رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از اجرای دوره آزمایشی برنامه غربالگری بیماران قلبی در چهار شهر خبر داد و گفت: ۴۶ درصد مرگ ایرانیان بر اثر بیماریهای قلبی - عروقی است.

سهم ۴۶ درصدی بیماری های قلبی - عروقی در مرگ و میر ایرانیان

به گزارش قدس آنلاین، احمد کوشا روز سه شنبه همزمان با فرارسیدن روز جهانی سلامت قلب، در گفت وگو با ایرنا افزود: بیماریهای قلبی - عروقی نخستین عامل مرگ و میر ایرانیان است و 46.1 درصد مرگ ومیر مردم ایران در سال بر اثر ابتلا به این بیماری ها رخ می دهد.
وی ادامه داد: افزایش نگران کننده گرایش مردم به مصرف فست فود و غذاهای چرب، شیرین و شور و مصرف ناچیز سبزی و میوه، افزایش کم تحرکی و ساکن شدن بیشتر افراد به خصوص کودکان و نوجوانان، مهمترین عوامل افزایش بیماریهای قلبی - عروقی و پایین آمدن سن ابتلا به این بیماری ها در کشور است.
کوشا گفت: بسیاری از کودکان امروز برخلاف نسل قبل که در کوچه ها ورزش و تحرک داشتند، حداکثر تحرکشان تکان دادن انگشت هنگام بازی با تبلت و کامپیوتر است و هیچ تحرک دیگری ندارند.

** 85 درصد مردم کمتر از نیاز سبزی و میوه مصرف می کنند
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت افزود: 85 درصد مردم ایران کمتر از حد مورد نیاز سبزی و میوه مصرف می کنند، البته این آمار در استانهای مختلف متفاوت است و کمترین آ ن در استان چهارمحال وبختیاری است.
وی گفت: عامل مهم بروز بیماریهای قلبی - عروقی، مصرف دخانیات است، بیش از 11 درصد مردم کشور سیگار می کشند و مصرف قلیان نیز با تبلیغات گمراه کننده عرضه کنندگان آن به شکل نگران کننده ای رو به افزایش است و بیم آن می رود که نسل آینده از نسل امروز بیمارتر باشد.
کوشا ادامه داد: همه این عوامل باعث افزایش فشار خون، دیابت و به خصوص چاقی در بین ایرانیان شده و آینده خطرناکی را برای سلامت ایرانیان به تصویر می کشد.

** نمره خطرپذیری بیماریهای قلبی برای هر ایرانی
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت به برنامه های این وزارتخانه برای کنترل بیماریهای قلبی - عروقی اشاره کرد و گفت: برنامه غربالگری و رتبه بندی میزان خطرپذیری ایرانیان نسبت به این بیماریها تدوین شده و تا یک ماه آینده پایلوت (دوره آزمایشی) آن در چهار شهر مراغه، نقده، بافت و شهررضا آغاز می شود.
وی افزود: مطابق این برنامه همه افراد بین 35 تا 70 سال به خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی - درمانی فراخوان می شوند و با بررسی میزان فشار خون، چربی خون، قند خون، وضعیت استعمال دخانیات و تحرک فیزیکی و سابقه خانوادگی یک نمره را که نشان دهنده میزان خطر بیماریهای قلبی در آینده است به آنها داده می شود.
کوشا گفت: به همه ایرانیانی که در این طرح شرکت می کنند، مشاوره و آموزش های لازم برای پیشگیری از بیماریهای قلبی داده می شود و افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند به مراکز پزشکی برای دارو درمانی و پیگیری های بیشتر ارجاع می شوند.
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: این برنامه یک برنامه ملی است که بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی اجرا می شود. امیدواریم سال آینده بتوانیم بصورت ملی و در همه کشور این غربالگری را انجام دهیم و اگر این اتفاق بیافتد، انقلاب دوم نظام سلامت بعد از کنترل بیماریهای واگیر (در دهه 60 و 70 ) در شبکه بهداشتی - درمانی کشور رخ داده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.