حسن عابدینی - تحلیلگر مسائل بین‌الملل - درباره نحوه پرداخت رسانه‌های غربی به «فاجعه منا» خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که رسانه‌های غربی از سه شیوه مختلف به این موضوع پرداخته‌اند؛ کتمان، عادی جلوه دادن حادثه و مسؤولیت‌زدایی از آل سعود.

چرا «فاجعه منا» در صدر رسانه‌های غربی قرار نگرفت؟
به گزارش قدس آنلاین، این مجری - کارشناس تلویزیون در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه رسانه‌های غربی این اتفاق را در صدر اخبارشان قرار نداده‌اند، اظهار کرد: این در حالی است که این اتفاق به لحاظ جمعیت، شمار قربانیان و تعداد زیاد مخاطبان در چهار گوشه جهان دارای ارزش خبری بالایی است.

او ادامه داد: عادی جلوه دادن این حادثه با هدف مسؤولیت‌زدایی از حکومت آل سعود با بیان جملاتی مثل «رویداد منا پیش‌تر هم رخ داده است» باعث می‌شود تا این موضوع را کم‌اهمیت تر جلوه دهند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه برخی از کارشناسان منصف وقوع این اتفاق را محکوم می‌کنند، توضیح داد: این کارشناسان به دلیل مشخص بودن زمان، مکان و تعداد جمعیت، وقوع این حادثه را محکوم می‌کنند؛ در حالی که برخی رسانه‌های غربی حضور بیش از 2 میلیون نفر در صحرای «منا» را علت مناسبی برای وقوع این حادثه می‌دانند.

عابدینی با اشاره به پرداخت رسانه‌های داخل عربستان به «فاجعه منا»، خاطرنشان کرد: سیاست رسانه‌های عربی آلودگی خبری است.

او ادامه داد: این رسانه با بیان جملاتی از جمله «حرکت اقلیتی آفریقایی در جهت مخالف»، «ایرانی‌ها در وقوع این حادثه مقصر هستند» و «گرمای هوا و زمین خوردن سالخوردگان و بیماران علت وقوع حادثه بوده است» سعی بر این دارند تا وقوع این حادثه را الزامی نشان دهند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه رسانه‌های غربی و عربی تنها به ظاهر ماجرا می‌پردازند و ریشه‌یابی نمی‌کنند، تاکید کرد: این رسانه‌ها به گونه‌ای می‌خواهند وانمود کنند که با وجود امکانات زیادی که در نظر گرفته شده بود، لاجرم این اتفاق افتاده است.

عابدینی در ادامه کمبود اطلاعات تصویری را نشان دهنده مدیریت آنها در راستای عدم انتشار تصاویر دانست و گفت: سانسور شدیدی در انتقال اطلاعات تصویری به وجود آورده اند. متاسفانه با وجود گذشت چند روز از وقوع این حادثه تصاویر اندکی بر روی شبکه‌های اجتماعی وجود دارد.

او افزود: از جمله مسائلی که در رسانه های غربی و عربی به آن پرداخته نشده است می توان به موضوع جنگ چند ماهه عربستان و یمن و بی کفایتی دولت آل سعود در اداره این مراسم که منجر به کشته شدن عده زیادی از حجاج شده است، اشاره کرد.

عابدینی فعالیت رسانه‌های ایرانی را دربار «حادثه منا» خوب ارزیابی کرد و افزود: رسانه‌های ایرانی از زوایای مختلفی به این موضوع پرداخته‌اند و دیدگاه کارشناسان و بی کفایتی حکومت آل سعود را بیان کردند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: در حال حاضر که دیگر اطلاعات میدانی منتشر شده است بهتر است تا رسانه ها به سمت و سوی تحلیل و چرایی ماجرا بروند.

عابدینی با تاکید بر اینکه «فاجعه منا» یک موضوع سیاسی نیست، اظهار کرد: این موضوع مربوط به جهان اسلام است و مساله ایران و عربستان نیست و ربطی به دیدگاه‌های سیاسی ایران به عربستان در منطقه ندارد.

او در پایان با تاکید بر اینکه مسؤولیت این اتفاق بر عهده دولت آل سعود است، گفت: باید کارشناسان این موضوع را بررسی کنند و با تشکیل کمیته‌ای که تمام کشورهای مسلمان به ویژه کشورهایی مثل ایران و الجزیره که قربانیان بیشتری داشتند، این حادثه را ریشه یابی کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جوادي IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    از رسانه هاي تحت سيطره صهونيست ها چه انتظاري داريد ؟ ما از مسئولين داخلي انتظار داشتيم تا در سازمان ملل و از طريق تريبون هايي كه در اختيارشان قرار گرفت بيان عمق فاجعه را مي شميديم كه تا بحال نشنيده ايم . آنچه تا كنون توسط ايان بيان شده اگر كم رنگتر از واكنش رسانه هاي جهاني نباشد ، بيشتر هم نيست .