قدس آنلاین: فرمانده لشکر ۷۷ پیروز ثامن‌الائمه(ع) خراسان گفت: دفاع مقدس عید بزرگ ملت ایران است و شکست حصر آبادان برگ زرین رزمندگان خراسانی در ۸ سال جنگ تحمیلی بود.

شکست حصر آبادان برگ زرین رزمندگان خراسانی در ۸ سال جنگ تحمیلی بود

به گزارش قدس آنلاین، امیر سرتیپ دوم ستاد رضا آذریان همزمان با فرارسیدن پنجم مهر ماه سالروز شکست حصر آبادان در عملیات غرورآفرین ثامن‌الائمه(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار داشت: رزمندگان و فرماندهان لشکر 77 پیروز ثامن‌الائمه(ع) خراسان در شکست حصر آبادان قلب امام راحل (ره) را شاد کردند و ایشان در تاریخ 14 آبان سال 1359 و 45 روز پس از حمله رژیم بعثی عراق به ایران، در جمع مسئولان نظامی و سیاسی کشور فرمودند که حصر آبادان باید شکسته شود و از زمان فرمان ایشان تا اجرایی شدن آن زمانی حدود یک سال به طول انجامید.

وی افزود: با توجه به شناختی که امام خمینی (ره) از لشگر 77 پیروز ثامن‌الائمه(ع) خراسان داشتند این دستور را برابر اسناد موجود به این لشگر دادند که سند آن هم در همایش اخیری که به پاس بزرگداشت شهدا، رزمندگان، ایثارگران و پیشکسوتان لشگر 77 پیروز ثامن‌الائمه(ع) خراسان در محل این لشگر برگزار شده بود رونمایی شد.

فرمانده لشکر 77 پیروز ثامن‌الائمه(ع) خراسان با بیان اینکه نیروهای این لشگر از کنار بارگاه منور رضوی به مناطق جنگی اعزام شدند، خاطرنشان کرد: این نیروها آمادگی بسیار خوبی داشتند و به اتفاق 3 تیپ پیاده، توپخانه و پشتیبانی این عملیات را پایه ریزی کردند و یگان‌های سپاه، هوا نیروز، پدافند هوایی و سنگرسازان بی‌سنگر جهادی همکاری‌های بسیار خوبی را با ما داشتند و همه آنها پیام تاریخی امام راحل(ره) اجرایی کردند.

آذریان تصریح کرد: این لشگر مجری عملیات ثامن‌الائمه(ع) بود و از تاریخ 5 مهر ماه سال 1360 هم که مصادف با مؤفقیت و پیروزی قهرمانانه این عملیات در شکست حصرآبادان است و با دستور امام راحل لشگر 77 ثامن‌الائمه(ع) خراسان به لشکر 77 پیروز ثامن‌الائمه(ع) خراسان تغییر نام یافت و پیام تاریخی حضرت امام خمینی(ره) هم پس از موضوع دارخوین اجرایی و عملی شد.

وی تأکید کرد: در عملیات ثامن‌الائمه(ع) اسرای بسیار زیادی از عراقی ها گرفته بودیم و آنها را در منطقه‌ای جمع‌آوری کردیم که شامل 1656 اسیر، 2000 مجروح بودند، همچنین بیش از 1000 نفر از نیروهای دشمن نیز کشته شده بودند و این عملیات تحت فرماندهی سرهنگ سیدشهاب‌الدین جوادی به خوبی اداره شد.

آذریان گفت: رزمندگان ما اثبات کردند که می‌توانند و این را باید به فال نیک بگیریم و رویه مقابله با دشمن با توجه به، به دست آوردن نقاط ضعف و قوت او و ابتکار عملی که در عملیات‌های طریق‌القدس، فتح‌المبین و بیت‌المقدس داشتیم بسیار کمکمان کرد و عملیات ثامن‌الائمه(ع) نیز استارت و جرقه عملیات‌های دیگر را زد و این عملیات افتخار بزرگی برای نیروهای مسلح این لشگر و مردم قهرمان و شهید پرور خراسان بوده و هست.

فرمانده لشکر 77 پیروز ثامن‌الائمه(ع) خراسان با اشاره به اینکه سپهبد شهید صیادشیرازی یکی از نقش آفرینان ارتش و این لشگر بود، خاطرنشان کرد: این شهید والامقام در قبل و بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و به خصوص در منطقه کردستان طرح‌های مؤفقیت‌آمیزی را اجرا کرد و نقش مهمی در عملیات ثامن‌الائمه(ع) داشت و چهره‌ای کاملاً شناخته شده بود و همگان به خوبی این شهید والامقام را می‌شناسند.

وی افزود: شهیدان ما نگران مسئله عفاف و حجاب بودند و اکنون در این رابطه همه نگران هستند و همه مسئولان فرهنگی مانند آموزش و پرورش، دانشگاه، حوزه علمیه و غیره باید مبلغ خوبی بوده و ادامه دهنده راه شهدا باشند.

*سیدمحمد شخص‌امام‌پور

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.