قدس آنلاین: مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی گفت: تاکنون ۱۰۰ مورد وقف در بنیاد شهید داشتیم که بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان اعتبار آن بوده است.

۱۰۰ مورد وقف شهدا در بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، عابدین عابدی‌مقدم صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: برقراری امنیت و توسعه جز با روحیه فرهنگ ایثار و شهادت محقق نمی‌‌شود و ایران به برکت جانفشانی شهدا و رزمندگان عزیز ایران اسلامی امن‌ترین کشور دنیاست.

وی افزود: زمانی که حرکتی قربة الی الله باشد مقدس است و به پایداری و استمرار فرهنگ ایثار و شهادت منجر می‌شود و کسانی که مال خود را در این راه وقف می‌کنند اقدامی ارزشمند صورت داده‌اند و قطعاً این کارشان از یاد شهدا هم فراموش نخواهد شد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی با بیان اینکه باید تمامی وقف‌ها در اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی به ثبت برسد، خاطرنشان کرد:  تاکنون 100 مورد وقف در بنیاد شهید داشتیم که بالغ بر 14 میلیارد تومان اعتبار آن بوده و شامل 8 مورد وقف آب، 31 مورد وقف زمین، 8 مورد درآمد املاک 52 مورد ملک و یک مورد سایر موارد بوده است.

عابدی‌مقدم تصریح کرد: از این تعداد وقف 18 مورد در مشهد، 16 مورد در فریمان، 15 مورد در کاشمر، 11 مورد در خلیل‌آباد، 10 مورد گناباد، 3 مورد در سبزوار، 3 مورد در بردسکن، 3 مورد در زاوهف 3 مورد در داورزن، 3 مورد در خواف، 2 مورد در سرخس، 2 مورد در جوین، 2 مورد در رشتخوار و یک مورد در تربت جام بوده است.

وی تأکید کرد: در 60 مورد از این وقف‌ها با عنوان حسینیه شهدا به فرهنگ وقف ایثار و شهادت پرداخته می‌شود.

 مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی با اشاره به اینکه شهدا همیشه زنده هستند، گفت: بحث صدور شناسنامه شهدا آغاز شده و به گفته خداوند منان شهدا همیشه زنده‌اند و نظام هم بر همین مبنا اقدام به این کار کرده است.

عابدی‌مقدم عنوان کرد: به والدین و همسران شهدا توصیه می‌کنیم که سهم شهدا را در راه شهدا وقف کنند تا این مسیر استمرار یابد و با حضور خانواده شهدا پررنگ‌تر هم بشود و این روحیه در اجتماع باقی بماند.

وی بیان کرد: رسانه‌ها مروجان فرهنگ ایثار و شهادت هستند و هرچه‌قدر که انعکاس خبری مطلوب‌تری را داشته باشند حوزه وقف ایثار و شهادت هم پررنگ‌تر جلوه داده می‌شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی با انتقاد از برخی رسانه‌ها در رابطه ذکر نام شهید برای کشته شدگان حادثه منا، عنوان کرد: از رسانه‌ها درخواست دارم که از ذکر نام شهید برای جانباختگان حوادث مسجدالحرام و منا خودداری کنند تا مشکلی پیش نیاید و خانواده‌ای متوقع نشود.

عابدی‌مقدم گفت: درباره ذکر نام و عنوان شهید 17 عضو کمیسیون احراز شهادت اعلام می‌کنند که کسی شهید هست یا که نیست و در این رابطه تنها نظر مقام معظم رهبری است که قاطع بوده است.

وی افزود: مقام معظم رهبری دستور دفن حادثه‌دیدگان منا را در گلزار شهدا و قطعه صالحین دادند، اما عنوان نکردند که شهید هستند، هرچند که افرادی که فوت کردند انسانهای بسیار ارزشمند هستند و در پاکی و فرهیختگی آنان شکی نیست.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی با بیان اینکه پیشنهاد در نظر گرفتن قطعه خاصی در آرامستان‌ها برای فوتی‌های حادثه منا داده شده است، خاطرنشان کرد: با این کار نام و یاد زائرانی که در حج تمتع جان خود را از دست دادند تا ابد زنده نگه داشته می‌شود.

عابدی‌مقدم گفت: دو کاروان جانبازان از خراسان رضوی به حج تمتع امسال اعزام شدند که الحمدلله این زائران در سلامت هستند و مشکلی در این رابطه گزارش نشده است.

*11 مورد وقف شهدا در خراسان رضوی به ثبت رسیده است

حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار داشت: ظرفیت و پیشینه وقف در تاریخ اسلام و سیره اهل بیت عصمت و طهارت(ع) موضوع ناشناخته‌ای نیست و پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) توجه ویژه‌ای به فرهنگ وقف داشتند و این مهم در موضوعاتی همچون قرآن، عزاداری امام حسین(ع)، موضوعات محرومان و نیازمندان و غیره وجود دارد و تبلور و مصداقی برای خدمت رسانی در جامعه شده است.

وی افزود: امام خمینی(ره) نقش ویژه‌ای در جنگ تحمیلی داشتند و یکی از کارهای بزرگی که به دست ایشان احیا شد فرهنگ ایثار و شهادت بود و جهان حول و حوش قدرت نظامی و خودروهای جنگی خلاصه می‌شد، اما پس از حضور امام راحل شاهد پیروزهایی در انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی بودیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به اینکه یکی از مزیت‌هایی که امورزه در قدرت سیاسی و فرهنگی مورد توجه بوده فرهنگ ایثار و شهادت است، گفت: چیزی که امروزه کمتر از آن یاد می‌شود و ایران الگوی مقاومت‌های سوریه، لبنان، عراق، افغانستان، بحرین، یمن و دیگر کشورها بوده است و نمی‌توانیم این نقش را نادیده بگیریم.

گنابادی‌نژاد تصریح کرد: به وقف در حوزه ایثار و شهادت کمتر پرداخته شده و شهدا برترین واقفان هستند، زیرا جانشان را برای دفاع از اسلام وقف کردند و کمترین اقدام در فرصت خدمتگزاری کنونی توسعه فرهنگ وقف شهداست.

وی تأکید کرد: باید پشتوانه‌ای مردمی برای ترویج فرهنگ وقف در حوزه ایثار و شهادت تأمین شود و در همین راستا ستاد مردمی ترویج فرهنگ وقف در حوزه جهاد و شهادت در خراسان رضوی شکل گرفت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی به ثبت 11 وقف شهدا در یکسال اخیر که این ستاد به صورت غیررسمی فعال بوده اشاره کرد و گفت: از این تعداد وقف 5 مورد در مشهد، 3 مورد در کاشمر، یک مورد در فریمان، یک مورد در گناباد و یک مورد در جغتای به ثبت رسیده است.

گنابادی‌نژاد گفت: در حادثه منا محسن حسنی کارگر نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مالزی در رشته قرائت به رحمت خدا رفت و از سایر حفاظ و قراء مفقود شده هم تاکنون خبری به دستمان نرسیده است، ضمن اینکه حال حمید شاکرنژاد قاری بین‌المللی مشهدی هم مساعد است.

* پرداختن به موضع فرهنگ ایثار و شهادت یکی از اقدامات جدی جهت مقابله با برنامه‌های دشمنان است

حجت‌الاسلام محمدحسین محرابی عضو ستاد مردمی ترویج فرهنگ وقف در حوزه جهاد و شهادت اظهار داشت:  هرچه از زمان دفاع مقدس فاصله می‌گیریم ضرورت ذکر نام و یاد شهدا و ایثارگران به خاطر تبلغیات سو دشمنان علیه اسلام ناب بیشتر احساس می‌شود و در چنین هجمه‌هایی بیشترین آسیب را دو نسل نوجوان و جوان جامعه می‌بینند که باید مراقب این موضوع باشیم.

وی افزود: بحث طرح فرهنگ ایثار و شهادت یکی از اقدامات جدی جهت مقابله با برنامه‌های دشمنان بوده و در همین راستا ستاد مردمی ترویج فرهنگ وقف در حوزه جهاد و شهادت با ابلاغ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور راه‌اندازی شد.

عضو ستاد مردمی ترویج فرهنگ وقف در حوزه جهاد و شهادت در رابطه اعضای این ستاد هم گفت: مدیران کل اوقاف و امور خیریه، بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد حفظ نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، رئیس مؤسسه سیره شهدا، نماینده گروه تفحس و خانواده‌های شهدا و ایثارگران عضو این ستاد هستند.

محرابی تصریح کرد: بیش از 20 جلسه و 3 همایش برای هماهنگی بیشتر و بهتر میان اعضای این ستاد برگزار شده که خوشبختانه در نتایج به دست آمده شاهد خروجی خوبی هم بودیم.

وی تأکید کرد: امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری تأکید ویژه‌ای در امر وقف داشتند و امام راحل هم فرمودند که دفاع مقدس برکات بسیاری برای ما در تمامی حوزه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و غیره داشت.

عضو ستاد مردمی ترویج فرهنگ وقف در حوزه جهاد و شهادت با بیان اینکه وظیفه همه ما ادای دین به شهدا و خانواده‌های آنهاست، گفت: باید این کار را به درستی انجام دهیم تا شرمنده این خانواده‌ها نشویم، حتی مقام معظم رهبری در موردی که در بحث جنگ تحمیلی بود و برخی افراد تحلیل‌های غلطی از جنگ داشتند رسماً عذرخواهی کردند و فرمودند که باید این رویداد را به درستی معرفی کنیم.

محرابی عنوان کرد: فرهنگ ایثار و شهادت به هراندازه‌ای که ترویج شود به همان اندازه منفعتش به مردم می‌رسد اگر کوتاهی شود و اتفاقی بیفتد همه آسیب می‌بینند، پس باید بتوانیم روحیه فداکاری، ایثار، شهامت و شهادت را در امعه ترویج کنیم تا موجب سربلندی کشورمان بشود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.