زندگی سالم / دکتر فهیمه ثمره محمدیان - با ورود انسان به زندگی مدرن و پیشرفت علم پزشکی، اگرچه بسیاری از بیماری های مسری و کشنده پیشین کنترل شده‌اند،

 تکلیف خود را با نمک و چربی روشن کنید

اما متأسفانه سبک زندگی جدید، مشکلات سلامتی تازه‌ای را با خود به همراه آورده است. از میان این مشکلات، مهمترین بیماری که سبب مرگ و میر و ناکارآمدی نوع بشر می شود؛ بیماری های قلبی است. به همین دلیل جلوگیری از وقوع مشکلات قلبی همواره یکی از مهمترین دغدغه‌های سلامت در دهه اخیر بوده است. بیماری قلبی به علت مشکلاتی است که در رگهای 
تغذیه کننده قلب به وجود می‌آید. آسیبهای عروقی در قسمتهای دیگر مغز نیز می توانند به بروز مشکلات جدی در سلامت منجر شوند.

در یک رگ سالم که لوله‌ای انعطاف پذیر با دیواره‌های مسطح و لغزنده است، خون براحتی جریان می‌یابد. وقتی که شما فعالیت می‌کنید و بدنتان به اکسیژن بیشتری نیاز دارد، رگهای سالم براحتی حجم اضافه خون مورد نیاز را به اندامهای مختلف می‌رسانند، اما مشکلات عروقی از وقتی آغاز می‌شوند که لایه داخلی رگها آسیب می‌بینند. این آسیب به علت عواملی مانند سیگار کشیدن، فشار خون بالا، چربی یا قند اضافه موجود در خون است. چنین آسیبهایی می‌توانند دیواره‌های عروق را ضخیم کرده و مجرای داخلی آن  را تنگ تر از حالت طبیعی کنند.

مهمترین موادی که سبب تنگی عروق می‌شوند؛ چربی ها هستند. خوردن زیاد چربی‌هایی مانند کلسترول و تری گلیسیرید می‌تواند سبب ایجاد پلاک های تنگ کننده در دیواره عروق شوند. اگر چه بعضی چربی‌ها مانند HDL یا همان کلسترول خوب از ایجاد پلاک در جداره داخلی رگها جلوگیری می‌کنند.

شرایط و عادتهایی هستند که سبب افزایش احتمال ابتلا به مشکلات جدی قلبی می‌شوند. عوامل بسیاری نیز داریم که بر سلامت قلب ما اثر می‌گذارند. بعضی از این عوامل مانند سن و جنس قابل کنترل نیستند، اما شرایطی هم وجود دارند که ما می‌توانیم آنها را کنترل کنیم.

1) افزایش فشار خون (هیپرتانسیون): بدان معنی است که خون نیروی زیادی را به جداره عروق وارد می‌کند، این فشار می‌تواند سبب آسیب رگها شده و به بیماری های قلبی و... منجر شود. اگر فشار خون شما بالاتر از 80/120 میلی متر جیوه باشد، معنای آن، این است که شما باید وزن خود را کنترل و میزان فعالیت خود را بیشتر کنید. نمک کمتری بخورید و بیشتر از میوه‌ها و انواع سبزی ها استفاده کنید.

2) افزایش میزان چربی های خون (هیپیولیپیدی): رژیم غذایی، وزن و عوامل دیگری می‌توانند بر میزان چربی‌ها تأثیر بگذارند. میزان HDL یا همان کلسترول بد همواره باید کمتر از 100 باشد و  میزان HDL یا همان کلسترول خوب نباید پایین‌تر از 40 باشد.

از سوی دیگر میزان تری گلیسرید خون شما نیز همواره باید کمتر از 150 میلی گرم باشد. کنترل چربی‌های خون با کاهش وزن، ورزش، انتخاب غذاهای مناسب تر و در صورت نیاز مصرف دارو قابل انجام خواهد بود.

3) افزایش میزان قند خون (دیابت): اگر فردی مبتلا به دیابت باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز در او افزایش می‌یابد. فرد مبتلا به دیابت باید به دقت میزان قند خون خود را کنترل کند و در هر 6 ماه یک بار آزمایشهای کاملی را برای بررسی نحوه کلی کنترل قند خون انجام دهد.

4) اضافه وزن: زیادی وزن می‌تواند سبب افزایش فشار خون، افزایش میزان چربی و افزایش احتمال ابتلا به دیابت در افراد باشد. همه اینها در نهایت قلب شما را در معرض خطر قرار می‌دهند. تنها راه؛ داشتن وزن مناسب، انتخاب یک رژیم غذایی درست و سالم و البته ورزش منظم و پیوسته است.

5) نداشتن تحرک: بدن شما وقتی که فعال هستید، بهتر کار می‌کند. نشستن مداوم و بی‌تحرکی سبب افزایش احتمال وقوع حمله قلبی می شود. یادتان باشد از 7 روز هفته در 5 روز آن باید حداقل 30 دقیقه پیاده روی یا فعالیت فیزیکی متوسط انجام دهید. البته می‌توانید این 30 دقیقه را به سه بخش 10 دقیقه‌ای تقسیم کنید.

6) سیگار: سیگار کشیدن یکی از بدترین کارهایی است که شما می‌توانید برای به خطر انداختن سلامتی قلب و عروق خود انجام دهید. به محض ترک سیگار، بدن شما حرکت به سمت سلامتی را آغاز می‌کند.

7) اضطراب و افسردگی: اضطراب و افسردگی سبب افزایش فشار خون 
می شوند و عصبانیت و بی‌ حوصلگی می‌تواند احتمال مرگ بر اثر حملات و یا سکته را به میزان معناداری افزایش دهد. با کنترل احساسات و عواطف خود، کمک بزرگی به سلامت قلب خود کرده‌اید.

8) سندروم متابولیک: در حقیقت وقتی به وجود می‌آید که شما چند عامل تهدید کننده سلامتی را دارا باشید.

1- اندازه دور شکم در آقایان بیشتر 100 و در خانمها بیشتر از 88

2- میزان تری گلیسیرید بیشتر یا مساوی 150 میلی گرم

3- میزان HDL کمتر از 40 در آقایان و کمتر از 50 در خانمها

4- فشار خون بیشتر یا مساوی 80/130 میلی متر جیوه

5) قند خون ناشتا بیشتر یا مساوی 110 میلی گرم

در صورت وجود سه مورد یا بیشتر از عوامل خطر بالا حتماً باید با پزشک خود مشورت کنید.

 

  انتخاب یک رژیم غذایی مناسب

در گام اول باید تکلیف خود را با نمک و چربی‌ها برای داشتن یک قلب سالم معلوم کنید. این به هیچ وجه بدان معنی نیست که از حالا به بعد غذاهای بی مزه بخورید و یا رژیم سختی را تجربه کنید، اما باید با دقت غذاهای ناسالم را شناسایی و سعی کنید تا مصرف آنها را محدود و محدودتر کنید. هنگام خرید حتماً برچسب ارزش غذایی مواد را مطالعه کنید که سدیم و چربی کمتری داشته باشند.

فعالیتهای روزانه سبب کنترل فشار خون، میزان چربی، قند خون و حفظ وزن مناسب شما می شود. ساده‌ترین نوع فعالیت، پیاده روی است. پیشنهاد می شود
جدول روزانه‌ای برای پیاده روی تان تهیه کنید. برای انتخاب میزان و نوع فعالیتهای مناسب‌تر با پزشک خود مشورت کنید. در طول هفته باید حداقل 150 دقیقه فعالیت ورزشی انجام دهید.

اگر احساس  خستگی شدید، بی حالی  و آسیب یا درد در قفسه سینه تان داشتید، بسرعت ورزش  را متوقف کنید.

 

  دارو درمانی

 در صورت ابتلا به مشکلات قلبی ممکن است نیاز به داروهای متفاوتی داشته باشید.

مهمترین نکته رعایت مصرف درست و منظم داروهاست.

بدون نظر پزشک هیچ دارویی را کنار نگذارید.

پیش از اتمام داروها برای تهیه دوباره آن اقدام کنید.

در صورت بروز عوارض دارویی به جای قطع دارو، سریعاً به پزشک خود مراجعه کنید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.