محمود قره‌داغی: هشت سال جنگ تحمیلی هر چند برای مردم ایران به دلیل شهادت بسیاری از جوانان، فرماندهان و نخبگان بسیار تلخ بود، ...

وعده‌های قرآنی و هشت سال  دفاع مقدس یک ملت

 اما همان طور که در قرآن ذکر شده، «عَسَى أَن تَکْرَهُواْ شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَّکُمْ»، برکات زیادی برای نظام به‌همراه داشت.

سی و پنج سال پیش در چنین روزهایی بود که هوسرانی‌های دیکتاتور بعث برای کشورگشایی و سیادت در منطقه آغازگر جنگ تمام عیاری شد که طولانی‌ترین جنگ قرن بیستم نام گرفت.

هر چند مردمی که بتازگی طعم شیرین پیروزی را در برابر استبداد و استکبار چشیده بودند،‌ آمادگی جنگ را نداشتند، اما همان طور که خداوند فرموده است: «بر شما کارزار واجب شده است در حالى که براى شما ناگوار است و بسا چیزى را خوش نمى‏‌دارید و آن براى شما خوب است و بسا چیزى را دوست مى‏‌دارید و آن براى شما بد است و خدا مى‏‌داند و شما نمى‏‌دانید» (216، بقره).

مجاهدت و صبر ملت ایران در برابر متجاوزان بارها آزموده شد تا فرجام خوشی برای مؤمنان حاصل شود؛ «البته شما را می‌‏آزماییم تا مجاهدان و شکیبایان شما را باز شناسانیم و گزارشهاى [مربوط به] شما را رسیدگى کنیم» (31، محمد)

و در این صبر، نه تنها هر چه داشتند، تقدیم کردند. یکی خودش و دیگری فرزندانش را تقدیم کرد تا به آنچه خیر است دست بیابد؛ همان طور که وعده داده شده «سبکبار و گرانبار بسیج‏ شوید و با مال و جانتان در راه خدا جهاد کنید اگر بدانید این براى شما بهتر است» (41، توبه). بر همین اساس است که «چه بکشیم چه کشته شویم پیروزیم»(امام خمینی(ره)).

همه آمده بودند. همه کسانی که می‌دانستند پای در عرصه‌ای می‌گذارند که شاید بازگشتی در آن نباشد، اما قطعاً به رستگاری و رحمت خداوند دست پیدا می‌کنند. از شرقی‌ترین و شمالی‌ترین نقطه تا غربی‌ترین و جنوبی‌ترین نقطه آمدند تا جای جای ایران اسلامی در جهاد فی سبیل‌ا... سربلند باشند. فرد فرد و گروه گروه آمدند و کشته شدند و به سرانجامی نیکو دست یافتند؛ «آنان که در راه خدا مهاجرت کرده‏‌اند و آنگاه کشته شده یا مرده‏‌اند قطعا خداوند به آنان رزقى نیکو مى‏‌بخشد و راستى این خداست که بهترین روزى‏‌دهندگان است» (58، حج)

مؤمنان واقعی کسانی بودند که با اعتقاد قلبی خود گامهای استوار برداشتند تا وعده الهی در مورد آنان نیز صدق کند؛ «در حقیقت‏ خدا از مؤمنان جان و مالشان را به [بهاى] اینکه بهشت براى آنان باشد خریده است، همان کسانى که در راه خدا مى‏‌جنگند و مى‏‌کشند و کشته مى‏‌شوند [این] به عنوان وعده حقى در تورات و انجیل و قرآن بر عهده اوست و چه کسى از خدا به عهد خویش وفادارتر است، پس به این معامله‏‌اى که با او کرده‏‌اید شادمان باشید و این همان کامیابى بزرگ است» (111؛ توبه).

ملت ایران که در طول تاریخ نشان داده است، هیچ‌گاه به دنبال تجاوز و تعدی نبوده است. در این سالها نیز هرچند بارها خاک ایران به دست اشغالگران افتاد، اما ملت ایران با رشادتهای خود، خاک وطن را از متجاوزان بازپس گرفت و هیچ‌گاه چشم طمع به خاک دیگری نداشت؛« در راه خدا با کسانى که با شما مى‏‌جنگند، بجنگید ولى از اندازه درنگذرید، زیرا خداوند تجاوزکاران را دوست نمى‏‌دارد» (190، بقره)

و دفاع مقدس با چنین آرمانهایی آغاز شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.