‌معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی گفت: امسال حدودا دو میلیون نفر در مراسم حج حضور داشتند و این حادثه اتفاق افتاد، در حالی که در روز عرفه جمعیتی بالغ بر دو میلیون زائر و مجاور از ساعت یک ظهر تا نماز مغرب در حرم رضوی مدیریت شد.

حضور بیش از دو میلیون زائر در حرم رضوی طی روز عرفه

سید خلیل منبتی در گفت‌وگو با ایسنااظهار کرد: واقعه تلخ منا نشان داد که مدیریتی بر این حادثه وجود نداشته است؛ از آنجا که هر حادثه‌ای را که نتوان مدیریت کرد، منجر به بحران می‌شود و اگر نتوان بحران را مدیریت کرد، منجر به فاجعه خواهد شد و حادثه منا یک فاجعه بود. قبل از این حادثه ظواهر امر نشان می‌داد که همه چیز خوب است، اما با وقوع آن مشخص شد که مدیریتی نبود.

منبتی با اشاره به این‌که اجساد جان‌باختگان در حرم رضوی مورد استقبال و طواف قرار می‌گیرند، یادآور شد: به دنبال نشستی که در استانداری خراسان رضوی داشتیم، اجسادی که به مشهد منتقل می‌شوند، در حرم رضوی طواف داده می‌شوند.

وی گفت: در حرم مطهر رضوی برنامه خاصی توسط خدمه در نظر گرفتیم، زیرا تعداد جانباختگان زیاد و رو به افزایش است، صحن جامع رضوی برای قرائت خطبه و نماز میت درنظر گرفته شده است. به احتمال زیاد نماز توسط آیت‌الله علم‌الهدی قرائت می‌شود.

معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی درباره تعداد تشرف زائران به حرم رضوی در ایام تابستان عنوان کرد: جمعیت زایر در حرم بستگی به ایام تعطیلات و اعیاد، متغیر است، اما آمار و سنجش‌ها نشان می‌دهد امسال تعداد وروردی زائران ما بسیار زیاد بوده است، به همین دلیل تصمیم به مفروش کردن تمام صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر کردیم.

وی ادامه داد: اما آنچه مسلم است این است که روزانه در خلوت‌ترین ساعات حداقل نزدیک به 500 هزار نفر در صحن‌های مفروش حرم مطهر حضور داشتند. همچنین از ابتدای امسال با موافقت قائم مقام آستان قدس رضوی، مهندس عزیزیان تصمیم گرفته شد تا تمام درهای حرم باز شود و ما در بسته‌ای نداشتیم تا مردم راحت‌تر مشرف به حرم رضوی شوند.

منبتی یادآور شد:امسال حدودا دو میلیون نفر در مراسم حج حضور داشتند و این حادثه رخ داد در حالی که درروز عرفه جمعیتی بالغ بر دو میلیون زائر و مجاور از ساعت یک ظهر تا نماز مغرب در حرم رضوی مدیریت شد.

وی با اشاره به این‌که این تعداد زائر بر اساس میزان مفروش شدن اماکن متبرکه محاسبه می‌شود، تصریح کرد: مطمئن هستم که جمعیت بیش از دو میلیون نیز بود، زیرا در حرم رضوی حدود یک میلیون متر مربع فضا زیارتی وجود دارد. اقدامی که انجام شد این بود که از سدکردن جمعیت پرهیز شود و زمانی که دعای عرفه به پایان رسید تا 45 دقیقه شاهد خروج جمعیت بودیم.

منبتی گفت: حدود 6 هزار خدمه در حرم رضوی در دعای عرفه مشغول خدمت‌رسانی و راهنمایی زائران بودند تا ازدحام جمعیت کنترل و مدیریت شود. درهیچ جای دنیا چنین گردهمایی وجود ندارد. من چندین سال تجربه مدیریت بحران را در کشور داشتم و اگر مسئولان سعودی بخواهند حاضریم که تجربیات خود برای مدیریت حج را در اختیار آنان قرار دهیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.