رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندی بااشاره به پایین بودن سن بازنشستگی در ایران نسبت به سایر کشورها حتی کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس، گفت‌: سن بازنشستگی را باید افزایش داد تا دیگر شاهد آن نباشیم که فردی در اوج تجربه از کار گذاشته شود.

سن بازنشستگی در کشور افزایش یاید/ ۳۰ درصد سالمندان فقیرند
به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسنا، فرید براتی‌سده در دومین جلسه گفتگوی اجتماعی که به مناسبت روز سالمند به همت انجمن مددکاری اجتماعی ایران در محل بهزیستی تهران برگزار شد، ضمن بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین مواردی که به عنوان مشکلات اجتماعی سالمندان مطرح می‌شود، «نقش‌های اجتماعی» آنان است، گفت: در جوامع شرقی سالمندان نوعا به عنوان فردی ضعیف و ناتوان در نظر گرفته می‌شوند که بازنشستگی، تنهایی، فقر، حمایت‌های اجتماعی و سالمند آزاری از مسائل بسیار مهم آنان است.

وی همچنین عنوان کرد: آمارها نشان می‌دهد که فقر در سالمندی وجود دارد و حدود 30 درصد جامعه سالمند در دهک اول درآمدی بوده و فقیرترین قشر جامعه هستند.

به گفته براتی سده، حدود دو میلیون نفر از سالمندان کشور از هیچ بیمه و حمایت اجتماعی در کشور برخوردار نیستند.

وی در خصوص سالمند آزاری نیز گفت: بیشترین شکل سالمندآزاری در ایران به شکل بهره‌کشی‌مالی است که باید به این مسئله نیز توجه داشته باشیم.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندی همچنین ضمن اشاره به زنانه شدن سالمندی در کشور، اظهار کرد: نسبت تعداد مردان و زنان بالای 60 سال در کشور در حال تغییر است به طوری که تعداد زنان همواره رو به افزایش بوده برای مثال در سال 90 در مقابل هر 43 مرد 56 زن داشته‌ایم و پیش‌بینی می‌شود در سال 1400 در مقابل هر 88 مرد 91 زن سالمند در کشور داشته باشیم که اینها نشان دهنده زنانه شدن سالمندی است.

وی ادامه داد: همچنین تعداد زنان سالمندتنها بیش از مردان سالمند تنهاست و علت آن شاید این باشد که در مردان سالمند ازدواج بیشتر رخ می‌دهد.

به گفته براتی سده، مهمترین عامل تنهایی سالمندان در حال حاضر این است که فرزندان بیشتر تمایل به مستقل بودن داشته و حمایت کمتری از والدین سالمند خود دارند. در حال حاضر 0.04 درصد سالمندان کشور به مراکز نگهداری سالمندان سپرده می‌شوند که در این بین نیز سهم زنان بیش از مردان است.

موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نیز در این نشست با بیان آنکه امسال شعار ملی روز سالمند «سلامت و رفاه اجتماعی نماد توسعه پایدار» است، گفت: در حال حاضر شاخص امید به زندگی و همچنین امید به زندگی سالم در کشور افزایش یافته لذا طیف وسیعی از افراد جامعه به سن سالمندی می‌رسند به همین دلیل نیاز است این قشر را تبدیل به فرصت در حوزه توسعه پایدار کنیم.

وی ادامه داد: موضوع سالمندی باید محور برنامه‌ریزی‌هایمان شود و امیدواریم این مسئله به عنوان فرصت در برنامه ششم که اولین برنامه میان مدت دولت یازدهم است دیده و ضرورت و اهمیت آن حس شود.

وی افزود: انتظار داریم با وجود کم‌لطفی‌هایی که در برنامه پنجم به حوزه اجتماعی از جمله سالمندی شده، برنامه ششم رنگ و بوی اجتماعی بیشتری به خود بگیرد زیرا باید بدانیم اگر انسان را در جامعه خود فراموش کنیم، توسعه پایدار تحقق نخواهد یافت.

موسوی چلک در خاتمه خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا در تدوین برنامه ششم توسعه موضوعات اجتماعی را پررنگ و تقویت کنیم زیرا در غیر این صورت به کشور خیانت می‌کنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.