گروه اقتصادی- روزنامه گاردین درگزارشی نوشت، پس از ۵۰ سال درآمدهای مالیاتی کشور بیشتر از درآمد نفت شد.

پس  از ۵۰  سال؛ سهم نفت در اقتصاد ایران کاهش یافت

 براساس گزارش این نشریه، برای نخستین بار در حدود نیم قرن گذشته، درآمدهای دولت ایران از محل دریافت مالیات بیشتر از درآمدهای نفتی این کشور شده است.

خبری خوش که دروهله اول بیانگر این است که بند ناف اقتصاد ایران از درآمدهای نفتی درحال جدا شدن است، اما به گفته صاحبنظران، اقتصاد ایران به دلیل مشکلات بیرونی و درونی در سالهای اخیر کوچک شده است و پیش افتادن درآمدهای مالیاتی از درآمدهای نفتی بیشتر توفیق اجباری بوده است، بخصوص اینکه سهم درآمدهای نفتی به دلیل کاهش شدید صادرات آن به یک میلیون بشکه در روز و کاهش معنادار قیمت آن به زیر 50 دلار نشان می‌دهد، دولت امسال با کاهش درآمدهای نفتی و مالیاتی و حتی ارزی مواجه خواهد شد. از سوی دیگر با اینکه سهم درآمدهای نفتی دربودجه سال جاری حدود 30 درصد اعلام شده است، اما سیگنال های واقعیت اقتصاد ایران نشان می‌دهد، با اجرای برجام وبا افزایش 500 هزار تا یک میلیونی صادرات نفت ایران درصورت ضعف مدیریت درآمدهای نفتی، اقتصاد ایران نفتی خواهد ماند.

البته نگاهی به آمار و ارقام تحقق میزان درآمدهای نفتی و مالیاتی در بهار امسال نشان می‌دهد که امسال درآمدهای نفتی، مالیاتی و ارزی محقق نخواهد شد و بودجه با کسری معناداری روبه‌روست. برای مثال در حالی در سه ماهه ابتدایی امسال حدود 19 هزار میلیارد تومان از بودجه دولت از محل درآمدها محقق شده که نسبت به رقم سه دوازدهم مصوب حدود 12 هزار میلیارد تومان عدم تحقق دارد.

بنابراین با وجود کسری شدید در بودجه سال جاری و احتمال کاهش درآمدهای نفتی و مالیاتی، این تصور که وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی از امسال کمتر خواهد شد، چندان با واقعیتهای اقتصاد ایران همخوانی ندارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.