گروه جامعه / محمد رضایی - ۱۱۰ زوج جوان آغاز زندگی مشترک و ازدواج ساده و معنوی خود را در مشهد مقدس با سخنرانی آیت‌ا... صدیقی، قائم مقام بنياد بین‌المللی غدیر و امام جمعه موقت تهران جشن گرفتند.

 ازدواج آسان مقدمه کاهش آسیبهای اجتماعی است

آیت‌ا... صدیقی با تأکید بر ضرورت کمک خانواده‌ها برای ازدواج آسان و کم تجمل و تلاش دولت برای استقرار اقتصاد مقاومتی در جهت اشتغالزایی و معیشت جوانان، گفت: می‌توانیم با مدیریت بحران مجردی در کشور، بسیاری از مشکلات و آسیبهای اجتماعی را کاهش دهیم.

 

  سه اصل تحکیم پیوند زناشویی

آیت ا... صدیقی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در مراسم عقد و جشن ازدواج  110 زوج جوان انقلابی در سالن شهدای گلشهر مشهد مقدس گفت: مهمترین عامل در تحکیم پیوند زناشویی اعتقاد داشتن و عمل به اصل وفاداری به همسر، درک متقابل و کم کردن انتظار از همسر و شریک زندگی است.

خطیب جمعه تهران افزود: اگرچه مشکلات جوانان در آغاز زندگی، مانع راه این عزیزان است، اما این وظیفه خانواده‌ها و بزرگترهاست که در این شرایط آنها را تنها نگذارند و با دادن امید و مشاوره دلسوزانه و بدون دخالت، آنها را دلگرم کنند.

قائم مقام بنياد بین‌المللی غدیر، در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما درباره دلایل افزایش آمار طلاق در میان زوجین گفت: باید از سوی دولت و نهادهای حمایتی به معیشت افراد در آغاز زندگی مشترک توجه شود و دولت راه اشتغال و تهیه مسکن و سرپناه را برای این افراد هموارتر نماید تا در کنار افزایش آمار ازدواج جوانان، آمار طلاق نیز کاهش یابد.

 

  دین باوری و سبک زندگی اهل‌بیت (ع)

آیت‌ا... صدیقی همچنین به جوانان توصیه کرد، سبک زندگی اهل بیت(ع) را در پیش گیرند و افزود: سعادت دنیا و آخرت در پیروی از زندگی حضرت امیر المومنین(ع) و حضرت زهرا(س) است و اگر این بزرگواران را الگوی زندگی خود قرار دهیم، یقیناً بهترین مسیر زندگی را برگزیده ایم و این مهم نیاز به تقوا و دین باوری خانواده‌ها دارد.

خطیب جمعه تهران در ادامه مشکلات خانوادگی، سختگیری در انتخاب ، مانع انگاری تحصیلات و سختگیری در انتخاب خواستگار را از جمله موانع ازدواج آسان و آگاهانه جوانان برشمرد و گفت: همه این موانع باید با فرهنگ سازی رسانه‌ها و نهادهای آموزشی و خانواده‌ها و کمک والدین و نیکوکاران رفع شود.

  وحدت افزایی عید غدیر

وی با اشاره به وحدت افزایی عید سعید غدیر با ذکر خاطراتش از همزیستی با هموطنان اهل تسنن در استانهای مرزی خاطرنشان کرد: بسیاری از این عزیزان عید غدیر دارند و مقام اهل بیت(ع) بویژه امام علی (ع) و خاندان نبوت را در مناسبتهای مختلف گرامی می‌دارند.

قائم مقام بنياد بین‌المللی غدیر همچنین افزود: بسیاری از جوانان کردستان و سیستان و بلوچستان، خادم امام حسین(ع) در ایام عاشورا هستند و بیشتر هموطنان ما در سراسر ایران در دهه وحدت و کرامت به زیارت امام مهربانی‌ها حضرت رضا(ع)مشرف می‌شوند که نشان دهنده وحدت امت اسلامی ایران است.

 

  انقلاب اسلامی، تداوم جریان غدیر

 خطیب جمعه تهران همچنین انقلاب اسلامی را تداوم ماجرای غدیر و جمهوری اسلامی ایران را پرچمدار استقرار حکومت صالحان در سایه امام زمان(عج) دانست.

وی با بیان اینکه آل سعود در جریان حادثه منا بی کفایتی خود را نسبت به خدمات رسانی به مسلمانان حجگزار نشان دارد، یادآور شد: در اصل مأموران بی‌اعتنای آل سعود زمینه کشته شدن حاجیان بی‌گناه در منا را با فراهم کردن چنین فضایی فراهم کردند و باید در پیشگاه امت اسلامی پاسخگو باشند.

 

   آغاز زندگی مشترک با زیارت امام مهربانیها

ع. محمدی، یکی از نو دامادهای این مراسم که برای اولین بار به زیارت امام رضا(ع) نایل شده به خبرنگار ما می‌گوید: از اینکه اولین زیارت امام مهربانیها حضرت رضا(ع) را به همراه شریک آینده زندگی‌ام انجام می‌دهم و با او برای جشن ازدواجمان به مشهد آمده‌ام بسیار خوشحالم و از صمیم قلب برای همه آرزومندان زیارت آن حضرت دعا 
می‌کنم.

وی به مسؤولان کانون و هیات جواد الائمه(ع) که زمینه برگزاری این ازدواج را فراهم کرده‌اند می‌گوید: اگر این نیکوکاران نبودند تا مدتهای دیگر، نمی‌توانستم به ازدواج و تشکیل زندگی فکر کنم و این ازدواج را عیدی امام رضا (ع) برای من، همسرم و خانواده هایمان می‌دانم و از این عزیزان سپاسگزارم.

خانم س. علیدوست، دانشجوی روانشناسی که از منطقه حاشیه سیستان و بلوچستان به این جشن آمده نیز به خبرنگار ما می‌گوید: متاسفانه تبلیغات وهابیت در منطقه ما برای کاهش آمار ازدواج شیعیان زیاد شده و دختران برای ازدواج با وهابی مسلک‌ها تشویق می‌شوند که لازم است برای جلوگیری از این مساله، ازدواجهای آسان برای زوجهای ایرانی تداوم یابد.

این نوعروس با اشاره به اینکه همسرش از یک خانواده مهاجر حاشیه خلیج فارس بوده و با انتخاب یک زندگی ساده با هم ازدواج کرده‌اند یادآور می‌شود: هر دوی ما زندگی حضرت زهرا (س) و حضرت علی(ع) را به عنوان الگو پذیرفتیم و در کنار بارگاه امام رضا(ع) پیمان می‌بندیم که همیشه پیرو آنان باشیم.

 سبک زندگی علوی

شایان ذکر است دهه امامت و ولایت حد فاصل عید سعید قربان و عید غدیر خم (2 تا 10 مهر ماه جاری) که سال گذشته با شعار «لبیک یا رسول‌ا...(ص)» برگزار شد، امسال با شعار «امیرالمؤمنین(ع) معیار زندگی و محور وحدت» برگزار گردید.

در این مراسم که با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، باشگاه اجتماعی همسران مشهدی و هیأت و کانون فرهنگی جوادالائمه (ع) برگزار شد 110 زوج جوان مسجدی و انقلابی ازدواج خود را جشن گرفتند که از این تعداد 26 زوج از مناطق جنوبی استان کرمان و برای نخستين بار به مشهد مشرف شده بودند.

در پایان این مراسم که در سالن ورزشی شهدای گلشهر و با اجرای سید جواد هاشمی و مداحی سید مجید بنی فاطمی برگزار شد، به قید قرعه 9 نفر از زوجین و نیز مدعوین این جشن، کمک هزینه سفر به عتبات عالیات را برنده شدند و بلیت رفت و برگشت کربلا دریافت کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.