر دگرگون کنند.

بعد از توافق هسته ای ایران با غرب، برای مسکو ثابت شد که این توافق شامل دیگر پرونده های منطقه ای نیست و هیچ تفاهم یا مناقشه ای بر سر آنها صورت نگرفته است. حتی از این بالاتر روسیه مطمئن شد که ایران همانند سابق کار خود را در عراق و سوریه پیش می برد. رهبران روسیه هر روز گزارش های مفصلی را درباره تحولات منطقه به ویژه سوریه دریافت می کردند و می دیدند که هیچ تغییر جدی از لحاظ دیدگاه و تعامل به وجود نیامده است.

به موازات شایعه تفاهم نظامی روسیه با ایران برای جنگ با تروریست های تکفیری سوریه ، کرملین برنامه صلح خود را در سطح سوری  - ترکی و سعودی مطرح کرد اما طرف مقابل اقبالی به برنامه کرملین نشان ندادند.

از 17 ژوئن تا 15 اوت مسکو تماس های مستقیم و فراوانی را با رهبران عربستان و سپس دمشق و آنکارا انجام داد، روسیه احساس کرد که همکاری با سوریه در این سطح از سوی عربستان و ترکیه وجود ندارد. دیدارهای «ژنرال علی مملوک»، مدیر امنیت ملی سوریه با رهبران عربستان و امارات و مصر به نتیجه ای نرسید و این تلاش ها و تماس ها با مخالفت عربستان و ترکیه و پافشاری آنها بر سرنگونی بشار اسد و حذف او از هر گونه معادله ای پایان یافت.

در مقابل چانه زنی های کرملین ، پیمان عربستان – ترکیه – قطر – اردن با حمایت امریکا، فرانسه و بریتانیا شانس دیگری را می آزمود. آنها عملیات نظامی بزرگی را در جنوب، مرکز، شمال و شرق سوریه آغاز کردند و امیدوار بودند با موفقیت هایی که با این کار به دست می آورند بتوانند دمشق و تهران را وادار کنند که امتیازهای سیاسی بدهند و از مواضعشان کوتاه بیایند. اما برای بار هفتم نتیجه تلاش های آنها در جنوب سوریه به شکست انجامید.

به دنبال این شکست اتاق عملیات مربوطه موسوم به «الموک» در اردن تعطیل شد، بعد مشخص شد که هیچ سرمایه گذاری سیاسی برای پیشروی ترک ها و مجموعه های «القاعده» در مناطق ادلب وجود ندارد.

نکته جالب اینجاست که معارضین منطقه ای دولت سوریه هرکدام گرفتار بلای اختلافات داخلی شدند. عربستان که شاهد جنگ قدرت شاهزاده های تکفیری است در جنگ با یمن متحمل تلفات شده است. شورای همکاری خلیج فارس تعداد زیادی از نیروهای خود را در نبرد با نیروهای مردمی یمن از دست داد. ترکیه که با بحران قدرت در آنکارا مواجه شده است شاهد شورش دوباره کردها می باشد. اردن نیز با ضعف قوای نظامی و اقبال عمومی دست به گریبان است.

در میان تمام اتفاقاتی که رخ داد ، مصر در چرخشی چشم گیر با دمشق وارد تعامل دیپلماتیک شد. براساس خبرهای منتشر شده ، السیسی رئیس جمهوری مصر با بشاراسد دیدار خواهد کرد. همگرایی قاهره با دمشق برای جنگ با تروریسم در کنار حمایت های محرمانه ریاض از اخوان المسلمین موجب سیاه شدن روابط عربستان با مصر خواهد شد.

در مقابل ناکامی های ائتلاف سعودی ، ارتش سوریه موفق شد پیشروی داعش که از ناحیه شرقی خط دمشق تا حمص آغاز شده بود را متوقف کند. در همه حالت ها محور تروریسم سرخوردگی سیاسی به وجود آورد، حتی کار به جایی رسید که امریکایی ها اعلام کردند که نمی توانند دستاوردهای بزرگی به دست آورند و پروژه پرورش جنگ جو توسط پنتاگون شکست خورد.

***تلاشهای جدید و معامله گری روسیه

هفته گذشته کاخ سفید همانند کرملین احساس کرد که تلاش های جدیدی در کار است که می خواهد از رسیدن داعش به خط حمص – دمشق حمایت کند تا راه برای جبهه النصره برای رسیدن به نوار ساحلی سوریه فراهم شود. نتیجه تلاش ها نمایان شدند. حتی اگر محور امریکا – اروپا – عربستان – قطر – اردن موفق هم شوند بازنده این مبارزه هستند برای این که هیچ گونه نفوذ یا اعمال قدرتی بر شبکه های تروریستی ندارند.

روس های خسته از سماجت حامیان معارضین پس از ساقط شدن میگ ارتش سوریه در هنگام پرواز برنامه های خود را تغییر دادند. براساس گزارش های منتشر شده ، دو هفته پیشتر یک جنگنده ارتش سوریه در اتفاقی غیرعادی توسط تروریست های النصره ساقط شد. در جریان تحقیقات صورت گرفته و رهگیری کدموشک شلیک شده مشخص گردید که موشک مذکور فروخته شده توسط آمریکا به ارتش قطر بوده است. همین اتفاق کاسه صبر کرملین را سرانجام لبریز کرد و آنها نیروهای نظامی خود را به سوریه اعزام کردند.

در سایه تغییر معادلات جنگ سوریه که منجر به نرمش آمریکایی ها شده است ، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه از مخالفان سرسخت دولت بشاراسد محسوب می شود ،عصر دیروز و پس از دیدار با «ولادیمیرپوتین» با تغییر موضعی محسوس خواهان همکاری روسیه ،ایران و آمریکا برای حل معضل جنگ سوریه شد. ظرف چند روز گذشته «فرانسوااولاند» رئیس جمهوری فرانسه و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان نیز خواهان حل بحران سوریه با حضور بشاراسد و جمهوری اسلامی ایران شده اند. در این میان برخی رسانه های غربی مدعی نگرانی ایران از برنامه های کرملین در سوریه شده اند.

روسیه که به معامله گری شهرت دارد در جریان همراهی با ایالات متحده برای وضع تحریم های خصمانه با ایران در قبال عقب نشینی غرب از اوکراین تن داده بود ، آموخته است که دیگر نمی تواند در مسائل استراتژیک روی بده بستان با واشنگتن حساب کند.

شایعه نگرانی ایران از تحرکات روسیه درحالی منتشر شده است که هفته گذشته ، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه ایران که برای ملاقات با همتای روسی خود میخائیل باگدانوف به مسکو رفته بود، اعلام کرد که ایران و روسیه تمامی امکانات خود را برای حل بحران سوریه به‌ کار می‌گیرند.

امیر عبداللهیان گفت: «ایده‌هایی را که آقای ظریف در سفر به سوریه با آقای بشار اسد درمیان گذاشتند با مقامات روسیه مورد تبادل نظر قرار دادیم»

امیر عبداللهیان افزود: «خوشبختانه دیدگاه‌های منطبقی در چارچوب برون‌رفت از بحران با روش سیاسی بین ایران و روسیه وجود دارد و توافق کردیم دو طرف با جدیت این ابتکارات سیاسی را دنبال کرده و با تمام گروه‌های معارض سوری و نیز رئیس جمهور سوریه به مرحله اجر درآوریم.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌»

بنا به ادعای برخی منابع لبنانی اتاق جنگی با مشارکت ارتش عراق ، ارتش سوریه ، نیروهای مقاومت و مستشاران نظامی ایرانی تشکیل شده است تا جنگ همه جانبه با تروریست های تکفیری داعش آغاز شود.

در یک جمع بندی از واکنش افکار عمومی به وضعیت سوریه می توان گفت که همه نگاه ها به نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد دوخته شده است. روسای جمهوری ایران و روسیه راهی نیویورک شده اند و اوباما نیز قرار است سخنرانی کند. براساس برنامه ریزی های صورت گرفته اوباما و پوتین دیداری دوجانبه خواهند داشت و خبرهای تایید نشده از درخواست آمریکایی ها برای مذاکره با مقامات ایرانی در حاشیه نشست کمیسیون برجام حکایت دارد.

کشورهای غربی نیز به وضوح برای حل سیاسی بحران سوریه که پس از سرازیر شدن موجی از آوارگان به اروپا به تهدیدی برای امنیت این کشورها تبدیل شده است تمام کانال های دیپلماتیک خود را برای برگزاری نشستی فوق العاده در عالی ترین سطح ممکن دنبال می کنند. 

دیپلماسی ثبات ساز جمهوری اسلامی ایران که موفق به شکست جنگ طلبان آمریکایی در کنگره و سنا شد قطعا حرف های زیادی برای گفتن در سازمان ملل دارد. دیپلماسی تعاملی با نظام سلطه زیر نظر مقام معظم رهبری راهبردی است که می تواند برنامه های خصمانه رژیم سعودی و شورای همکاری خلیج فارس را ناکام بگذارد.

***طرح جدید جان کری برای بحران سوریه

مسئولان آمریکایی و غربی اعلام کردند که جان کری در صدد ارائه طرح جدیدی برای حل سیاسی بحران سوریه طی نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا در حالی قرار است طرح جدیدش را برای حل سیاسی بحران سوریه ارائه کند که اخیرا آمریکا و برخی کشورهای غربی از جمله انگلیس و آلمان در موضعشان نسبت به نظام سوریه تغییراتی ایجاد و تاکید کردند که مذاکره با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه برای حل بحران این کشور ضروری است.

علاوه بر این رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز که همواره بر برکناری اسد تاکید داشت با الگوگیری از این کشورها و ملایم‌تر کردن موضع خود در قبال سوریه اعلام کرده " اسد ممکن است بخشی از این روند گذار قدرت باشد. ممکن است روند گذار با اسد یا بدون او ادامه یابد. با این حال هیچ کس آینده سوریه را با اسد تصور نمی‌کند."

هرچند که وی تاکید کرده که این اظهارات به معنای تغییر موضع وی در برابر اسد نیست اما این اظهارات و اظهارات مقامات غربی نشان می‌دهد که آن‌ها به این مسئله پی برده‌اند که حل بحران سوریه بدون وجود اسد ممکن نیست.

به گفته مسئولان غربی و آمریکایی جان کری طی نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک افکار جدیدی را برای حل بحران سوریه ارائه خواهد کرد. این طرح جدید که همچنان در مراحل اولیه خود قرار دارد روسیه، عربستان و کشورهایی مثل ترکیه و قطر را که حامی اصلی مخالفان سوری هستند گردهم خواهد آورد.

به گفته این مسئولان تقویت حضور نظامی "غیرمنتظره" روسیه در سوریه و بحران آوارگان سوری که سیل آن‌ها به سمت کشورهای اروپایی سرازیر شده است عوامل اصلی برای تسریع در روند حل بحران سوریه است.

به نظر می‌رسد که مسکو با اقدام خود کشورهای غربی را از خواب بیدار کرد تا متوجه شوند که اگر برای حل سریع بحران سوریه دست به کار نشوند این بحران و خطر گروه‌های تروریستی به طور مستقیم خود این کشورها را تهدید می‌کند.

پس از گذشت چند سال از صدور بیانیه ژنو درباره سوریه جامعه جهانی همچنان نتوانسته به راهکاری برای بحران سوریه دست یابد یا حتی به اندک پیشرفتی در این زمینه نائل شود.

به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، رولا الخطیب گزارشگر شبکه به تلاش های جان کری وزیر خارجه آمریکا برای مذاکرات واقعی گفت: به گفته مسئولان غربی و بخصوص آمریکایی، کری تلاش خواهد کرد طرح جدیدی برای دستیابی به حل سیاسی در سوریه ارائه کند. با وجود نامشخص بودن طرحی که کری برای ارائه آن تلاش می کند، اما به گفته مسئولان، دیدگاه های مختلف را برای رویکردی جدید مورد بررسی قرار می دهد که ممکن است روسیه و برخی دیگر از کشورهای منطقه از جمله ترکیه را در بربگیرد. تلاش های کری پس از ناکامی های پی در پی آمریکا در خصوص بحران سوریه صورت می گیرد. آمریکا و ائتلاف (ضد داعش) نتوانستند به اهداف خود از حملات علیه داعش دست پیدا کنند و از حل منازعه سوریه نیز ناکام ماندند و آخرین نمونه این شکست نیز اذعان فرماندهی مرکزی آمریکا به این واقعیت است که نیروهای آموزش دیده زیر نظر آمریکا، بخشی از تجهیزات و سلاح های خود را تحویل جبهه النصره داده اند.

در ادامه گزارش آمده است: به گفته مسئولان روسیه و کارشناسان، همین ناکامی ها، حضور نظامی روسیه در سوریه را توجیه می کند. کری طرح خود را در نشست هایی که هفته آینده در نیویورک برگزار خواهد شد، ارائه می کند و به گفته مسئولان آمریکایی کار خود را نیز از دیدار با محمدجواد ظریف همتای ایرانی اش آغاز می کند. مسئولان آمریکایی معتقدند برای دستیابی به راه حل سیاسی بحران سوریه، ایران باید ایفای نقش کند، هر چند که این کشور از نظام سوریه و جنایاتی که علیه ملت این کشور مرتکب می شود، جانبداری می کند.

***نقش بارز ایران در حل بحران سوریه

دراین راستا یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آمریکا با مشاهده شرایط موجود و عدم کارآیی کمک های مالی و تسلیحاتی به جریان های انحرافی در منطقه، چرخشی در نگاهش به وجود آمده است تا بتواند با حضور کشورهای تاثیر گذار از جمله ایران مسایل سوریه را حل کند.

حسین سبحانی نیا در گفتگو با خانه ملت،درباره اظهارات جان کری مبنی بر متقاعد کردن بشار اسد برای مذاکره از سوی ایران و روسیه گفت: نقش ایران در حل بحران های منطقه به خصوص سوریه،یمن و عراق چه بخواهند و چه نخواهند موثر بوده و نفوذ معنوی ایران در این کشور ها بسیار بالاست.

نماینده مردم نیشابور در مجلس ادامه داد: تحولات اخیر در منطقه به خصوص فعال شدن روسیه در موضوع سوریه و تاکید بر حل مناقشات از طریق دیپلماتیک با بودن بشار اسد، مسئله ای است که در پی رایزنی های ایران تاثیر بسیاری بر موضوع سوریه ایجاد کرده است.

سبحانی نیا افزود: همچنین با توافقاتی که اخیرا صورت گرفته است چشم انداز مثبتی ایجاد شده است و اظهارات وزیر خارجه آمریکا نیز می تواند در این ارتباط باشد.آمریکا با مشاهده شرایط موجود و عدم کارآیی کمک های مالی و تسلیحاتی به جریان های انحرافی در منطقه، چرخشی در نگاهش به وجود آمده است تا بتواند با حضور کشورهای تاثیر گذار از جمله ایران مسایل سوریه را حل کند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در صورتی که اراده جدی و صادقانه از سوی غربی ها وجود داشته باشد می توانند با فشاربه کشورهای عربی دیگر در جهت حل بحران سوریه تاثیر گذار باشند به دلیل اینکه کشورهای عربی تابعی از سیاست آمریکا در منطقه هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه کشورهای عربی  از جمله قطرو عربستان در حمایت و پشتیبانی از گروههای تکفیری تا امروز نقش بارزی داشتند و با توجه به اینکه این کشورها زیر چتر حمایتی آمریکا قرار دارند در صورتی که آمریکا در سیاست های کلی خود چرخشی ایجاد کند می تواند در نگاه این کشورها نیز نسبت به حل مسایل و بحران ها ی منطقه تاثیر داشته باشد.

***نقش روسیه در تغییر مواضع غربی ها

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در ماههای اخیر فعال شدن روسیه و تلاش ایران برای حل مسایل سوریه به سمتی پیش می رود که فضا را به نفع دولت این کشور رقم زده است.

سبحانی نیا درباره ملایم‌تر شدن مواضع سران کشورهای غربی در قبال رئیس جمهور سوریه از جمله اظهارات صدراعظم آلمان مبنی بر اینکه اسد باید در مذاکرات صلح سوریه حضور داشته باشد،گفت: تحولات اخیر در سوریه،حضور فعال تر روسیه در مسایل مربوط به این کشور،استقرار نیرو و امکانات در این کشور شرایط را به سمتی پیش برد که حل مسایل سوریه از طریق دیپلماتیک و گفتگو با نفش کشورهای موثر بیشتر جلوه می کند.

نماینده مردم نیشابور در مجلس ادامه داد: در گذشته حضور جدی از روسیه را در سوریه شاهد نبودیم اما امروز این کشور برای حل بحران سوریه راهی را جز حمایت از بشار اسد نمی شناسد.

وی بر نقش روسیه در تغییر مواضع کشورهای اروپایی درباره سوریه اشاره کرد و ادامه داد: به نظر می رسد موضع آمریکا نیز پس از روسیه نسبت به سوریه متفاوت خواهد بود و بیشتر به سمت حل موضوع با مشارکت دولت سوریه پیش می رود.

سبحانی نیا با اشاره به اینکه مباحث مربوط به حضور بشار اسد در مذاکرات صلح سوریه جدید است و در گذشته مطرح نبود تصریح کرد: در ماههای اخیر فعال شدن روسیه و تلاش ایران برای حل مسایل سوریه به سمتی پیش می رود که فضا را به نفع دولت سوریه  رقم زده است و شواهد اخیر نشان می دهد شرایط به سمت دولت سوریه و تضعیف گروههای تروریستی می رود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تا کنون ایران و برخی کشورها بشار اسد را به عنوان رییس جمهور قانونی سوریه مطرح می کردند و کشورهای غربی به دلیل بده و بستان هایی  در منطقه حاضر به حضور بیشتر بشار اسد نمی شدند.

 *** مهر تایید کشورهای غربی بر راه حل ایران

درهمین حال دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به مواضع اخیر برخی غربی ها در خصوص حضور اسد برای حل بحران سوریه گفت: معمولا نقطه نظرات ایران درباره مسایل مختلف مبتنی بر منطق است و جایگاهش را در دنیا پیدا می کند درمورد بحران سوریه نیز همینگونه است.

عباسعلی منصوری آرانی در گفتگو با خانه ملت، درباره ملایم‌تر شدن مواضع سران کشورهای غربی در قبال رئیس جمهور سوریه از جمله اظهارات صدراعظم آلمان مبنی بر اینکه اسد باید در مذاکرات صلح سوریه حضور داشته باشد، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره بر این نکته تاکید می کند که راه حل بحران سوریه در میز مذاکرات سیاسی قابل حل است.

نماینده مردم کاشان،آران و بیدگل در مجلس، ادامه داد: این در حالی است که دنیای غرب و برخی کشورهای منطقه به این موضع منطقی ایران توجه نکردند و امروز پس از کشته شدن انسان های بیگناه و آواره شدن بسیاری از آنها به مثبت بودن تاکیدات ایران مبنی بر راه حل سیاسی و مذاکره درباره بحران سوریه رسیده اند.

وی تصریح کرد: در صورتی که مواضع اخیر برخی کشورهای غربی درباره بحران سوریه صادقانه باشد گامی رو به جلو خواهد بود و می توان از آن استقبال کرد.

این نماینده مجلس معتقد است به نظر می رسد در شرایط فعلی سوریه بهترین راه حل برگزاری نشستی با حضور بشار اسد،مجموعه حاکمیتی و گروههایی که دیدگاه مخالف دارند برگزار شود و حاکمیت سوریه می تواند جمع را متقاعد کند مشروط به اینکه غرب دخالتی نکند.

منصوری آرانی تاکید کرد: حاکمیت سوریه قادر به حل مشکلاتش بدون دخالت غربی ها در میز مذاکره است و چنانچه غربی ها و برخی کشورهای منطقه به این کشور اجازه تصمیم گیری درباره سرنوشتشان را بدهند شاهد خواهیم بود سوریه در مسیر آرامش قرار خواهد گرفت.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به ملایم تر شدن مواضع کشورهای غربی نسبت به حل بحران سوریه و حضور بشار اسد در مذاکرات مربوط به صلح سوریه گفت: معمولا نقطه نظرات ایران درباره مسایل مختلف مبتنی بر منطق است و جایگاهش را در دنیا پیدا می کند درمورد بحران سوریه نیز همینگونه است و دیدگاه ایران عملیاتی شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.