مصطفی لعل شاطری: جلسه شورای ستاد اجرایی سازی و حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر با حضور امام جمعه مشهد، ...

آیین نامه جدید قانون «امر به معروف و نهی از منکر» اجرایی می شود

 استاندار خراسان رضوی جمعی از مدیران استان در راستای رسیدگی به ابلاغ آیین نامه جدید در این حوزه در دفتر امام جمعه برگزار شد.

آیت ا... علم الهدی با اشاره به مغفول ماندن امر به معروف در جامعه بیان داشت: این جلسه نقطه عطفی در جریان این ستاد محسوب می شود، زیرا اجرایی سازی و حمایت گسترده از آمران را در دستور کار خود قرار داده و به عبارتی دیگر تحولی قانونی در این بخش به وجود آمده است که می توان آن را نقطه امیدی در راستای این واجب فراموش شده دانست.

امام جمعه مشهد افزود: این ستاد تا پیش از این با عنوان ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر به فعالیت مشغول بوده و اکنون با ابلاغ قانون جدید باید دبیرخانه ای جدید و متناسب با حوزه فعالیت آن تعریف شود و در این راستا تعاملات گسترده ای بویژه با ائمه جماعت سایر شهرستانهای خراسان رضوی برقرار و آنان را به صورت پیوسته از روند مصوبات این ستاد آگاه کرد.

سردار سید هاشم غیاثی، جانشین فرمانده سپاه امام رضا(ع) در ادامه با اشاره به اصل هشتم قانون اساسی گفت: این اصل، امر به معروف و نهی از منکر را در سه سطح بیان می کند، اما تاکنون چندان قانونمند نبوده است. خوشبختانه با تصویب و ابلاغ قانون اجرایی و حمایت از آمران، فرصتی ارزشمند برای اجرای یکی از مهمترین و مترقی ترین قوانین فراهم آمده است. از این رو باید تمامی امکانات در راستای بهره مندی کامل از آن در دستور کار نهادها و سازمان های مربوطه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: البته باید دانست که این ستاد به تنهایی نمی تواند تمامی قوانین ابلاغ شده را عملیاتی کند و بی تردید این امر تا حد زیادی نیازمند همکاری تمامی دستگاه های اجرایی است. چنانکه اگر این قانون بدرستی اعمال شود، بسیاری از مشکلات در این حوزه مرتفع میشود.

جانشین فرماندهی سپاه امام رضا(ع) خراسان رضوی افزود: تاکنون حجم بسیار زیادی از بسترهای مورد نیاز در این زمینه فراهم شده که تنها نمونه ای از آن فعالیت این ستاد در 21 استان است. البته در راستای فعالیتهای منسجم، استانداری باید با ابلاغ یک دستورالعمل اجرایی به تمامی سازمانهای ذی ربط در عملیاتی شدن این قانون کمکهای لازم را کرده تا جنبه همگانی به آن داده شود.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم معادی نیز در این راستا بیان داشت: این ستاد باید به نحوی جدی و پیگیرانه به مسایل اجرایی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر بپردازد، زیرا این موضوع در سطح استان بسیار مغفول مانده است.

مسؤول دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان رضوی گفت: بر این اساس باید تغییرات گسترده ای در حوزه دبیرخانه و مباحث مطروحه در نظر گرفته شود؛ زیرا باید هرچه سریعتر به برخورد با مفاسد شایع در سطح جامعه پرداخته شود و مصوبات این ستاد به صورت سراسری در اختیار ائمه جماعت استان و نهادهای مربوطه با آنان قرار گیرد.

استاندار خراسان رضوي نیز با اشاره به قوانین این ابلاغیه اظهار داشت: در بحث امر به معروف و نهی از منکر باید دو نکته را مد نظر داشت؛ نخست مسایلی را که براساس قوانین از سوی دستگاه های اجرایی برای آنها مجوز صادر شده و مورد تأیید هستند، از این حوزه تا حدی خارج و از سویی مسایلی که بویژه در سطح جامعه به صورت آشکار در آن به انجام منکرات پرداخته می شود، به صورت جدی مورد برخورد قرار گیرد.

علیرضا رشیدیان اظهار داشت: بیتردید در راه اجرایی سازی این قانون، ائمه جماعت نقشی گسترده بر عهده دارند. از این رو باید با بهکارگیری یک هم افزایی و هماهنگی منسجم در میان تمامی دستگاه های مرتبط به تحقق این مجموعه قوانین دست یافت.

وی افزود: البته در این بین باید به نیروهای مردمی نیز توجهی ویژه داشت؛ زیرا این اصل در حکم رسیدن به حیات طیبه می باشد و در این راستا استانداری آماده همکاری های هدفمند با ستاد می باشد؛ چون به دنبال جامعه ای ارزش مدار، قانونمند و مبتنی بر احکام الهی دین اسلام است.

غلامعلی صادقی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی نیز با اشاره به هجمه دشمنان اسلام به فعالیتهای حوزه امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد: بی تردید تا پیش از این، نهادهای گوناگونی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر فعالان بوده اند اما فعالیت اصلی این حوزه با برپایی این ستاد به صورت جدی تری نسبت به گذشته پیگیری و در پی آن به نهادهای دیگری از جمله بسیج حوزه عملی بیشتری داده می شود.

در پایان این جلسه، آیت ا... علم الهدی با ابراز خرسندی از تصویب و ابلاغ این آیین نامه در یک جمع بندی اظهار داشت: در گام نخست باید استانداری این قانون را ابلاغ رسمی کند تا در تمامی دستگاه ها و نهادهای مربوطه اجرایی و عملیاتی شود و نیز افراد حاضر در این ستاد ملزم می باشند که پیشنویس آیین نامه اجرایی را مطالعه و نظرات خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.