رییس سازمان حج و زیارت با اعلام اینکه تاکنون از ۲۱ تریلی حاوی اجساد زائران فاجعه منا، فقط دو تریلی جستجو شده است گفت: تا این لحظه شمار قربانیان فاجعه منا به ۲۲۶ نفر و تعداد مفقودشدگان به ۲۴۸ نفر رسیده است.

مرگ ۴۷۰۰ زائر در فاجعه منا/ روند کُند تخلیه اجساد از کانتینرها

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازایسنا، سعید اوحدی با بیان اینکه حجم زیاد اجساد در سردخانه مرکزی مکه و همچنین 21 تریلی نشان می‌دهد شمار قربانیان فاجعه منا حدود 4 هزار و 700 نفر باشد افزود: متاسفانه آماری که تا امروز در رسانه‌های عربستان داده شده است صحت ندارد و عمق فاجعه وسیع‌تر از آن است که در اخبار مشاهده شده است.

او درباره جستجوی زائران ایرانی مفقود شده و شناسایی اجساد توضیح داد: شناسایی 21 کانتینر حاوی اجساد فاجعه منا از امروز آغاز شده، این کار بسیار سخت است؛ چرا که اکیپ ویژه باید وارد کانتینرها شود و هریک را جداگانه جستجو کند.

وی اضافه کرد: کار تخلیه اجساد از این کانتینرها به سختی و کندی انجام می‌شود، چرا که اجساد از سردخانه طائف به سردخانه مرکزی در مکه که بزرگترین سردخانه عربستان به شمار می‌آید منتقل شده‌اند. به نظر می‌رسد با روند موجود شمار قربانیان فاجعه مکه افزایش شدیدی داشته باشد و آمار جان‌باختگان کشورهای درگیر روبه افزایش رود.

اوحدی افزود: پیش از ورود تریلی‌های حاوی اجساد در سردخانه مکه حدود 1200 جسد وجود داشت که اکنون با توجه به اینکه در هر تریلی حدود 300 تا 350 جسد قرار گرفته، به نظر می‌رسد تعداد جان‌باختگان این فاجعه به مرز 4700 نفر برسد.

وی بیان کرد: جستجوها در سردخانه مکه شبانه‌روزی ادامه دارد تا قدری از نگرانی‌های خانواده‌های زائران ایرانی را کاهش دهیم. امیدوارم روند جستجوها تسریع یابد و ظرف چند روز آینده آمارها را سامان دهیم.

رییس سازمان حج و زیارت سپس با بیان اینکه هم‌اکنون 27 زائر مجروح ایرانی در بیمارستان‌ها تحت درمان هستند افزود: آمارها نشان می‌دهد آنجا که اختیار و کار زائران در دست مرکز پزشکی و ستاد حج بوده، امور به خوبی مدیریت شده است؛ برای همین از مجموع 107 مجروح ایرانی فاجعه منا اکنون به آمار 27 نفر رسیده‌ایم و امیدواریم تا فردا تعداد بیشتری از آن‌ها مرخص شوند.

اوحدی در ادامه گفت: تاکنون 80 درصد بیمارستان‌های جده، طائف، منا، مکه و عرفات برای یافتن زائران ایرانی جستجو شده‌اند و همچنان سرکشی از بیمارستان‌ها ادامه دارد.

وی بیان کرد: شرایط بسیار تلخ است و نمی‌توان هر لحظه افزایش آمارها را اعلام کرد. تنها موضوع آرامش‌بخش در این فاجعه آن است که زائران ایرانی در لباس احرام پس از انجام عمل رمی جمره مظلومانه در عید قربان، قربانی شدند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    1 0
    به والله که مایه ننگ انسانیتند این خاندان آل سعود،دیروز وقتی دکتر ظریف گفت از حاکم کویت خواهش کردم یه کاری بکند ،احساس بدی بهم دست داد ،بابا مدارا نکنید،ما ایرانی هستیم ،درتاریخ هرجا جنایتی متوجه ما شده کمتر خواهش کردیم با صلابت با این آل نحث برخورد کنید، کجایند سردارهای سپاه اسلام که جواب این حرامزاده ها را در میدان یمن که خدا این باتلاق را برای آل سعود ایجاد نمودند بدهند
  • مسلم IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    باید خون گریه کنیم ،خون.چه مصیبت عظمایی.
  • ASEF IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    2 0
    سعوديهادرزمره ملعونترين وخبيث ترين مخلوقات جاي دارند.آنهاحتي ازصهيونيستهاهم رذل ترهستند.لعنت خداوندبرآنهاباد.
  • 1 IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    2 0
    مرگ بر آل سعود