روسها پس از مدتها خویشتن‌داری در قبال مسایل سوریه، در ماه‌های اخیر به تحرکات عمده‌ای در این خصوص دست زده‌اند.

طرح پوتین برای سوریه  و تغییر مواضع غرب

 آنها انبوهی از سلاحها را برای ارتش سوریه فرستادند که برخی جنگنده‌های پیشرفته سوخو که می‌تواند معادلات فعلی خطوط نبرد را تغییر دهند، در این شمارند. همزمان اخبار ضد و نقیضی از گسیل ده‌ها هزار تن از سربازان ارتش سرخ به سوریه منتشر شده است، برخی ناظران و تحلیلگران غربی بر این باورند که در پی سفر سردار سلیمانی به مسکو و ملاقات وی با پوتین و جلب نظر وی برای اجرای عملیاتی گسترده و مشترک که به پاکسازی هر دو کشور سوریه و عراق از تروریستها منجر می‌شود، کرملین به اعزام نیرو و حضور مستقیم در جنگ رضایت داده است.

روسها تمام اخبار را تکذیب می‌کنند، اما همزمان «الکساندر زاسپکین»، سفیر مسکو در لبنان با رد تشکیل اتاق مشترک، خبر از طرح پوتین برای تشکیل جبهه بزرگ مبارزه با تروریسم و راه‌های اجرایی کردن آن داده و وعده می‌دهد، این طرح جوهره اصلی سخنرانی پوتین را در سازمان ملل به خود اختصاص خواهد داد. با این همه به نظر می‌رسد اقدام روسها فراتر از ارایه یک طرح و سخنرانی پیرامون آن در سازمان ملل است. به نظر می‌رسد کرملین عزم خود را جزم کرده است تا نقش تعیین کننده قوی در تحولات سوریه برعهده گیرد.

تلاش شماری از کشورهای عربی که در جنگ افروزی‌های سوریه و عراق دخالت مستقیم دارند، برای جلب نظر مسکو، سفر شتاب زده مقامهای صهیونیستی به روسیه و دیدار با پوتین، تغییر آشکار مواضع غرب و حتی ترکیه در قبال لزوم همکاری با اسد و ملاحظه نقش ایران در این بحران و... همه نشان می‌دهد با ورود روسها، بسیاری از معادلات منطقه‌ای در حال تغییر است.

همزمان آرایش نیروها نیز در میدانهای نبرد دچار فراز و فرودهایی شده است. به طور مثال تروریستها پس از مدتها نبرد در برخی جبهه‌های خاص، بتازگی تن به امضای توافق جدید برای آتش بس داده‌اند. آتش بس در جبهه شهرکهای «الفوعه» و «کفریا» در حومه «ادلب» و «الزبدانی» در حومه دمشق در این شمارند. در سمت دیگر اخبار جالبی از پیوستن نبردهای آموزش دیده ارتش آزاد توسط آمریکا با سلاحهای آمریکایی به جبهه النصره به گوش می‌رسد و این با توجه به نفوذ آنکارا بر این نیروها، از آرایش جدید ترکیه در مواجهه با افزایش حضور روسها در سوریه نشان دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.